Ik woon sinds 2010 in een "nieuwbouw" appartement in het Antwerpse.
Dit appartement is uitgerust met centrale verwarming, en een verwarmingsketel die in 1 van de slaapkamers staat. (in een ingebouwde kast uiteraard). Deze verwarmingsketel staat ook in voor het warm water op zich. Valt de ketel uit, dan hebben we geen verwarming (niet echt een probleem, nu uiteraard), maar we kunnen dan ook geen warm water trekken. Ik zelf ben vrij kouwelijk, douchen met koud water???? *brrrrrrrr* Om dan nog maar over de was & de plas te zwijgen...
Deze ketel geeft ons al van in het begin problemen. Tot nu toe hebben we elk jaar (meermaals) een technieker moeten laten komen om hem te laten maken. Bij 1 van die reparaties is ook aan het licht gekomen dat de thermostaat in de living niet aangesloten is. We hebben hierdoor het ganse jaar door de verwarming opstaan. We draaien de verwarmingselementen wel dicht uiteraard.
Tot vorig jaar nam onze huisbaas (zoals hij wettelijk verplicht zou zijn?) alle kosten voor deze ketel voor zijn rekening. Hij had hiervoor een onderhoudscontract met 1 bepaalde firma. Waren er problemen? Gewoon bellen op een bepaald nummer en er kwam een technieker langs. Van facturen was er geen sprake. Zelfde voor het jaarlijkse onderhoud.
Eerder dit jaar, midden in de zoveelste winterprik, gaf onze ketel de geest. Wij belden gewoontegetrouw voor een technieker, maar... nu kregen we onverwachts toch een factuur. Ik bel naar de huisbaas, wat bleek? Hij had het contract met die firma in kwestie opgezegd. Vanaf juli dit jaar zou er een nieuwe firma het onderhoud voor zijn rekening nemen. "Ten gepaste tijde wordt u de naam van dit bedrijf meegedeeld."
Van een terugbetaling van de facturen was er geen sprake. In ons contract staat vermeld dat dergelijke kosten voor ons zijn, dus wil hij ons niets terugbetalen. Kan dit? Ik dacht dat dergelijke kosten automatisch voor de huisbaas zijn, wat er ook in het contract staat?
Gisteren was het weer eens zo ver: de verwarmingsketel gaf na veel kabaal en rook volledig de geest. Maar, wat nu? Ik kan natuurlijk de oude firma laten komen, maar wie gaat dat betalen? Zeker als de ketel moet vervangen worden, wat volgens mij vrijwel zeker het geval gaat zijn. Op nog geen 6 maanden tijd is dit de 4de panne aan onze ketel. Zonder dat wij ook maar iets speciaals doen.
Het liefst wapen ik me hiervoor tegen onze huisbaas. Bestaan er hierover relevante wetteksten?