Aannemer levert geen werkt volgens afspraak

kadans
Topic Starter
Berichten: 4

Aannemer levert geen werkt volgens afspraak

#1 , 08 jul 2013 15:40

Hallo,

Vorig jaar contacteerde mijn moeder een aannemer om een buitenmuur te bepleisteren. Deze was door het winterweer (en ouderdom) deels afgebrokkeld.

Onze vraag was simpel, herstel deze muur, dwz alle scheuren, barsten, loszittende delen loskappen en dan alles bepleisteren met cement. We kregen een offerte met de beschrijving van loskappen loshangende delen, bepleisteren (23m²) en afvoer afval.

Nu (1 jaar later) werden de werken uitgevoerd. Totaal 15m² bepleisterd, scheuren nog aanwezig, nog enkele (oude) hol klinkende delen bepleistering aanwezig. Ook zijn er al kleine haarbarstjes in de nieuwe bepleistering. Totale werktijd 5u met 2 man (waarvan 1 een uur weg was om stelling te halen), en 7 zakken cement en 2 zakken zand gebruikt.

Ik heb de aannemer gesproken en hem op enkele punten gewezen. Nu beweerd hij dat de werken werden uitgevoerd volgens afspraak. Zelfs dat hij meer gedaan heeft dan wat gevraagd werd (nog enkele stukken afgekapt). Oor heeft hij niet naar de opmerkingen, enkel dat we de rekening betalen (1400€) en dat hij dan, na het bouwverlof, op zijn erewoord zal komen zien wat hij nog kan doen.

Ik heb geen zin om de rest van de rekening te betalen (werd al een voorschot van 300€ betaald), zeker niet tot het volledig goed is afgewerkt.

Wat kan/mag ik nu doen zonder in de problemen te komen vb. deurwaarder, ...

Kadans

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Veebee
Berichten: 565

#2 , 08 jul 2013 16:06

Aangetekend schrijven, in gebreke stellen en eisen dat de afwerking verloopt volgens afgesproken (offerte)?

kadans
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 09 jul 2013 09:54

Aangetekend schrijven is goed, doch de omschrijving op de offerte is heel vaag. "Loskappen loshangende bepleistering" Voor mij betekend dit al wat loshangt en dat wat dreigt los te komen (holklinkende bepleistering) + openstaande scheuren. Hij interpreteerd dit als zijnde alle op het oog loshangende stukken.

Ik wou eerst in overleg tot een oplossing komen, maar ik denk dat dit er niet inzit. Als ik een AS doe, dan is de kans groot dat hij wel komt, maar nog wat extra kladwerk levert en dan zijn geld wil inkasseren. En dit wil ik ook niet.

Bestaat er een termijn waarbinnen men een AS moet schrijven?

Reclame

pkt
Berichten: 66

#4 , 09 jul 2013 12:48

De aannemer is 10j aansprakelijk voor de door hem uitgevoerde werken. Dus als hij gaat cementeren op een ondergrond die niet voldoet en daaruit ontstaan problemen dan is dat op zijn verantwoordelijkheid. Als een aannemer aan een werk begint/uitvoert,dan gaat hij akkoord met de situatie zoals ze op dat ogenblik is en is het aan hem om correct werk te leveren.

Nu de rekening betalen(saldo) en dan zal hij zien wat hij kan doen,ik moet er wss ook geen tekeningetje bij maken dat u hem niet meer zal zien....

kadans
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 10 jul 2013 09:09

Aangetekend schrijven is in de maak, betaling zal niet gebeuren tot alles vakkundig is uitgevoerd. Wss zal dit niet gebeuren en blijven we zitten met het gekladder. De vraag van betaling zal blijven, hoewel we eigenlijk nog geen factuur hebben ontvangen.

Alvast bedank voor jullie reacties.
Groeten

Terug naar “Consumenten Koop”