verhuurder is boos..

silgan
Topic Starter

verhuurder is boos..

#1 , 30 jun 2013 00:31

hallo, ons gezin heeft net een nieuwe woonst gehuurd.. op 1 juli wonen we er officieel. Alles is officieel verlopen etc.. Onze vroegere huisbaas heeft vandaag gebeld dat hij vele mankementen heeft gezien die we zullen "moeten" betalen. In onze ogen hebben we de woning in goede staat achtergelaten. We hebben er bijna drie jaar gewoond en in die tijd enkele keren gevraagd om de huurwaarborg te regelen.. hij (de zoon van de eigenares) heeft dit telkens afgescheept omdat het wat moeilijk was (de eigenlijke verhuurster is niet meer in staat om papieren te tekenen etc). We wilden graag alles de normale weg doen maar na een tijdje hebben we het zo gelaten. Vandaag heeft hij redelijk agressief zijn ding verteld aan de telefoon.. omdat hij anders stappen zal nemen.. Hij was echt razend en we zijn er fel van verschoten.
Hij wilt plotseling misschien zaken vernieuwen op onze kosten die ook al verouderd waren toen we introkken zoals een oude vinyl (onze meubels hebben afdrukken achtergelaten) op de vloer en ons laten opdraaien voor enkele kleinere zaken. Ondertussen is het huis opnieuw verhuurd aan nieuwe mensen vanaf 1 juli. Toen we introkken was het winter en was de tuin logischer wijze niet in bloei.. Nadien hebben we gemerkt dat hij tijdens de zomermaanden meerdermals pesticiden spoot terwijl we niet aanwezig waren maar omdat we dat gevaarlijk vinden wilden we dit niet doen voor we het huis verlieten. Volgende week stuurt hij een mail met een bedrag dat ze terugeisen voor de zaken die hersteld moeten worden.. In mijn ogen gaat het vooral over zaken die hij met ons geld gewoon wilt aankopen. Ik stel hier niet echt een vraag misschien maar van verbale dreigementen en eisen heb ik geen pap gegeten..

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 jun 2013 00:42

Is er een ingaande plaatsbeschrijving door beide partijen getekend?
Is contract geregistreerd ?
Is er een huurwaarborg betaald en staat die op een speciale rekening?

Al eens lezen
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 87&t=44510" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 87&t=39022" onclick="window.open(this.href);return false;
alsook
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

silgan
Topic Starter

#3 , 30 jun 2013 08:18

hey franciscus, dank je voor de snelle reactie. De eerste link heeft me al geholpen.
De registratie ben ik niet zeker van. De plaatsbeschrijving is getekend. De huurwaarborg is niet in orde gebracht. (niet aangetekend, maar we hebben enkele keren contact opgenomen met de vraag dit in orde te brengen). Het contract is tussen ons en de moeder opgesteld. (de moeder was reeds wilsonbekwaam voordat we het contract aangingen).
De zoon heeft ooit eens uitgelegd dat het complex was om een de huurwaarborg te regelen omdat zijn moeder niet meer kan tekenen en dat hij daardoor veel werk zou hebben etc.. Ik weet er het fijne niet van maar na een tijdje hebben we het ook niet meer bevraagd.

Reclame

Turaki

#4 , 30 jun 2013 17:01

Aangezien u een contract heeft met de moeder, is de zoon een derde waar u niets mee te maken heeft, tenzij hij mag optreden voor zijn moeder. Dit laatste kan alleen als hij aangesteld is als bewindvoerder, of zijn moeder hem heeft aangesteld om dit voor hem te regelen (moet op papier staan, getekend door moeder).

Waren er opmerkingen op de uitgaande PB?

Wacht met reageren tot u schriftelijk aangemaand wordt om te betalen, belt hij zegt u beleefd dat u nu geen tijd heeft en hangt u op, komt hij langs doet u niet open.

Franciscus

#5 , 30 jun 2013 21:12

""Dat hij vele mankementen heeft gezien """.... HOE is die man binnengekomen ....zonder uw toestemming was u thuis?
Indien geen toestemming/zelf thuis is dat huisvredebreuk met gebruik van een valse sleutel. Dit is een strafbaar feit.
http://www.angelfire.com/sc2/stalking/huisvrede.html" onclick="window.open(this.href);return false;

silgan
Topic Starter

#6 , 30 jun 2013 23:18

hallo beiden, dank je voor de reacties. Ik denk dat hij de waarborg niet wilde officieel maken omdat hij waarschijnlijk iets doet dat niet wettelijk is. Je gaat als verhuurder in principe altijd een waarborg vragen niet?? Wij zijn enkele dagen verhuisd zodat het huis leeg stond. In samenspraak met huisbaas en de nieuwe huurder vonden we het goed dat de nieuwe huurder al begon te schilderen. Hij is toen zijn toer gaan doen veronderstel ik. De huisbaas is iemand die regelmatig pesticiden spuit in zijn tuin en omdat hij dicht bij ons woonde deed hij het ook soms ongevraagd in tuin en oprit.. Een enkele keer heeft een andere buurvrouw gezegd dat onze kindjes best niet buiten speelden omdat hij de planten had bespoten.. zo"n zaken mogen dan wel in de huisbaas zijn ogen.. tsss.. het is echt een machtspel en hij voelt zich ongenaakbaar.. Deze woensdag gaat hij een mail sturen met alles wat we moeten betalen..."anders".. gaat hij ermee verder.. (in zijn woorden). Bij een eventueel proces of wat dan ook vraag ik me af wat de impact kan betekenen van de niet-waarborg.. Is een waarborg verplicht ?
In het contract staat geschreven dat wij dus een contract aangaan met de moeder , het is wel ondertekend door de zoon zonder een verdere specificatie dat hij bewindvoerder is.
Ik ga opzoeken of je een contract kan nakijken ofdat het geregistreerd is.

