Vriendin is ervandoor

Geert1702
Topic Starter

Vriendin is ervandoor

#1 , 04 dec 2007 17:02

Beste lezer(es)

Even situatie uitleggen:
De moeder van mijn kind is 1 jaar geleden vertrokken uit het huis voor een ander , ik vader van een kindje van 1,8jaar woon momenteel nog in het huis dat wij samen hadden gekocht en betaal de hypotheeklening 100% af om in het huis te kunnen blijven.

Eerste normale procedure, laat een expert komen en het huis laten schatten en neem het totaalbedrag - lening = te delen door 2
Huis is geschat op 225.000€ door mijn expert,mijn ex heeft contact opgenomen met de buurman en deze wil een bod doen van 290.000€.

Ik daarentegen wil in het huis blijven wonen (dit voor woon - werkverkeer) creche van de dochter en de school(die nog besproken moet worden.)

Vragen :
- heeft zij het recht om op de basisprijs van 290000€ te baseren, want het geld dat ik haar moet is dan eigenlijk een overbudget
- wat eerst , het huis bespreken en vervolgens het kind of andersom?
- moet ik 100% van de lening blijven betalen? Wat als er iets stuk is in het hius en moet hersteld worden?
- hoe start ik aan deze procedure?

Groetjes van een alleenstaande vader met een pracht van een dochter!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 06 dec 2007 14:43

Ik ga ervan uit dat u ongehuwd bent,zodat het huis een ONVERDEELDHEID is tussen u en uw partner.

“Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden gevorderd, niettegenstaande enige hiermee strijdige verbodsbepaling of overeenkomst...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Indien u niet tot een MINNELIJKE regeling komt met uw partner dan kan zij of u te allen tijde vorderen GERECHTELIJK uit onverdeeldheid te treden,wat zal leiden tot openbare verkoop.Bij minnelijke regeling is zij VRIJ haar uitkoopprijs te bepalen.

Indien u niet tot een MINNELIJKE regeling komt met uw partner inzake ouderlijk gezag over het kind dan dient deze regeling gevraagd aan de jeugdrechter.

U blijft BEIDEN schuldenaar van de lening die u samen aanging.“Art.1251.Indeplaatsstelling geschiedt van rechtswege :3° Ten voordele van hem die, met andere of voor anderen tot betaling van een schuld gehouden zijnde, er belang bij had deze te voldoen“(B.W.).
U bent dus van RECHTSWEGE in de plaats gesteld van de uitlener voor het deel dat uw partner betalen moest en door u betaald werd.

Zo lang u het gemeenschappelijk huis alleen bewoont kan uw partner hiervoor van u een vergoeding vorderen gelijk aan de halve huurwaarde van huis.

Het onderhoud van het huis blijft ten laste van BEIDE eigenaars.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”