Geschorst door rva! Dringend hulp nodig!!!

njamie
Topic Starter

Geschorst door rva! Dringend hulp nodig!!!

#1 , 22 jun 2013 17:41

Hallo,

Ik ben geschorst door de RVA omdat ik niet aanwezig was op het intake gesprek bij de VDAB op 27 mei 2013 en omdat ik niet gereageerd heb op hun aangetekende brief.

Ik heb alle mails van die periode terug opgeroepen op mijn computer en ik vind daar geen enkele mail vd VDAB met een uitnodiging op terug.

Ik weet het, het lijkt zo onwaarschijnlijk........... een mail die niet aankomt?!
De aangetekende brief heb ik ook nooit kunnen ontvangen daar ik met verlof was.

Ik heb dus echt niets misdaan toch ????

HELP HELP HELP!

Ik ben alleenstaande moeder met een zoon die nog studeert. Dit is een financiële ramp.

Kan iemand mij goede raad geven aub?

Dank bij voorbaat .

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
rechtvaardig

#2 , 23 jun 2013 00:58

als je gesyndiceerd bent, best overleggen met jouw vakbond
toch deze bedenkingen.
een mail heeft in dit geval geen waarde, je kan door de rva niet verplicht worden een computer en internet te hebben.
men communiceert inderdaad wel met aangetekende brieven voor belangrijke berichten.
de aangetekende brief is wel degelijk verzonden maar jij gaat nu zeggen dat je met verlof was ????
tja nu kom je maar pas goed in de problemen:
- heb je de rva gemeld dat je op vakantie ging ??? zoals verplicht
- en je was blijkbaar zolang op vakantie dat je het bericht door de postbode achtergelaten niet meer kon gebruiken om de aangetekende zending af te halen?

niet kunnen werken maar wel langdurig onverwittigd op vakantie gaan, is iets waar de rva niet mee lacht.

je hebt wel degelijk "misdaan" tegenover jouw verplichtingen als werkloze.

ik vrees dat je kreet om hulp wettelijk weinig zal opleveren tenzij je bij de vakbond bent en dat jouw afgevaardigde toch voldoende overredingskracht heeft om met een gesprek met de rva voor jou iets uit de wacht te slepen.

JPV

#3 , 23 jun 2013 11:32

de eerste vraag is idd of je aangegeven hebt dat je op vakantie was toen die aangetekende zending er kwam. Het zou me ook vreemd lijken dat je nu al geschorst bent voor een gesprek dat eerst gepland was op 27 mei en waarvoor je nadien nog een aangetekende zending kreeg. De tijdspanne is hier wel héél kort.

Kan je eens alle data op een rij zetten:
- wanneer moest je naar de VDAB
- wanneer zou je de uitnodiging voor het gesprek via mail gekregen hebben
- wanneer zou de aangetekende zending verstuurd zijn
- wanneer heb je naar de RVA moeten gaan om je te verdedigen
- wanneer kreeg je de uitslag van het gesprek bij de RVA

Reclame

njamie
Topic Starter

#4 , 24 jun 2013 00:08

Beste rechtvaardig en JPV,

Vooraleerst wil ik jullie bedanken voor de reakties op mijn hulpkreet !

Ik ben niet onverwittigd met vakantie geweest. Ik heb wel degelijk de vakantiedagen met een V op de vakjes van de blauwe stempelkaart ingevuld.

Ik heb mijn consulente gecontacteerd en die wist mij te vertellen dat er rond 20 mei aan mij een mail werd verstuurd met een oproeping om op 27 mei naar de VDAB te komen.Ik heb alles in het werk gesteld om die mail terug te vinden (ook gewiste mails terug opgehaald enz...) maar geen spoor van dergelijke mail !!! Ik heb het algemeen nummer 0800.30.700 (voor alle vragen inzake de VDAB) gebeld om hen te vragen of het mogelijk was die mail voor mij op te sporen (Ik kan maar moeilijk geloven dat ik die mail niet zou opgemerkt hebben, laat staan , uitgewist hebben) Ze zouden mij in de eerste helft van de komende week berichten of ze iets gevonden hebben. Op het algemeen 0800-ner was de telefoniste wel verbaasd dat mijn VDAB consulente mij niet kon zeggen wanneer de mail verstuurd is. Volgens mijn consulente werd de uitnodiging voor 27 mei door Brussel verstuurd , terwijl ze op het 0800-nr als volgt reageerden (wel erg vriendelijk en behulpzaam !) '"Hoe kunnen wij nu weten welke mail en wanneer die verstuurd werd, dat is iets dat uw consulente doet " Ze zouden mijn dossier online raadplegen en proberen een spoor van deze mail terug te vinden.

