Allen,
Achtergrond:
Een aantal weken terug heb ik een 9-jarige huurovereenkomst ondertekend die ingaat op 1/8/2013. Contract is nog niet geregistreerd.
Om de verhuis vanuit het appartement naar de woning te vergemakkelijken heb ik met de huurders afgesproken om de sleutels te overhandigen mits (i) het verschaffen van de huurwaarborg, (ii) het betalen van som gelijk aan halve maand huur en (iii) het in orde brengen brandverzekering.
De huurders hebben echter de sleutels ter goeder trouw ontvangen zonder dat bovenstaande voorwaarden vervuld zijn: (i) huurwaarborg kan pas in orde gebracht eind juli aangezien zowel de huurder als verhuurder samen naar de bank moeten gaan volgens de huurder, (ii) het bedrag is niet overgeschreven hoewel de huurder met een ticket van overschrijving in de hand zei dat dit in orde was (iii) papieren ivm brandverzekering blijken achteraf enkel een voorstel van de verzekeringsfirma.
Een paar dagen later nam ik terug contact op met de huurders om hen te vragen om alles in orde te brengen. Ze zeiden dat ze het echt heel druk hadden en dat ze pas eind juli alles in orde zouden brengen.
Ondertussen heb ik nog enkele keren gebeld. Ik krijg enkel reactie "het is inderdaad raar dat bedrag niet gestort is". Ook andere afspraken worden niet nageleefd (beloftes om bedrag over te schrijven tegen afgesproken datum worden niet nagekomen, e-mails en sms'en blijven onbeantwoord).
Van de buren heb ik vernomen dat er ook meerdere honden in huis rondlopen - hoewel de huurders verteld hadden dat ze geen honden hadden en dat dit volgens het huurcontract enkel is toegelaten met toestemming van mezelf. Als ik een afspraak met hen heb worden de honden weggebracht naar een andere locatie zodat ik hen niet kan zien.
De huurders hebben ondertussen de sloten van het huis vervangen.
Op Facebook heb ik ontdekt dat een van de huurders in het verleden hoogst waarschijnlijk frequent in contact gekomen is met het politie en het gerecht.
Conclusie:
Momenteel wonen de huurders dus reeds gratis in mijn woning en is nog niets in orde gebracht. Doordat de afspraken niet worden nageleefd heb ik ook schrik dat dit in de toekomst ook niet zal gebeuren en dat ze geen huur zullen betalen.
vragen:
- kan ik huurders aanklagen voor oplichterij?
- kan ik sleutels terug eisen en ze daarna pas teruggeven als alles in orde is gebracht?
- kan ik huurders uit het huis zetten?
Alvast bedankt om mij te helpen met jullie juridisch advies.
Met vriendelijke groeten,
John.