Beste,
Hopelijk kan ik hier voor wat advies omtrent een beslissing van de vrederechter.
Het volgende heeft zich voorgedaan;
Op 24 December 2012 heb ik het 9 jarig contract opgezegd, per aangetekende, dat per 1 April 2012 inging. het contract was geregistreerd.
Ik kreeg op 14 Januari 2013 een brief van het postagentschap dat de brief niet opgehaald was door de verhuurder. Kort daarna kreeg ik een email van de verhuurder dat deze het poststuk had gemist, ik heb hem toen een kopie opgestuurd ook aangetekend aangezien ik het origineel in de envelop wilde houden ivm eventuele conflicten.
De verhuurder gaf toen aan dat de opzeg per 1 Februari inging. ik heb de verhuurder duidelijk aangegeven waarom dit niet kon maar hij hield voet bij stuk.
Aan het eind van de maand was er een nieuwe huurder welke de woning per 1 Maart wilde hebben ( mijn contract liep officieel af op 31 Maart).
De huur zou rond zijn maar de verhuurder wist een dag voor vertrek ( ik verliet het huis al op 28 februari) te melden dat de nieuwe huurder afzag van de huur.
De reden dat dit waarschijnlijk gebeurde was dat ik hem aangaf geen huur voor Maart te willen betalen voor een woning die vanaf 1 maart al verhuurd zou worden aan een ander.
Ik heb de nieuwe huurder toen gemaild en deze gaf aan dat het tekenen van het contract nog zou doorgaan op 1 maart. De verhuurder loog dus tegen mij.
Door deze feiten en een aantal intimidaties, bedreigingen en chantages heb ik het huis verlaten op 28 februari zonder in te gaan op de eisen van de verhuurder op en heb toen alleen de huur over gemaakt voor de maand Maart op advies van een vriend die wat meer ervaring heeft met dit soort zaken.
Kort daarna kreeg ik een email en een aangetekende met de eis voor huur voor de maanden Maart, April en 3 maanden schadevergoeding voor het eerder opzeggen van de huur. Hier heb ik per mail op gereageerd dat ik dit niet zou betalen. Kort daarna kreeg ik een rekening van de advocaat ook met de eis voor Maart en April maar nu 2 maanden schadevergoeding. Ik heb de advocaat hier op gemaild dat ik dit niet zou gaan betalen omdat de feiten niet kloppen. kort daarna kreeg ik een aangetekende van de deurwaarder met dezelfde eisen en een dagvaarding. Op 5 juni ben ik naar de vrederechter gegegaan en heb daar de gesloten aangetekende eerste opzegbrief laten openen door de rechter welke direct aantoonde dat de verhuurder geen recht heeft op huur voor de maand april 2013. Verder moesten de verhuurder, diens advocaat en ik zelf buiten de zaal tot een oplossing komen. Ik heb de advocaat van de verhuurder gezegd dat de verhuurder had gelogen over de nieuwe huurder en nu dubbele inkomsten heeft ontvangen ( van de nieuwe huurder en mij).
Toen wij teruggingen naar de vrederechter hebben zij aangegeven dat zij afstand deden van de vordering van de maand April en ik heb aangegeven dat ik mijn geld voor de maand Maart terug wil wegens dubbele inkomsten van de verhuurder, zij hebben toegegeven voor de vrederechter dat dat inderdaad zo was.
Nu heb ik een beslissing van de vrederechter ontvangen waarin het volgende belangrijke stuk staat:
“uit stuk 8 van de eiser blijkt dat de vordering betwist wordt. Dit blijkt ook uit de mondelinge bezwaren van de tweede verweerster ter terechtzitting van 5 juni 2013.
Om van een betwisting te kunnen spreken is het niet nodig dat deze betwisting in een conclusie is vervat. Alleszins is geen sprake van aanvaarding of stilzwijgende aanvaarding en dus van een niet-betwiste schuldvordering in de zin van artikel 3 lid 1 van betreffende verordening, zodat de gevraagde waarmerking niet verleend kan worden.”
En verder dat de volledige waarborg, rechtsplegingsvergoeding en de dagvaarding aan de verhuurder moeten worden betaald ( +/- 2000 euro)!
Ik heb nu het idee dat er totaal niet geluisterd is naar de bekenning van de verhuurder dat hij dubbele inkomsten heeft gehad en dat de oorspronkelijke betwisting ging over het feit dat de verhuurder mij wilde betalen voor zaken waar hij geen recht op heeft.
Ik wil een brief sturen naar de vrederechter met verzoek om de zaak te herzien, ik heb gelezen dat deze dit nog wel eens wil doen omdat ze erkenen fouten te hebben gemaakt.
Maar wat kan ik hier nu verder nog aan doen? Ik heb minimale financiele middelen en woon na het vertrek uit Belgie in Nederland (feiten waar de verhuurder gretig gebruik van maakte).
Hopelijk kunt u mij hier verder mee helpen.