Naar de vrederechter: hoe lang tot tegenpartij ervan weet?

LegalLimbo
Topic Starter

Naar de vrederechter: hoe lang tot tegenpartij ervan weet?

#1 , 27 jun 2013 23:42

Hallo,

Enigen zullen reeds vertrouwd zijn met mijn perikelen. De ex-huisbaas geeft mijn waarborg maar niet vrij en ik had hem een ultimatum gesteld om vrijdag 21/06 mijn huurwaarborg vrij te geven of dat ik de nodige stappen zou ondernemen om hem voor de vrederechter te brengen. Vrijdag bel ik de man op om te vragen of hij het vrijgeeft of niet, hij zegt nee, de zaak zal worden ingeleid bij het parket.

Mij goed, dus te beter als hij het aanspant, dan maak ik kans op schadevergoeding voor tergend en roekeloos geding. Vraag is nu: hoe lang duurt het voor ik iets van dagvaarding of gelijks wat mag verwachten?

Ik vermoed namelijk dat dit heerschap goed genoeg weet dat hij gaat verliezen en eerst zijn advocaat nog een dreigbrief of twee zal laten schrijven om mij te intimideren. Na hoeveel tijd weet ik zo ongeveer dat het er niet van komt en dat ik best zelf de zaak voor de vrederechter breng?

Verder nog een vraag. Ex buren van mij hebben mij de brieven ingescand die hun advocaat heeft verstuurd naar de advocaat van mijn ex huisbaas. Daaruit blijkt dat hij bij hen eerst de gehele huurwaarborg wou inhouden en daarna exact 1000 euro, exact hetzelfde bedrag dat hij bij mij eiste, eerst als "voorschot voor de afrekening van de kosten", vervolgens als compensatie voor "schade door mij veroorzaakt" nadat bleek dat hij eerder aan mij geld verschuldigd zou kunnen zijn wegens incorrecte factuur. Toevallig alles telkens 1000 euro. Vraag is: kan ik deze brieven als bewijs gebruiken (brieven eigendom ex buren) of moet ik dit eerst aan de advocaat van mijn ex buren vragen (is een neef van hen)?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 28 jun 2013 00:16

Ik zou zelf dagen en niet wachten op initiatief van de verhuurder. Als uw ex-buren u toestemming verlenen om deze briefwisseling te gebruiken mag u dat om bv. systematisch misbruik aan te tonen.

Een huurgeschil voor de vrederechter brengen kost u €40. Het is wel aangeraden zelf een advocaat in de arm te nemen wanneer de tegenpartij er eentje heeft.

vverbeke

#3 , 28 jun 2013 08:13

Ik heb woensdagnamiddag een verzoekschrift ingediend ivm huur, donderdag was de postbode daar al met de gerechtsbrief, het kan dus snel gaan. Idd zoals Vandenbos zegt zelf een verzoekschrift indienen en niet wachten op de verhuurder.

Reclame

LegalLimbo
Topic Starter

#4 , 30 jun 2013 01:42

Bedankt voor de tips, beiden.
Een huurgeschil voor de vrederechter brengen kost u €40. Het is wel aangeraden zelf een advocaat in de arm te nemen wanneer de tegenpartij er eentje heeft.
Ik denk wel dat ik vrij sterk sta want tegenpartij heeft geen plaatsbeschrijving en een eerder verlies voor de vrederechter voor dezelfde feiten. Ik heb vandaag nog gehoord van iemand die eveneens zonder advocaat gewonnen heeft van haar ex huisbaas met advocaat. Dat terugbetalen van de gerechtskosten voor een advocaat is naar ik versta nooit echt volledig? Aan welke grootteorde van kost kan ik mij verwachten?

Terug naar “Huren”