Even alle data op een rij:

-Op 20 mei 2013 zou er een mail verstuurd zijn om mij uit te nodigen bij de VDAB op 27 mei 2013 ( info telefonisch verkregen van mijn VDAB consulente)

-Op 17 juni 2013 kreeg ik een brief van de VDAB : 'U was op maandag 27 mei 2013 uitgenodigd op ons VDAB kantoor. U was daar echter niet aanwezig en we
hebben van u ook geen bericht ontvangen.Op 27 mei 2013 stuurden we u een aangetekende brief om meer uitleg te vragen over uw afwezigheid.U hebt daarop niet gereageerd. VDAB is verplicht om dergelijke feiten te melden aan de RVA, die beslist of ze naar aanleiding hiervan een sanktie oplegt. Uw inschrijving als werkzoekende wordt geschrapt vanaf zaterdag 15 juni 2013. Indien u nog effectief werkzoekende bent en werkloosheidsuitkeringen wil blijven ontvangen, dan moet u zich opnieuw inschrijven bij de VDAB. Zoniet wordt uw eventuele sanktie aangevuld met de periode dat u uitgeschreven was als werkzoekende bij VDAB'

- aangetekende brief zou dus op 27 mei verstuurd zijn.

Mijn consulente zou mij opnieuw een uitnodigingsbrief sturen en ook een Brief van de RVA (waar ik op het matje zal geroepen worden) volgt.
Ondertussen zit ik wel zonder uitkering !!!

Volgens mijn consulente variëren de RVA sankties van 13 tot 53 weken en ik zou volgens haar minstens 13 weken geschorst worden.

Maar allez, hoe kan dat nu ???? Wanneer ik met verlof ben,( duidelijk met V aangeduid op de blauwe controlekaart) kan ik toch geen aangetekende brief ontvangen van de postbode, laat staan , afhalen op het postkantoor.

Ik weet het, het klinkt raar; als werkloze met verlof gaan, maar je MOET als werkloze verlof nemen. Indien je dit niet doet ,dan worden alle verlofdagen op het einde vh jaar afgetrokken.

Graag wil ik aan allen die dit lezen nog het volgende mededelen: 1 maand nadat ik was afgestudeerd was ik reeds aan het werk. Ondertussen heb ik reeds 27 jaar werken in loondienst op mijnen teller staan !!! Doppen is voor mij totaal nieuw.

Heeft iemand ervaring met dergelijke situaties ? Volgens mij heb ik alles 'volgens het boekje ' gedaan. Hoop dat dit goed afloopt, anders is dit een financiële ramp voor mij.

Dank bij voorbaat voor jullie reakties !

voodoodoll

#5 , 24 jun 2013 01:41

Ik zou zo snel mogelijk met je vakbond contact opnemen. Die gaan waarschijnlijk zeggen dat je je zo snel mogelijk opnieuw moet inschrijven als werkzoekende en met dat papier naar hun terug komen om opnieuw een uitkering aan te vragen. Daarna zou je door de RVA opgeroepen kunnen worden voor een gesprek aangaande deze zaak maar ook dat is niet zeker. De RVA gaat je ook niet zomaar schorsen zonder jou te horen. Je vakbond zou je meer informatie moeten kunnen verschaffen.

Men heeft dit bij mij ook eens gedaan, ik was ziek en kon niet naar een VDAB-afspraak. Ik heb een papier van de dokter aangetekend opgestuurd en men beweerde bij de VDAB dat dat nooit aangekomen was. Ik heb bij de uitnodiging voor een gesprek bij de RVA een kopie van het afschrift van aangetekende zending opgestuurd naar hen en ben nooit op gesprek moeten gaan, mijn uitkering is ook niet stopgezet geweest.

JPV

#6 , 24 jun 2013 22:06

wanneer heb je verlof genomen én aangeduid op de dopkaart?

rechtvaardig

#7 , 25 jun 2013 00:02

wanneer heb je verlof genomen én aangeduid op de dopkaart?
belangrijk is hier, van wanneer tot wanneer was je op vakantie ??
Wanneer ik met verlof ben,( duidelijk met V aangeduid op de blauwe controlekaart) kan ik toch geen aangetekende brief ontvangen van de postbode, laat staan , afhalen op het postkantoor.
]

waarom zou dit niet kunnen ? niemand zegt dat je tijdens jouw verlof ook "weg moet zijn. en als je inderdaad "weg" bent dan moet je toch bij thuiskomst een briefje van de postbode gevonden hebben om deze zending te komen ophalen.

