Kort stiruatie schets:
Mijn man huurde in 2006 samen met vriendin (eerder domicil en Nederland) een app. Contract op naam van beide.
Vriendin gaat zonder iets te zeggen weg. Niet te vinden. Man huurt app gewoon verder. Doet netjes huurtermijn uit om dan te verhuizen. Wel nu contract op naam van hem en ex, maar ook huurwaarborg! Wel bankpapier dat borg van zijn (spaar)geld komt en dit was gespaard voor hij samen met vriendin was. Hij krijgt geen documenten vrijgave borg, ze moeten beide tekenen. Alhoewel het immo voldoende was ingelicht door man dat hij alleen het app verder huurde, contract nooit gewijzigd en vriendin langs haar kant geen opzeg gedaan.
Nu is die echter onvindbaar..... Zelfs op het adres dat we kregen via haar vader, is ze niet bekend!!
Ondertussen jan 2013. De huurwaarborg van het gehuurde appartement in 2006 staat nog steeds vast.
Advocaat heeft al heel wat opzoek werk verricht maar de ex-vriendin is dus niet te vinden.
Mijn man heeft nog maar eens met het toenmalig immo kantoor contact opgenomen of er geen mogelijkeheid bestond voor de borg vrij te geven. Er is toch al wat tijd overgegaan.
Het immo heeft toen laten weten indien mijn man een papier opsteld en ondertekend waarin hij het schrijft dat die ex-vriending het immo niet aansprakelijk kan houden voor het vrijgeven van huurwaarborg aan mijn man.
Mijn man heeft wel de bankafschriften waaruit blijkt dat de huurwaarborg volledig door hem is betaalt. Maar zijn ex heeft wel alle contracten (huur en borg) mee ondertekend. Wanneer zijn ex met de nooderzon ervandoor is gegaan heeft ze ook nooit het immo hiervan iets laten weten. Mijn man is wel blijven verder wonen in het het app. En steeds de huur netjes betaald.
Heeft er hier iemand nog ervaring mee? Want de borg staat op rek bij Korfina, maar naar het schijnt gaan er jaarlijks wel dossierkosten van de borg!! Dat vind ik dan ook niet normaal...
De vrederechter die wil er dan weer zeker van zijn dat er alles aan is gedaan om ex te vinden. En dit te staven met de nodige bewijzen. We kunnen toch niet meer bewijzen dan wat onze advocaat onderneemt. Of verwacht de vrederechter dat we zelf elke Nederlandse gemeente afgaan om haar te vinden??
Info en of raad is welkom..