Naakte eigendom

HoD
Topic Starter

Naakte eigendom

#1 , 22 jul 2013 19:44

Hallo,

Ik bezit een naakte eigendom van de erfenis van mijn overleden moeder.
Mijn stiefvader heeft het vruchtgebruik van de eigendom.
Naastgelegen zijn er bouwplannen.
Hoe kan ik mezelf beschermen tegen het onder 1 hoedje spelen van mijn stiefvader met de naastgelegen bouwheer om 'per ongeluk' schade te berokkenen aan mijn naakte eigendom.
Ik maak me zorgen over het feit dat 'worst case scenario', mijn stiefvader zonder woning komt te zitten, en ik de vergoeding van de bouwheer aan hem tenvolle of tendele moet gaan uitbetalen.

Is zulk een scenario mogelijk ?
En indien ja, hoe kan ik mezelf hiertegen beschermen ?

Dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 jul 2013 19:53

Indien het voorwerp van vruchtgebruik teniet gaat houdt het vruchtgebruik op.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

De Swa

#3 , 23 jul 2013 08:25

Ja, maar het venijn zit 'm dieper.

Stel, de stiefvader vindt het dak van de woning verouderd en te weinig geïsoleerd. Dan hoeft hij maar af te spreken met de aannemer om even "per ongeluk" zijn kraan een dreun op het dak te laten geven. De naakte eigenaar is nu eenmaal verondersteld om voor dergelijke grote schade, herstellingen of verbouwingen op te draaien. Resultaat: een gloednieuw dak, en de stiefvader is geen cent kwijt!

En - terwijl we dan toch bezig zijn - ook die voordeur trekt op niks meer! En de schoorsteen trekt onvoldoende! En die omheining is compleet inefficiënt. Enz...

Reclame

Mariette

#4 , 23 jul 2013 10:55

Indien de aannemer "per ongeluk" schade berokkent, is het de aannemer die voor die schade moet opdraaien en niet de naakte eigenaar.

Terug naar “Andere”