Bezoeksrecht

mariatheresia
Topic Starter

Bezoeksrecht

#1 , 28 jun 2013 17:52

Beste,

Ik ben enkele jaren geleden zwanger geraakt van een illegaal (sans papier).
Hij liet me in het begin de keuze of ik het babietje wou houden of niet,
maar van zodra het hem duidelijk werd dat ik het ging houden.
Heeft hij me achteraf onder druk gezet voor zijn verblijfsvergunning te trachten verkrijgen.
Waardoor ik het contact kort na de geboorte van het kind verbroken heb.
Toen het kind 6 maand oud werdt kreeg ik een brief in de brievenbus van
een advocaat met de vraag voor herkenning van het kind.
Mijn advocate heeft me toen gezegd dat ik geen andere keuze had dan hem te herkennen,
omdat ik anders alsnog zou moeten opdraaien voor zijn gerechtskosten indien er
een positieve dnatest uit de bus zou komen. Dus is hij uiteindelijk bijgeschreven in het geboorteregister.
(het kind heeft wel mijn achternaam behouden omdat de papa illegaal is).
Nu een jaar later krijg ik plots een brief van zijn advocaat in de bus waar hij vraagt om een
bezoeksregeling.Terwijl hij nooit heeft afgedragen voor het kind, geen vastverblijf heeft.
Het is hem puur te doen om de Belgische nationaliteit te bekomen.
Weet iemand wat ik nog kan doen om mij en mijn kind veilig te stellen tegen deze persoon,
of is dit een hopeloze zaak?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jun 2013 17:59

Als hij het kind erkend heeft is daar dan ook geen alimentatieregeling gevraagd?
of een omgangsregeling?
Dan had u al elke maal kunnen aangeven bij de politie wegens
- niet betalen alimentatie ( strafbaar feit) en PV
- niet houden aan de omgangsregeling (geen strafbaar feit) en melding.

Mogelijk was de zwangerschap idd de reden om zo 'iets' te bekomen van de Belgische staat.

PS een vaste woonplaats is wel een element.

mariatheresia
Topic Starter

#3 , 02 jul 2013 08:32

Hij heeft het kind 6 maand na geboorte herkend, maar er is toen geen alimentatieregeling of bezoekregeling gevraagd.
Hij heeft nooit geen alimentatie betaald.
Hij heeft geen wettelijke omgangsregeling, die probeert hij nu dus te bekomen. Pas een jaar na zijn herkenning
Omdat de vraag van zijn advocaat niet aangetekend verzonden was, heb ik deze voorlopig zelfs gewoon genegeerd.
Ik heb contact opgenomen gehad met vreemdelingenzaken en heel het verhaal uitgelegd.
Ze hebben zijn dossier opgevraagd en mijn negatieve opmerkingen erbij gestoken.
Maar hebben me ook laten weten dat ik een advocaat moet aanspreken ivm die bezoekregeling.
Wat ik niet begrijp in gans deze kwestie is dat iemand die hier illegaal verblijft straks meer rechten heeft dan iemand die hier geboren is.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 jul 2013 12:11

Of hij illegaal hier is of niet doet er niet toe.
Hij is de vader van het kind, heeft het zelfs erkend (u hebt dat nooit betwist)en kan dus perfect zijn RECHT als vader opeisen voor de rechtbank.
Dat wil zeggen zo wie zo gezag- co-ouderschap en als hij het vraagt ook verblijf- co-ouderschap dat wil zeggen dat hij voor de helft van de tijd het kind bij hem zal hebben.
Alimentatie is mogelijk dat de partij die het meeste inkomen heeft een onderhoudsbijdrage moet betalen aan de andere ouder voor bijstand aan het kind.

U kan best een advocaat inschakelen - mogelijk hebt u recht op een pro-deo.
Weet u waar vader woont? Een van de voorwaarde voor omgangsrecht is wel een vaste verblijfplaats waar het kind kan wonen

Terug naar “Andere”