Werkloos met zelfstandige statuut

marli
Topic Starter

Werkloos met zelfstandige statuut

#1 , 21 jun 2013 13:37

Hallo,

Sinds 1 januari ben ik werkloos, ik was ontslagen. Ik krijg nog opzeggingsvergoeding tot september. Ik heb besloten om het als zelfstandig freelancer te proberen, voorlopig nog zonder groot succes. Ik vroeg me af of ik vanaf oktober recht heb op werkloosheidsuitkering zoalg in geen inkomsten heb van mijn zelfstandigestatuut?

MVG,

Marleen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jun 2013 14:57

Als zelfstandige is men geen werknemer meer opletten dus.
Zo wie zo eens contact opnemen met een zelfstandigen organisatie en daarna zal u best ook RVA contacteren.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 jun 2013 15:54

Startpunt, de activiteitencoöperatie van Oost-Vlaanderen, hielp de afgelopen tien jaar honderden mensen om zelfstandig ondernemer in hoofdberoep te worden. ‘We begeleiden werklozen met een ondernemersdroom om een eigen zaak op te zetten’, zegt coach Liesbeth Marckx.

Als je in Oost-Vlaanderen woont neem eens contact op met startpunt, dit is gesubsideert door vlaanderen en speciaal voor werklozen, je behoud je werklozen steun tot wanneer je voldoende verdient als zelfstandige, je word ook begeleid en ze doen voor je u boekhouding tot je zaak rendeert !

En je werklozen steun behoud je en word stelsel matig afgebouwd afhankelijk van je verdiensten als zelfstandige.

ga eens naar hun website !

http://www.depunt.be/startpunt
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

j.demoor

#4 , 23 jun 2013 14:40

Vanaf 1 oktober 2013 geldt : “Art.44.Om uitkeringen te kunnen genieten moet de werkloze wegens omstandigheden onafhankelijk van zijn wil zonder arbeid en zonder loon zijn. Art. 45.Wordt voor de toepassing van artikel 44 als arbeid beschouwd :...2° de activiteit verricht voor een derde, waarvoor de werknemer enig loon of materieel voordeel ontvangt dat tot zijn levensonderhoud of dat van zijn gezin kan bijdragen. Tot bewijs van het tegendeel wordt elke activiteit verricht voor een derde geacht een loon of een materieel voordeel op te leveren...”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Werkloosheid”