#8 , 23 nov 2010 16:49
"Het vruchtgebruik is 'heilig', daar is de wet duidelijk over...je kan daar niets aan veranderen..." Ken er alles van, pff. Heb in 1982 van mijn wijlen grootouders geld gekregen. Ik was toen een kind van 10 jaar. Mijn mama heeft er eigendom mee gekocht, rechtstreeks op mijn naam. Ben dus sedert 1982 eigenaar. Mama en papa willen er zelf wonen en ik word dus naakte eigenaar ipv eigenaar. Mama overlijd 4 jaar geleden. Papa blijft er uiteraard wonen, wat hij mag, maar onderhoud het niet. Na veel tralalie en tralala geraakt het wel opgelost (met de nodige ambras met kinderen uit zijn vorige huwelijk) en worden er toch toch zaken hersteld. Ikzelf ben nu 38 en huurder, een woning kopen is bijna niet mogelijk omdat ik me, financieel gezien, geen twee eigendommen kan permiteren. Ik dien immers rekening houden met het feit dat er aan de naakte eigendom kosten kunnen komen die voor mij zijn, ik dien ook de naakte eigendom te verzekeren, wat ik als verloren geld beschouw. Indien er morgen zware kosten zouden opduiken kan ik die niet dragen, ook al ben ik dat wettelijkl verplicht. Ik kan zelf geen woning kopen, renoveren én dan nog eens geld opzij houden voor in geval er aan de naakte eigendom kosten komen. Van de naakte eigendom heb ik geen inkomsten, dus daar sta je dan he. Dat mijn papa een dak boven zijn hoofd dient te hebben ben ik volledig mee akkoord, ik zou ook ni anders willen. Maar in mijn geval is een naakte een serieuze belemmering voor mijn toekomst. Ik heb voorgesteld om de woning te verkopen en zijn vruchtgebruik af te kopen maar dat wilt hij niet, om het feit dat hij nu geen frank moet betalen, zich van de woning toch niks aantrekt en als hij verhuisd, dat hij dan wél huur moet betalen. Gezien het geld van mijn grootouders is gekomen heeft hij nooit niks moeten betalen, geen huur, geen hypotheek. Mijn vader is bijna 75 en heeft de laatste jaren met serieuze psychische problemen te kampen gehad. Het zou voor mijn papa beter zijn moest hij naar een serviceflat gaan wonen want voor zichzelf zorgen lukt niet meer zoals vroeger, bijkomend dat hij in het grote huis toch maar moederziel alleen zit. Gezien zijn leeftijd is het ook niet meer mogelijk dat hij de naakte eigendom afkoopt want een hypotheek zal hij niet meer krijgen. Een vruchtgebruik kan misschien wel een degelijke bescherming zijn tegen grijpgrage handen maar in mijn geval serieuze misérie. Over een giftig geschenk gesproken!!!!!!!!!