Nalatigheid immo-kantoor

Borders
Topic Starter
Berichten: 3

Nalatigheid immo-kantoor

#1 , 23 jul 2013 15:46

Wij bewonen een appartement sinds februari 2011 met een contract onder het stelsel 3-6-9. We werken via een immokantoor dat ons mede deelde dat de eigenaar geen contacten met huurders wil.

Bij de start was het appartement niet in orde en hebben we zelf veel werk gestoken om het bewoonbaar te krijgen, met weinig hulp van het immokantoor. Gaandeweg ontdekten we nog meer problemen. Sommige zijn details, enkele ronduit gevaarlijk te noemen:
-Gastoevoer in de keuken is reeds bij betrekken van appartement niet reglementair.
-Verwarmingsketel moet vervangen worden (door onafhankelijke controleur Vaillant vastgesteld).
Beide zaken zijn meermaals bij het immo-kantoor aangekaart, telefonisch als schriftelijk. Volgens het immokantoor is er geen probleem (ze sturen eigen medewerkers die blijkbaar geen problemen constateren?)

Onlangs merkten we, na electrocutie van mijn vriend aan de wasmachine, dat er geen aarding is in alle stopcontacten van de keuken. Dat verklaart natuurlijk een hoge energiefactuur en verschillende electrische toestellen die we moesten vervangen wegens defect...

Wij willen graag via de vrederechter in gesprek gaan met de eigenaar. Enerzijds willen we zo snel mogelijk het appartement verlaten en afzien van de opzegtermijn (we hebben een snelle andere woonoplossing). Anderzijds een schadevergoeding eisen voor de geleden schade. We willen graag een inspectie van het pand, om zeker te zijn dat het pand onbewoonbaar wordt verklaard of opgeknapt wordt (anders is de volgende huurder weer de dupe...)

Wij willen de procedure met de vrederechter nu starten, nu we er nog wonen. Zijn wij verplicht om gedurende de hele termijn van de procedure binnen het vredegerecht in de wonen te blijven wonen?

bedankt voor de reacties!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#2 , 23 jul 2013 16:13

Een ding versta ik niet. Op het huurcontract staat toch de naam en adres eigenaar? Stuur die een AS en vermeld duidelijk je klachten.
Dat is stap 1.
En indien contract niet ten einde moet je huur betalen of opzeggen met vergoeding contractbreuk van 3 maand of minder.
Tenzij de eigenaar akkoord zou zijn om je te laten vertrekken.

Schadevergoeding vragen voor geleden schade is moeilijk als eigenaar van niets weet. Immo kantoor is bemiddelaar en voor het gerecht (meestal) geen betrokken partij. Zouden wel een volmacht kunnen hebben maar dan wist je dat al.

In de keuken MOET er een aarding zijn, verplicht Ook verliesstroomschakelaar is veplicht. Anders kan de elektriciteit afgekeurd worden.
Maar dat is geen reden van veel verbruik. Een toestel met of zonder aarding verbruikt niets meer anders is het stuk. Dat kan levensgevaarlijk zijn.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 23 jul 2013 16:16

Vraag bij de dienst stedenbouw van uw gemeente vanwege electrocutiegevaar en problemen met gastoevoer bij hoogdringendheid een controle van het pand aan. Indien het mailadres van deze dienst gekend is en u deze aanvraag per mail verricht plaatst u tevens de burgemeester en brandweercommandant in kopie.... Vermeld duidelijk dat het om een flatgebouw gaat.

Zal wel snel reactie geven.

Reclame

Borders
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 23 jul 2013 16:32

We geraken niet aan het adres van de eigenaar. Deze persoon is ondertussen gestorven en zijn echtgenote in een rusthuis opgenomen op de dementieafdeling. Deze info heeft het immokantoor ons wel verschaft. Het adres op het contract is dus niet meer geldig. We hebben naar dit adres reeds dezelfde klachtenbrief aangetekend gestuurd als dewelke we aan het immokantoor bezorgden. We kregen van de eigenaar nooit reactie. We hebben geen adressen van kinderen of andere erfgenamen.

We hebben reeds een aanvraag gedaan voor een controle bij de dienst 'woonwinkel'. De persoon vertelde ons dat de problemen ernstig zijn dus de kans bestaat op onbewoonbaar verklaring. We zijn nu reeds een week aan het wachten op bericht. Voor ons betekent dit wonen in een appartement waar we de gaskraan voorlopig hebben dichtgedraaid, alle toestellen uit de stopcontacten hebben gehaald. Het gevaar is te groot en we willen liefst snel vertrekken. Als we echter nu vertrekken, gaat de aanvraag onbewoonbaar verklaring ook niet door. Vandaar de vraag: als we snel vertrekken, loopt de procedure bij het vredegerecht dan toch verder?

We mogen van het immokantoor nu vertrekken als we nog augustus betalen. We voelen gewoon dat het immokantoor zich uit deze situatie probeert te redden en ons zo snel mogelijk weg wil zonder veel problemen. Volgens mij zijn ze zich erg bewust van wat hen boven het hoofd hangt. Misschien willen we wel op dit voorstel ingaan, maar vooral willen we zeker weten dat de eigenaar op de hoogte geraakt van dit allemaal (ik heb het gevoel dat het immokantoor niets communiceerd?) en vooral dat de volgende huurders niet met hetzelfde in de problemen komen. De procedure om het appartement onbewoonbaar te laten verklaren + een procedure via het vredegerecht lijken ons de enige mogelijkheden om de eigenaren zelf in het probleem te betrekken.

Franciscus
Berichten: 39751
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 jul 2013 17:29

Met uw huurcontract naar de gemeente gaan ...
Samen met een brief voor vrederechter nl het verzoekschrift vrederechter.
Gemeente zal u dan het correcte adres van de moeder moeten geven eventueel van de kinderen.
In principe kan u bij de vrederechter van het kanton waar de dame ook woont informeren of ze onder bewindvoering staat en bij wie.
Het is nl de bewindvoerder die in haar plaats verantwoordelijk is.

Die klachtenbrief is die aangetekend verstuurd en of teruggekomen?

Borders
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 23 jul 2013 18:30

Bedankt voor de reacties.

We hebben de brieven allemaal aangetekend verstuurd, maar nooit reactie gehad en ze zijn ook nooit teruggekomen. Vandaag wordt het verzoekschrift voor de vrederechter opgemaakt, bedankt voor de tip, zo kunnen we aan het correcte adres komen.

Ik blijf nog wel zitten met de vraag, mogen wij al opzeggen en uit het appartement vertrekken als we nog geen reactie van het vredegerecht/wooninspectie hebben gekregen?

Terug naar “Huren”