Waar kindjes zijn - ex verplichting om te zeggen?

puk11
Topic Starter

Waar kindjes zijn - ex verplichting om te zeggen?

#1 , 04 dec 2007 11:16

Mijn ex en ik hebben voor onze 2 kindjes van 6 en 2 een ouderwetse weekendregeling getroffen (hij wilde pertinent geen bi-locatie)

Als hij ze komt halen voor het weekend, wil ik altijd graag weten wat zijn plannen zijn, waar de kindjes zullen zijn. Niet alleen voor de kledingkeuze (voor naar de speeltuin krijgen ze andere kleding mee dan als ze op visite gaan bij zijn ouders), maar ook voor mijn gemoedsrust.

Is ex verplicht mij dat te vertellen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 04 dec 2007 12:18

Wat de andere ouder met jullie kinderen doet in de periode is hij niet verplicht aan jou mee te delen.
Het zou natuurlijk veel gemakkelijker zijn om dit, vooral dan voor praktische redenen, wel te weten.
Misschien is het minder aanvallend t.o.v. hem om te zeggen dat het voor het meegeven van 'speelklederen' e.d. interessant zou zijn als hij meedeelt waar hij zal zijn, maar nogmaals VERPLICHT is hij niet!

roderidder
Contacteer: Website

#3 , 04 dec 2007 14:48

Als ouder heeft men het recht om toezicht te houden op de opvoeding van het kind. Hij kan bij de andere ouder of bij derden alle nuttige informatie hieromtrent inwinnen en zich in het belang van het kind tot de jeugdrechtbank wenden.

In het kader van "toezicht houden op de opvoeding" is hij dus wel verplicht je dit mee te delen. In de praktijk echter, als men dit gaat afdwingen via de juridische weg is dit vaak niet meer dan een lege doos.

RR

Reclame

coucoudemalines

#4 , 04 dec 2007 16:59

Dit is dus onzin.

Tijdens de uitoefening van het bezoekrecht, heeft de ene ouder geen uitstaans met het doen en laten van de andere.

CCDM

citroentje

#5 , 04 dec 2007 17:27

vind ik nu ook onzin dat je wil weten wat je ex gaat doen in het weekend met de kinderen,zou me in zijn plaats aangevallen voelen.Is hetniet zo dat je eerder kontrolle wil over de kinderen,laat je ex toch genieten van he weekend met de kinderen

Nog niet bij stilgestaan om zoveel mooie kleren als speelkleren mee te geven.

puk11
Topic Starter

#6 , 04 dec 2007 20:58

De reden waarom ik de vraag stel is de volgende:

Zondagavond 17.00, ik verwacht de kindjes.
18.00 nog niets, en meneer is onbereikbaar.
19.00 nog niets, ik word gek van ongerustheid en meneer is nog steeds onbereikbaar. Zijn ouders zijn onbereikbaar. GSM, vaste lijn, maakt niet uit, geen gehoor.
Politie gebeld. Die vroegen, waar is hij met de kindjes naartoe? Weet ik niet, moest ik antwoorden, want dat weigerde hij te zeggen. Mevrouw, hij moet zeggen waar ze naar toe gaan, zei de politie.

Dus als ik het goed begrijp hoeft hij niets te zeggen en heeft de politie-agent waar ik mee gesproken heb mij verkeerd ingelicht.

Prinsesje

#7 , 05 dec 2007 00:45

Waarom zo vlug de politie bellen?
Dat is niet goed voor de verstandhouding,hoor!
Hou er rekening mee dat je deze situatie nog heel lang moet toepassen!
Het beste lijkt me om 1) Inderdaad kleren mee te geven voor verschillende doeleinden ( bezoekjes én speelkleren)
2) Een tolerantiemarge te hanteren. Dat wil zeggen dat je hem wat speelruimte geeft in het terugbrengen van de kinderen.B.v.Zeggen dat je akoord bent als hij iets later is met het terugbrengen,maar spreek af dat hij dat even laat weten via een smsje, of op voorhand.
3) Probeer niet zoveel te controleren, daar geraak jij niet alleen van gefrustreerd,maar ook je ex en heel zijn entourage! Wat dan op zijn beurt ook niet goed is voor jullie kinderen!(Jij geeft hem toch ook niet een volledige planning van de weken dat ze bij jou zijn,hé? Moet je eens voorstellen hoe jij je zou voelen als hij je elke dag vraagt wat je gaat doen en jouw familie opbelt?

Mijn zoon zouden ze na een Sinterklaasfeestje bij zijn grootouders om 19u.terugbrengen.
Om 21.30u. was hij pas terug. Ik ga dan niet de politie opbellen,wacht "geduldig"(ahum) tot hij terug is en vraag hem of het goed geweest is.Uit jarenlange ervaring(spijtig genoeg) weet ik dat dat regelmatig uitloopt, dus ik maak me er dan ook niet meer zo druk in en geef mijn ex er ook niet voor naar z'n voeten.Politie heb ik nog nooit gebeld.Waarom niet? Omdat mijn ex mijn zoon nooit zou ontvoeren. Moest ik daar schrik voor hebben dan zou ik wel bellen. Voor de rest: Politiewerk bestaat uit veel meer dan gefrustreerde exen hun beklag te aanhoren voor een 'uureke' te laat komen.

Pas op, ik ben ook een grote controlefreak , maar ik wel geleerd dat ik sommige dingen moet loslaten.Ik ben immers niet meer getrouwd met mijn ex.Al ben ik natuurlijk ook niet perfect en heb dus ook mijn fouten,zenne.(Anders zat ik niet op dit forum natuurlijk).

Veel succes!
Prinsesje

coucoudemalines

#8 , 05 dec 2007 09:31

Wat u beschrijft zijn 2 verschillende dingen:
-niet willen zeggen waar hij naartoe gaat
-niet op tijd terugbrengen

Het eerste moet hij niet, het tweede wel.

De politie wilde waarschijnlijk weten waar hij was, zodat ze in geval van grote vertraging konden checken of alles in orde was.
Als ze gezegd hebben dat uw ex MOET zeggen waar hij verblijft, dan is dat cafépraat geweest.

Voor de rest sluit ik me volmondig aan bij wat hierboven gezegd is; u schijnt een redelijk goede verstandhouding te hebben, verknal dat niet door obsessief bezig te zijn met waar uw ex met de kinderen blijft.

cheers

CCDM

Terug naar “Echtscheiding”