nogmaals, ik vrees dat je dit echt met jouw vakbond moet trachten uit te klaren, zij zijn tenslotte bekend met wetten, procedures en hebben contacten met rva-vdab.
rva houdt zich enkel aan regels en procedures.

de rol van jouw consulente lijkt me hier nogal warrig, zij zou jou meer moeten kunnen vertellen over die mails.

maar ook belangrijk is , hoelang ben je al werkloos ? sinds wanneer heb je die consulente ? en is dit de eerste keer dat je wordt uitgenodigd voor een gesprek ?
indien ja lijkt het me sterk dat men je maar een paar dagen daarvoor zou gemaild hebben en geen brief gestuurd . in dit geval kan jouw vakbond zeker dit in jouw voordeel ter sprake brengen.

want in jouw brief moet zeker ook staan waar en op welke manier je tegen de beslissing van de rva kan reageren en dan biedt de vakbond jou hier bijstand.

njamie
Topic Starter

#8 , 29 jun 2013 15:22

beste rechtvaardig,

Ik ben ondertussen 10 maanden werkloos en heb 27 jaar gewerkt met een 2-tal (welliswaar zeer korte) onderbrekingen.

Ik ben niet bij een vakbond maar wel bij de HVW (Hulpkas voor werkloosheidsuitkeringen)

Het is mijn eerste uitnodiging door de VDAB en heb bijgevolg mijn consulente nog niet persoonlijk ontmoet. Het gaat over een intake-gesprek waarvoor ze mij uitnodigen.

Wat betreft mijn verlof, ik heb wel degelijk alles ingevuld op mijn blauwe stempelkaart en heb daar zelfs een kopie van (dat doe ik altijd, je weet nooit dat de kaart verloren gaat)

Verlof aangeduid met een V van zaterdag 25 mei 2013 tem zaterdag 15 juni 2013 (3 weken)

Dank bij voorbaat voor jullie reakties

njamie
Topic Starter

#9 , 29 jun 2013 15:23

beste rechtvaardig,

Ik ben ondertussen 10 maanden werkloos en heb 27 jaar gewerkt met een 2-tal (welliswaar zeer korte) onderbrekingen.

Ik ben niet bij een vakbond maar wel bij de HVW (Hulpkas voor werkloosheidsuitkeringen)

Het is mijn eerste uitnodiging door de VDAB en heb bijgevolg mijn consulente nog niet persoonlijk ontmoet. Het gaat over een intake-gesprek waarvoor ze mij uitnodigen.

Wat betreft mijn verlof, ik heb wel degelijk alles ingevuld op mijn blauwe stempelkaart en heb daar zelfs een kopie van (dat doe ik altijd, je weet nooit dat de kaart verloren gaat)

Verlof aangeduid met een V van zaterdag 25 mei 2013 tem zaterdag 15 juni 2013 (3 weken)

njamie
Topic Starter

#10 , 29 jun 2013 15:26

beste rechtvaardig,

Verlof aangeduid met een V :arrow: van zaterdag 25 mei 2013 tem zaterdag 15 juni 2013 (3 weken)

JPV

#11 , 29 jun 2013 15:30

beste rechtvaardig,

Maw: veel bangmakerij voor niks: als je je verlof aangeduid hebt van 25 mei tot en met 15 juni, was je op verlof en diende je dus je niet aan te melden bij de VDAB. Als je nu een uitnodiging krijgt voor de RVA ga je daar naartoe en toon je je kopie van de stempelkaart van mei. Nu, dat laatste is zelfs niet nodig gezien je dopkaart electronisch ingevoerd zal zijn bij de HVW en die dopdagen daardoor doorgegeven zullen zijn aan de RVA. Zij kunnen dit dus zien in hun pc.

njamie
Topic Starter

#12 , 29 jun 2013 16:43

Beste rechtvaardig,

[size=150]Ik waardeer ten zeerste de energie en de tijd die u besteed aan het beantwoorden van zovele vragen op dit juridisch forum !!!!!!![/size] :!:
Dankzij jou had ik een uitlaatklep voor mijn angsten en bekommernissen !! Waarvoor oprechte dank !
:!:
Gelukkig zijn er nog mensen zoals jij die belangenloos een ander helpen. dat is hoopgevend en deugddoend. :!:

Vriendelijke groeten

haramo

#13 , 29 jun 2013 21:18

Ondertussen klop je maar bij de ocmw zodat je een leefloon kunt krijgen.

Hoe het ernu uitziet heb je je rva rechten volledig uitgeput en maak je kans op een leefloon, zeker jouw persoonlijke situatie.

Terug naar “Werkloosheid”