bank gijzelt spaargeld voor handtekening

t06
Topic Starter

bank gijzelt spaargeld voor handtekening

#1 , 04 jul 2013 21:59

Ik heb een zicht- en spaarrekening aangevraagd via de website van de bank. Ik heb daarbij de voorwaarden die getoond werden, aanvaard. Even later ontving ik de nieuwe rekeningnummers, en ik heb in vertrouwen vrijwel meteen geld overgeschreven naar de nieuwe rekeningnummers.

Pas nadien kreeg ik van een lokaal agentschap van de bank de vraag om openingsdocumenten ondertekend terug te bezorgen. Maar deze documenten weken af van de voorwaarden die ik had aanvaard op de website. Ik heb de verschillen opgesomd met de vraag om mij gecorrigeerde documenten te bezorgen.

Vervolgens kreeg ik de bankkaart, de kaartlezer en de pincode. Voor mij was alles in orde. In de daarna volgende maanden heb ik bijkomend spaargeld overgebracht naar deze rekeningen, waardoor het nu over een (voor mij toch) aanzienlijk bedrag spaargeld gaat.

Vandaag krijg ik bericht van het agentschap dat de bank mijn rekeningen heeft geblokkeerd wegens ontbrekende openingsdocumenten. Het agentschap heeft mij vandaag wel aangepaste documenten bezorgd, maar beweert dat de blokkering niet kan opgeheven worden alvorens ik de documenten ondertekend terugbezorgd heb.

Suggesties ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 05 jul 2013 10:27

Dan stuur je toch gewoon de gehandtekende, gewijzigde documenten zo snel mogelijk op. Ik denk dat de bank inderdaad verplicht is om de rekening te blokkeren als een aantal gegevens ontbreken. Enige tijd geleden is de wetgeving daaromtrent gewijzigd.

t06
Topic Starter

#3 , 08 jul 2013 19:49

Ik denk dat de bank inderdaad verplicht is om de rekening te blokkeren als een aantal gegevens ontbreken.
Er zijn geen gegevens die ontbreken. Ik heb, net zoals bij andere webbanken, netjes alle stappen doorlopen via de website, de voorwaarden aanvaard, een fotokopie van mijn identiteitskaart bezorgd en zo, waarna ik beschikking kreeg over het volledige pakket.

Ik ben altijd bereid geweest om documenten ondertekend terug te bezorgen. Maar niet als ik daartoe geforceerd word met geblokkeerde rekeningen. Misschien moet ik het agentschap overslaan en een aangetekende brief sturen naar het hoofdkantoor van de bank om mijn geld terug te krijgen ?

Reclame

WP002

#4 , 08 jul 2013 22:54

De voor de hand liggende procedure:
1) teken de papieren
2) open een rekening bij een andere bank
3) schrijf al uw geld daar naar over
4) ga op het kantoor nog eens flink boel maken, liefst op een moment dat er veel volk staat en zo luid mogelijk.
5) sluit uw rekening bij de eerste bank af

punt 4) is optioneel ;)

t06
Topic Starter

#5 , 09 jul 2013 07:41

De voor de hand liggende procedure:
1) teken de papieren
Dat zie ik niet zitten als ik daartoe geforceerd word met geblokkeerde rekeningen. Ik accepteer echt niet dat het agentschap mij eerst de rekeningen ter beschikking stelt, en van zodra ik daar een aardige spaarpot heb gezet, de rekeningen blokkeert om mijn handtekening af te dwingen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 jul 2013 10:25

Ergens zullen ze die handtekening toch nodig hebben, en als jij die weigert te zetten is blokkering hun enige middel.

t06
Topic Starter

#7 , 30 jul 2013 19:48

De afloop : De bank heeft mijn geld teruggestort inclusief de intresten, zelfs zonder dat ik daarvoor mijn handtekening heb moeten zetten. Ik heb gewoon per e-mail stap na stap de escalatieprocedure gevolgd. Eerst het agentschap, dan het management van het agentschap, dan de centrale klantendienst van de bank, en ik zat nu bij de ombudsdienst van de bank. De volgende stap zou de overheid geweest zijn. Ik heb geen excuses gekregen van de bank.

Terug naar “Bank & Beurs”