Verhuren verplicht?

mava105
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verhuren verplicht?

#1 , 17 jul 2013 19:36

Heb al enig tijd een appartement te huur staan. Hogere prijsklasse.
Nu is er een kandidaat die me al meer dan 1 maand aan het lijntje houdt.
Na zijn bevestiging via mail dat hij het nam en eerstdaags zou langskomen voor ondertekening van het contract en betaling eerste maand huur, had hij telkens een excuus om dat uit te stellen: te veel werk, te druk, overuren, verkoudheid, enz... Deadlines werden al vele malen overschreden. Via mail en telefoon zegt hij wel dat hij het 100 % zeker wil hebben, en ik heb hem al bevestigd dat hij de huurder mag zijn.
Maar ik begin zijn uitstelgedrag het stilaan beu te worden. Stel dat hij hetzelfde doet met de betalingen van de huur en zijn huurdersverplichtingen.
Ik zou hem dan willen zeggen dat hij het appartement niet meer kan huren.
Kan hij me iets maken? Er is nog NIETS getekend, noch door hem noch door mij.
Er is enkel het mailverkeer.
Hij dacht 1 augustus te verhuizen, want dan loopt zijn huidig huurcontract af.
Dus als ik hen nu wandelen stuur heeft hij maar 6 weken meer om iets anders te zoeken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 17 jul 2013 21:11

Geef hem aangetekend 5 werkdagen na kennisname waarin hij met u afspreekt en het contract komt ondertekenen. Maak duidelijk dat bij gebrek aan het voldoen aan beide voorwaarden binnen de gestelde periode u het pand niet meer aan hem wenst te verhuren.

Zal wel snel reageren.

mava105
Topic Starter

#3 , 18 jul 2013 10:19

Geef hem aangetekend 5 werkdagen .
Heb wel nog geen huidig adres van die kandidaat huurder. :(

Reclame

sloeberken

#4 , 18 jul 2013 10:29

Als er niets getekend is of geen voorschotten betaald, heb je geen verplichtingen en kan je een andere huurder zoeken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Turaki

#5 , 18 jul 2013 10:31

Als er niets getekend is of geen voorschotten betaald, heb je geen verplichtingen en kan je een andere huurder zoeken.
Weet ik toch niet. Er is op dit moment een mondeling contract, te bewijzen door het mailverkeer. En dit contract kan alleen maar verbroken worden mits onderling akkoord, of door een rechter.

sloeberken

#6 , 18 jul 2013 10:44

Vanaf 15 juni 2007 moet iedere huurovereenkomst echter verplicht schriftelijk worden afgesloten om geldig te zijn.

Turaki

#7 , 18 jul 2013 11:01

Vanaf 15 juni 2007 moet iedere huurovereenkomst echter verplicht schriftelijk worden afgesloten om geldig te zijn.
Fout. Het is wel verplicht, maar dit niet doen wil niet zeggen dat er geen overeenkomst is. Enige gevolg is dat zowel huurder als verhuurder kunnen eisen dat de huurovereenkomst op papier wordt gezet.

Vandebos

#8 , 18 jul 2013 11:10

Fout. Het is wel verplicht, maar dit niet doen wil niet zeggen dat er geen overeenkomst is. Enige gevolg is dat zowel huurder als verhuurder kunnen eisen dat de huurovereenkomst op papier wordt gezet.
klopt.

sloeberken

#9 , 18 jul 2013 12:06

Mondelinge huurcontracten die al vóór 15 juni 2007 zijn afgesloten blijven geldig, maar zowel de huurder als de verhuurder kan van de tegenpartij eisen dat de overeenkomst alsnog schriftelijk wordt vastgelegd. Dit gebeurt door de tegenpartij per aangetekende brief of bij deurwaardersexploot in gebreke te stellen.

Bron: http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... reenkomst/" onclick="window.open(this.href);return false;

mava105
Topic Starter

#10 , 18 jul 2013 12:45

Bij gebrek aan adres heb ik hem nu zowel via mail als via voicemail op GSM in niet mis te verstane bewoordingen nog de tijd gegeven tot uiterlijk vrijdag 12.00 HR. Na dat tijdstip ga ik in zee met een andere kandidaat huurder.

Turaki

#11 , 18 jul 2013 18:52

Mondelinge huurcontracten die al vóór 15 juni 2007 zijn afgesloten blijven geldig, maar zowel de huurder als de verhuurder kan van de tegenpartij eisen dat de overeenkomst alsnog schriftelijk wordt vastgelegd. Dit gebeurt door de tegenpartij per aangetekende brief of bij deurwaardersexploot in gebreke te stellen.
Klopt (dit heb ik zelfs in mijn post vermeld), maar het dit wil nog steeds niet zeggen dat een mondeling contract niet geldig is.

Terug naar “Huren”