vochtwering muur na sloping

LGQ
Topic Starter

vochtwering muur na sloping

#1 , 16 jul 2013 13:44

Hallo,

Ik ben nieuw op het forum, maar ik heb mij geregistreerd om wat meer duidelijkheid te kunnen krijgen over een bouwsituatie waar mijn grootmoeder momenteel mee zit. Ik wil haar graag zo goed mogelijk hierbij helpen, dus had ik graag wat informele informatie ingewonnen bij enkele experts alvorens naar een advocaat te stappen.

De situatie is de volgende:
Mijn grootmoeder is eigenaar van een (oudere) half-open eigendom gelegen in het centrum van een kleinere gemeente. Ze is door de rechtbank veroordeeld geweest om dit pand af te breken. De slopingsvergunning werd reeds aangevraagd en toegekend. Ook de aanplakperiode van 30 dagen is voorbij en heeft de architect een staat van bevinding opgesteld.

Het aanpalende pand wordt uitgebaat als handelspand (horeca). Deze hebben nu ook een architect aangesteld om hun belangen te verdedigen.

Volgens stedenbouwkundige plannen is het voorste deel van het huis van mijn grootmoeder tegen de zijmuur van het aanpalende pand gebouwd. Bij het achterste gedeelte is dit andersom, daar is het aanpalende pand bijgebouwd tegen de zijmuur van het pand van mijn grootmoeder. (in beide gevallen dus 1 "gemeenschappelijke" muur)

Na onderling overleg tussen de beide architecten is er nu beslist dat er na de sloop een definitieve vochtwering moet aangebracht worden tegen de zijmuur, omdat zij geen plannen heeft om hier iets nieuws tegen te plaatsen. De kosten voor deze vochtwering zouden volledig ten laste komen van mijn grootmoeder. Mijn grootmoeder vindt van haarzelf dat dit onterecht is en weigert dit dus te aanvaarden. Zolang er geen overeenkomst is gesloten, houdt de architect de aannemer tegen om te beginnen met de sloop.

Wie is hier in zijn recht? Dient deze vochtwering volledig ten koste te komen van mijn grootmoeder, is dit verantwoordelijkheid voor de eigenaar van het aanpalende pand of is dit eerder een kost die door beide partijen moeten gedragen worden?

Bedankt alvast voor de uitleg
LGQ

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 16 jul 2013 14:38

Het is aan uw grootmoeder om de vrijgekomen muur voldoende te beschermen tegen wind en water. De kost komt dus volledig op haar. Ook de afwerking van het dak is voor haar.

LGQ
Topic Starter

#3 , 16 jul 2013 15:44

Bedankt voor de feedback :)

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 jul 2013 15:58

Als er plannen zijn om de vrijgekomen grond te verkopen, hoeft deze vochtwering niet eens definitief te zijn.
Er kan met PVC folie een degelijke vochtkering worden gemaakt die het wel 10 jaar kan uithouden, en is stukken goedkoper dan er een halvesteensmuur in gevelsteen tegen te laten metselen (zoals gebuur blijkbaar wil.)
Informeer bij de betreffende gemeente. Als het een bouwgrond is wordt er mogelijks jaarlijks een taks op onbebouwde percelen geïnd. Op langere termijn komt het goedkoper de grond te verkopen.

Terug naar “Aanneming”