Beste
Ik verhuur sinds 1 oktober 1999 een rijwoning aan een – ook voor die tijd lage - huurprijs. Het geschreven huurcontract voorzag geen specifieke termijn. Wat dus neerkwam op een termijn van 9 jaar met automatische periodieke verlengingen achteraf. Het huurcontract werd nooit geregistreerd.
De huurprijs werd nooit verhoogd maar wel elk jaar geïndexeerd en bedraagt nu 370€. Ik vind ook dat de huurder de woning laat verkommeren.
Ik wil dit huurcontract als verhuurder opzeggen.
Kan ik dit huurcontract opzeggen op 1 oktober 2014 met inachtname van 6 maanden notificatie bvb een aangetekende brief begin 2014 ? ( 1/10/1999 + 9 jaar + 3 jaar + 3 jaar => 1/10/2014 )
Met dank voor een enig antwoord
De Coster
Dit kan perfect. Vermeldt in uw schrijven dat het contract niet verlend wordt. het gaat hier immers om een bevestigen van niet verlenging conform art. 3§1 woninghuurwet, niet om een opzegging zonder reden die enkel van toepassing is gedurende de eerste en tweede driejarige periode van een negenjarig contract.
§ 1. Elke huurovereenkomst bedoeld in artikel 1 wordt geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar.
De huurovereenkomst eindigt na het verstrijken van een periode van negen jaar indien ten minste zes maanden voor de vervaldag door één van beide partijen een opzegging wordt betekend.
Indien binnen deze termijn geen opzegging wordt betekend, wordt de huurovereenkomst telkens onder dezelfde voorwaarden voor een duur van drie jaar verlengd.