Ontslag genomen + zelfstandige in bijberoep

Bruno_
Topic Starter

Ontslag genomen + zelfstandige in bijberoep

#1 , 23 jun 2013 15:34

Beste,

Ik heb hier reeds vele topics gelezen, maar niet expliciet een antwoord op mijn vragen gekregen. Daarom dus meteen ook deze eerste post van mij op dit forum. Ik hoop alvast dat het in de juiste rubriek staat ;-)

Mijn situatie is als volgt:
* in juni 2010 ben ik afgestudeerd als ir.
* sinds september 2010 werkte ik onafgebroken bij mijn eerste werkgever
* 2 weken geleden heb ik een gesprek gevraagd met mijn baas, waarbij ik hem verteld heb ik dat ik ontslag wil nemen. we hebben onderling de opzegtermijn vastgelegd op 3 maanden.
* nu woensdag (26 juni) ga ik mijn ontslagbrief "tegen ontvangst" afgeven aan mijn baas, maw opzegtermijn loopt tot en met 30 september.

Ik zou graag starten als zelfstandige. Ik ben reeds 1 jaar bezig met voorbereidingen hiervan (businessplan en financieel plan). Echter ben ik onlangs gestart met het schrijven van een ERP / SAP - programma en ik merk dat dit veel meer tijd in beslag neemt dan gedacht. Bovendien wil ik niet starten met een zaak, zonder dat mijn administratie op poten staat.
Daarnaast ben ik ook nog volop bezig met de verbouwing van mijn bescheiden rijwoning.
Mijn hoofdberoep (waar ik ontslag neem) vergde en zou in de toekomst veel tijd vergen. Ik zou immers meer verantwoordelijkheden krijgen, maar daartegenover staat wellicht meer werkuren.

Ik had maw het gevoel dat ik 3 jobs aan het combineren was + ik merkte dat dit op mijn gemoed werkte. Van maandag tot vrijdag werk ik 10 a 11u voor mijn baas, was ik 's nachts tot 1u bezig met aan het programma te schrijven + in het weekend werkte ik voort aan dit programma. Maw 7 op 7, praktisch non-stop werken. Omdat ik het gevoel had dit niet vol te houden, of met het risico dat mijn droom als zelfstandige op de lange baan gezet werd, heb ik dus besloten ontslag te nemen.

Ter info: momenteel ben ik reeds zelfstandige in bijberoep (doe dit ruim 2 jaar). Mijn activiteiten situeren zich in het verschaffen van bouwgerelateerde studie's alsook heb ik bij oprichting van dit bijberoep opgegeven dat ik activiteiten als aannemer uitvoer (héél wat opgegeven, in de veronderstelling: beter alles opgeven dat je zou kunnen uitvoeren, dan achteraf te moeten bijbetalen omdat er een activiteit niet opstaat). Voor al deze activiteiten ben ik eveneens geregistreerd (maw geregistreerde aannemer). Mijn bijberoep is van dermate kleine omvang dat ik zelfs vrijstellingen krijg voor de sociale bijdragen.

Nu heb ik enkele vragen ivm de gevolgen van mijn ontslag:
* Aangezien ik zelf ontslag neem, heb ik geen recht op werkloosheidsuitkering. Daarom kom ik niet meer in aanmerking om zelfstandige in bijberoep te zijn of vergis ik me? (Zie http://www.belgium.be/nl/economie/onder ... bijberoep/" onclick="window.open(this.href);return false; ) Wat ik niet begrijp is de uitleg onder "Uw hoofdberoep beëindigen". Kan iemand me dit in iets duidelijkere taal verklaren?
* Het feit dat ik niet meer voldoe aan het statuut bijberoep, maar aanschouwd zou worden als zelfstandige in hoofdberoep, heeft wel financiele gevolgen voor me => minimum kwartaalbijdrage sociale zekerheid van +- 600 euro?
* Bestaat er een mogelijkheid om na 30 september toch zelfstandige in bijberoep te blijven ipv in hoofdberoep? Mijn bijberoep zou in principe de uitkering van werkloosheidsvergoeding niet in de weg mogen staan: ik oefen dit mss 1 dag in de maand uit + verdien er zo goed als niets mee.

