terugvorderen voorschot aankoop

StevenCal
Topic Starter

terugvorderen voorschot aankoop

#1 , 12 jul 2013 16:47

Hallo,

In oktober 2012 heb ik een boot aangekocht.
De fabriek is in Polen, en bestaat al enkele jaren, bekende reputatie.
Ik moest een voorschot betalen van 40'000 EUR, die ik aan de Belgische dealer die ook een goeie reputatie heeft, betaald heb.

Die Belgische dealer heeft per mail een levertijd bevestigd voor februari 2013.
Op het contract staat echter geen datum...

Nu zijn we Juli en nog geen informatie van de leverstatus van de boot. Zijn er problemen met dit bedrijf of niet ? Niemand weet het.

Kan ik het voorschot terugvorderen aan de Belgische dealer ?
En op welke manier ?

Stel nu dat het pools bedrijf zou failliet gaan. Kan ik dan nog altijd het voorschot terugeisen van de Belgische dealer ?

Alvast bedankt voor jullie help.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
snellemichiel

#2 , 12 jul 2013 17:39

Kan u uw voorschot terugvorderen, niet echt...
Aangezien u contractueel geen exacte datum of weeknummer/maand en jaar overeengekomen bent.
Kan u dus niet zeggen dat de onderneming zich niet houdt aan de afgesproken voorwaarden.
Aangezien er geen datum gespecificeerd was in de overeenkomst...

Wat failliet is, is failliet zeggen ze dan vaak. U komt ergens op het laagste laddertje voor eventuele terugbetaling als er nog geld over is. ;)

Wat kan u dan wel doen?
- U kan eens bellen naar de dealer zelf en vragen hoe het ermee staat.
- U kan hem aangetekend vragen om een datum of levertermijn te geven waarin hij geleverd zou worden.

Misschien kan hij u dan toch correct informeren over de levertijd.
Op zich kan u de overeenkomst dus niet verbreken en zomaar uw voorschot terugeisen.
In tegendeel zelfs. ;)

j.demoor

#3 , 14 jul 2013 08:55

Onderzoek vooraf wie uw verkoper is, m.a.w. is de Belgische dealer verkoper of tussenpersoon (=makelaar,handelsagent,commissionair) tussen u en de Poolse fabriek.

Indien de Poolse fabriek uw verkoper zou zijn en u koper-consument dan geldt:
“Art.98. § 1. Het recht toepasselijk op de contractuele verbintenissen wordt vastgesteld door het Verdrag inzake het recht van toepassing op verbintenissen uit overeenkomst, gesloten te Rome op 19 juni 1980...”(16 JULI 2004. - Wet houdende het Wetboek van internationaal privaatrecht).
“Art.5.Door consumenten gesloten overeenkomsten...3. Ongeacht het artikel 4 worden deze overeenkomsten, bij gebreke van een rechtskeuze overeenkomstig artikel 3, beheerst door het recht van het land waar de consument zijn gewone verblijfplaats heeft, indien zij zijn gesloten in de in het tweede lid beschreven omstandigheden...”(19 JUNI 1980. - Verdrag inzake het recht dat van toepassing is op verbintenissen uit overeenkomst).

“Art.1610.Wanneer de verkoper in gebreke blijft de levering te doen binnen de tussen partijen bedongen tijd, heeft de koper de keus om ontbinding van de koop ofwel inbezitstelling te vorderen, indien de vertraging alleen aan de verkoper te wijten is.Art.1611.In elk geval moet de verkoper tot schadevergoeding veroordeeld worden, indien de koper schade lijdt doordat de levering niet op het bedongen tijdstip heeft plaatsgehad.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”