Aannemer al tijd fallit maakt toch nog contract

civicske
Topic Starter

Aannemer al tijd fallit maakt toch nog contract

#1 , 13 jun 2013 21:26

Beste,

onze aannemer heeft ons een contract gemaakt wanneer de zaak reeds 4mnd fallit was verklaard. Hij liet ons voorschot storten op een prive rekening die totaal niet klopte met de gegevens op de factuur. dit kon ik niet weten maar is de bank niet verplicht zo een controle te doen?
van de man zelf zal ik wss het geld nooit terug zien daar die heel veel schulden heeft, maar kan ik de bank die het geld ontvangde niet verantwoordelijk stellen omdat ze geen controle heeft gedaan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 14 jun 2013 08:53

Bij de politie een PV laten opstellen voor oplichting.

bartvdv

#3 , 14 jun 2013 09:24

Het zou wat worden mocht de bank ook nog een keer mijn betalingsverkeer gaan checken (buiten de normale controles).
Curator op de hoogte brengen lijkt me meer gepast. Dan wordt het bedrieglijk bankroet.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 jun 2013 11:13

Het is niet omdat je failliet bent verklaart dat je geen bankrekening mag hebben, een bankrekening is een recht in Belgie !

Het is niet omdat je failliet bent verklaart je niet een andere zaak kan en mag hebben.

Wat heeft de één zaak met de andere zaak te maken ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

civicske
Topic Starter

#5 , 14 jun 2013 20:50

De factuur is gemaakt op btw nummer en naam van het faliet bedrijf. En dus niet geldig. Het voorschot ontvangen vind ik dus diefstal! En al zeker als je weet dat er zo al meerdere gevallen zijn en de man nooit opdaagt met werkmateria

civicske
Topic Starter

#6 , 15 jun 2013 07:37

bartvdv, zie volgend artikel. komt van een site van advokatenkantoor.

juridische aard van de overschrijving

Aansprakelijkheid bij vervalsing van
het overschrijvingsorder

De overschrijvingsorder is een lastgeving waarbij de bankier van de begunstigde handelt als gesubstitueerd mandataris. Hierdoor beschikt de opdrachtgever beschikt over eenrechtstreekse vordering tegenover de bank van de begunstigde.

De bank van de begunstigde heeft de plicht tot controle of het rekeningnummer en de naam van de begunstigde,verwijzen naar dezelfde persoon.

Maar wanneer de opdrachtgever een verkeerd rekeningnummer invult, begaat hij net zoals de bank een fout. Hierdoor zijn zowel de bank als de opdrachtgever zijn beiden aansprakelijk.

De interbancaire afspraken en exoneraties waardoor de bankier van de begunstigde niet zou moet nagaan of het rekeningnummer en de naam van de begunstigde naar dezelfde persoon verwijzen, kunnen niet worden tegengeworpen aan de opdrachtgever.

bartvdv

#7 , 15 jun 2013 07:51

Jij hebt een overschrijving gedaan naar een rekeningnummer dat toebehoort aan de man. Hoe kan de bank dan een fout gemaakt hebben. Zoek uit wie de curator is en breng hem op de hoogte.

civicske
Topic Starter

#8 , 15 jun 2013 12:08

Beste,
Ik deed overschrijving naar naam van de firma, rekening staat op prive naam (niet de zijne)
Hij heeft wel een volmacht op de rekening. Curator is op de hoogte en weet ook dat de man rustig verder doet. er zijn meerdere zelfde gevallen!

Laat ons zeggen dat het bedrijf noemt: 1234 en de man noemt xyz en de rekeninghouder is abc

ik doe een overschrijving naar 1234 met rekeningnummer toebehorend aan abc? dat moeten ze toch natrekken?

kan iemand me zeggen of wat in onderstaande link staat ook klopt?
http://www.elfri.be/aansprakelijkheid-v ... opdrachten" onclick="window.open(this.href);return false;

denlowie

#9 , 15 jun 2013 12:36

Hoe kan hij nu een volmacht hebben van een rekening dat niet meer bestaat, een rekening van gefailleerde word onmiddellijk geschrapt nog voor het ooit in het staatsblad staat!
maar hij persoonlijk heeft altijd recht op een bankrekening "Basisbank dienst" en als zijn firma dezelfde naam draagt als hij zelf wat is er dan het probleem??
Hij kan onmogelijk nog een volmacht hebben van een rekening die ambtshalve geschrapt is, de eventuele gelden worden door de bank onmiddellijk gestort op De Deposito- en Consignatiekas van de Federale Overheidsdienst Financiën.

zie de webside van de FOD Economie

http://economie.fgov.be/nl/consument/Be ... bw_aNgQccA

denlowie

#10 , 15 jun 2013 13:13

Heeft je het nieuws van zaterdag 13.00 uur gezien ?

Dan had je gezien en gehoord dat de banken niks van namen hoeven te controleren enkel het nummer is van tel, Europese regel !

civicske
Topic Starter

#11 , 15 jun 2013 15:01

even herhalen...
falliesement eind 2012
currator neemt alles over blokkeert rekening enzo
man doet verder alsof er niets gebeurt is, zelfde naam btw nummer adres enkel ander rekeningnummer. (op naam van iemand anders en hij volmacht er op)
raapt geld op, maar kan geen werkmateriaal leveren. hij ging met een voorstel komen om een andere firma dit te doen overnemen maar ook dit blijft uit...
bij kenissen deed hij vorige week hetzelfde en blijbaar was de firma die alles ging overnemen niet eens op de hoogte

civicske
Topic Starter

#12 , 24 jun 2013 12:20

Even navraag gedaan blijkt dat banken inderdaad sinds 2010 niet meer verplicht zijn een controle te doen.
Wel zijn ze verplicht om in geval van fraude ALLES te doen wat ze kunnen om het geld terug te krijgen.

Vraag blijft hoe men dit in prakijk interpreteert...

Franciscus

#13 , 24 jun 2013 12:26

Dus aangifte doen bij politie.

civicske
Topic Starter

#14 , 27 jun 2013 17:20

reeds lang gebeurt maar haalt niet veel uit

Franciscus

#15 , 27 jun 2013 19:14

Dat is de strafprocedure ....die zo wordt opgestart.
Deze zal er NIET voor zorgen dat u morgen uw geld terugkrijgt.
U zal zelf ook een aantal stappen moeten zetten zoals betrokkene in gebreke stellen, geld terugvragen enz enz
Uiteindelijk zal u zich burgerlijke partij kunnen stellen bij de strafrechtbank als de zaak voorkomt.

Terug naar “Aanneming”