Franciscus

#7 , 30 jun 2013 23:21

Bij nuttige dokumenten onder vastgoed
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 87&t=43627" onclick="window.open(this.href);return false;

mava105

#8 , 01 jul 2013 09:53

Een HWB is niet verplicht.
Als hij op basis van de INGAANDE PB een lijst kan opmaken van de aanwezige huurschade, heeft hij een poot om op te staan. De aangerekende huurschade moet dus wel REALISTICH zijn, en rekening houden met vetusteit.
Een volledig nieuwe vloerbedekking eisen voor een paar indrukken op een al oude vloerbedekking zal dus moeilijk te verdedigen zijn voor een vrederechter.

silgan
Topic Starter

#9 , 01 jul 2013 10:52

oké, bedankt allemaal. Nu hopen dat het realistisch zal zijn.

HSLimburg
Contacteer: Website

#10 , 01 jul 2013 11:11

Wat ook belangrijk gaat zijn, is het feit of er een uittredende plaatsbeschrijving heeft plaats gevonden.
Is deze gebeurd in aanwezigheid van u? Heeft u Die ondertekend?
Zo ja, dan gaat deze vergeleken worden met de intredende plaatsbeschrijving.
Onthoud altijd: slijtage is voor de verhuurder en bij schade moet er rekening gehouden worden met de resterende waarde van het beschadigde.

Is er geen uittredende plaatsbeschrijving gebeurd, dan heeft de verhuurder (of zoon) de woning aanvaard in de staat waarin deze zich bevond en kan hij nadien niet meer afkomen met schade-eis.
Tiziano Romeo
Adviesgever Huurderssyndicaat

onze website is gemakkelijk te vinden via google.
Je vindt ons ook op facebook

Turaki

#11 , 01 jul 2013 16:51

Is er geen uittredende plaatsbeschrijving gebeurd, dan heeft de verhuurder (of zoon) de woning aanvaard in de staat waarin deze zich bevond en kan hij nadien niet meer afkomen met schade-eis.
Kan wel, is alleen een pak moeilijker. Rechter kan elke vorm van bewijs aanvaarden.

silgan
Topic Starter

#12 , 01 jul 2013 17:09

ik heb telefonisch meegedeeld dat ik zou langskomen de laatste dag van het contract, maar door zijn verbale agressie heb ik gezegd dat ik het niet zou doen.. hij heeft gezegd dat hij nu woensdag zou mailen wat er allemaal zou vergoed moeten worden.. tja.. als het een klein bedrag is ga ik het gewoon betalen, echt geen zin in al die toestanden.. ik wil wel zowiezo een bewijs dat we betaald hebben, dan moet hij maar een papier verzenden waar hij ondertekent dat we alles hebben vergoed.. Als hij plots een hoop geld gaat vragen.. tja.. dan weet ik het niet.

Franciscus

#13 , 01 jul 2013 18:27

Er is dus door jullie GEEN huurwaarborg betaald?
Dat wil dus zeggen dat hij naar de rechtbank moet stappen om centen te krijgen.

Wat ik niet zo direct zag was wanneer jullie contract eigenlijk afliep.
Maar gezien er nu andere huurders in zitten vanaf 1/7 ...
Zijn met de nieuwe huurders afspraken gemaakt voor water gas elektriciteit
Afspraken bij de post voor briefwisseling enz enz.
Is er een plaatsbeschrijving opgemaakt met de nieuwe huurders?
Kan u die bekomen van hen?

silgan
Topic Starter

#14 , 01 jul 2013 20:05

over die huurwaarborg: de huisbaas zei dat het te moeilijk was om dit te regelen omdat zijn moeder niet bekwaam was om het te tekenen en de banken "doen" er moeilijk over .. Inderdaad hij zal naar de rechtbank moeten als hij plots een gigantisch bedrag vraagt. Elektriciteit hebben we reeds op voorhand geregeld met de nieuwe huurders maar water weten we niet omdat de nieuwe huurder dit ging laten invullen door de huisbaas. Bij de post hebben we geregeld dat onze post 4 maanden wordt doorgestuurd naar ons nieuw adres. Die plaatsbeschrijving is wel een goed idee maar tja.. waarschijnlijk zit de huisbaas ons zwart te maken .. Toen wij introkken was hij heel fel over de vorige huurders en wat hij vertelde leek ons ook echt waanzinnig. Vanaf vandaag is de nieuwe huurder inderdaad ingetrokken.

mava105

#15 , 01 jul 2013 20:11

maar water weten we niet omdat de nieuwe huurder dit ging laten invullen door de huisbaas. .
Best zelf contact opnemen met de watermaatschappij. NOOIT overlaten aan nieuwe huurder noch verhuurder.

Terug naar “Huren”