Ikzelf zat misschien nog met het idee om na mijn opzegtermijn nog 4 weken te werken (maakt niet uit wat, interim of bv contract van bepaalde duur) en me dan in te schrijven bij de RVA. Wat is het standpunt van de RVA hieromtrent? Via deze manier zou ik ook in aanmerking kunnen komen voor de verzekering gewaarborgd wonen, die ik afgesloten heb?
Ik besef dat ik me hier in een grijze zone bevind!! Wettelijk gezien denk ik dat er niets mis is hiermee. Ethisch gezien vind ik het niet helemaal correct. Ik heb zeker niet de intentie om op kosten van de samenleving te leven, maar de eerste maanden na september zullen cruciaal voor mijn verdere leven zijn. Indien de zaken naar wens verlopen, kan ik na enkele maanden van mijn zelfstandige activiteit leven. Wat ik echter niet zou willen, is dat ik een financiele kater overhoud aan mijn ontslag. Bv. huis moeten verkopen, leningen die me nog 10 jaar achtervolgen, enz... Alle kleine beetjes kunnen me helpen in de beginperiode.

Alvast bedankt voor al jullie tips!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bruno_
Topic Starter

#2 , 25 jun 2013 21:00

Niemand die me kan helpen?

JPV

#3 , 26 jun 2013 08:48

* Aangezien ik zelf ontslag neem, heb ik geen recht op werkloosheidsuitkering. Daarom kom ik niet meer in aanmerking om zelfstandige in bijberoep te zijn of vergis ik me? (Zie http://www.belgium.be/nl/economie/onder" onclick="window.open(this.href);return false; ... bijberoep/ ) Wat ik niet begrijp is de uitleg onder "Uw hoofdberoep beëindigen". Kan iemand me dit in iets duidelijkere taal verklaren?
klopt dat je in principe niet meer in aanmerking komt om zelfstandige in bijberoep te zijn, gezien je geen andere activiteit meer hebt die je minstens deeltijds uitvoert (werkloosheid telt ook als activiteit). Dat stukje onder "uw hoofdberoep beëindigen" mag je negeren, dat geldt enkel voor héél specifieke situaties, niet voor jou.
* Het feit dat ik niet meer voldoe aan het statuut bijberoep, maar aanschouwd zou worden als zelfstandige in hoofdberoep, heeft wel financiele gevolgen voor me => minimum kwartaalbijdrage sociale zekerheid van +- 600 euro?
klopt
* Bestaat er een mogelijkheid om na 30 september toch zelfstandige in bijberoep te blijven ipv in hoofdberoep? Mijn bijberoep zou in principe de uitkering van werkloosheidsvergoeding niet in de weg mogen staan: ik oefen dit mss 1 dag in de maand uit + verdien er zo goed als niets mee.
"uitoefenen" houdt wel in alle taken, dus ook het schrijven van het ERP-pakket, het zoeken naar potentiële klanten, ...
Ikzelf zat misschien nog met het idee om na mijn opzegtermijn nog 4 weken te werken (maakt niet uit wat, interim of bv contract van bepaalde duur) en me dan in te schrijven bij de RVA. Wat is het standpunt van de RVA hieromtrent? Via deze manier zou ik ook in aanmerking kunnen komen voor de verzekering gewaarborgd wonen, die ik afgesloten heb?
na 4 weken kijken ze naar die tewerkstelling.

grootste probleem voor jou: je moet, om werkloosheidsuitkeringen te krijgen, reeds 3 maand bezig zijn met je bijberoep. Het wordt dus hoog tijd om te beginnen met je bijberoep om na 30/09 recht te hebben op werkloosheid.

Reclame

Bruno_
Topic Starter

#4 , 27 jun 2013 21:57

JPV: Bedankt voor de info... Ik ga er nog eens goed over nadenken, maar hiermee kan ik normaal wel verder aan de slag.
(Ps: ik ben reeds een goede 2 jaar bezig met het bijberoep)

JPV

#5 , 28 jun 2013 06:18

ja, maar je zegt wel dit: "Ik zou graag starten als zelfstandige. ". Officieel ben je dus nog niet ingeschreve als zelfstandige? dan ben je nog niet bezig met je bijberoep...

Terug naar “Werkloosheid”