cassatie

maugham
Topic Starter

cassatie

#1 , 02 dec 2007 14:21

Als een rechter een vonnis bij verstek velt zonder dat de tegenpartij werd verwittigd noch met een gewone brief, noch met een gerechtsbrief, we wisten totaal van niets, is dat dan een geval van cassatie. De zaak werd niet behandeld op de inleidende zitting en daarna hoorden we niets meer. De inleidende zitting was begin september en het vonnis werd geveld tijdens de zitting van 26 oktober. We kregen vorige week totaal onverwacht een vonnis in de bus en een paar dagen later een deurwaarder, die zei dat dat cassatie was.Het gaat om burgerlijke zaken (huurprobleem) Wat denkt u? Dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 dec 2007 23:58

Wat is er op de inleidingszitting gebeurd?

scorpioen

maugham
Topic Starter

#3 , 03 dec 2007 09:16

Er is niets gebeurd. Ik had een aangetekende brief geschreven met de vraag de zaak uit te stellen gezien we op diezelfde dag in het vredegerecht van Zomergem moesten zijn (bewijs erbij gestoken) en ook meegedeeld dat we nog geen tijd gehad hadden om tegnbesluiten te nemen gezien de advocaat van de tegenpartij slechts een paar dagen tevoren zijn besluiten had opgestuurd.Voor alle veiligheid is de kleindochtr geweest en er is geen verstekvonnis gepleegd; de zaak is opnieuw voorgekomen op 26 oktober (de inleidinde zitting op 7 september). We kregen het vonnis een veertiental dagen geleden in de bus; totaal onverwacht ; we wisten van niets, geen brief, geen gerechtsbrief niets.Vrijdag kregen we de deurwaarder met de beeteking en bevel tot betalen, want het vonnis was uitvoerbaar bij voorraad. Het gaat daarbij nog om een vonnis dat de tegenpartij heeft bekomen bij een plaatsvervangend vrederechter met valse documenten; en die plaatsvervanger is ook zijn boekje te buiten gegaan, te lang om hier nu uit te leggen. Dank bij voorbaat

Reclame

scorpioen

#4 , 03 dec 2007 12:06

U kan verzet aantekenen.

Zonder het zittingsblad te lezen is het onmogelijk te zeggen of er iets fout gelopen is.

Men kan namelijk op de zitting "verstek vorderen" zonder reeds vonnis te vorderen. De rechtbank stelt dan het verstek vast, de procedure verloopt verder bij verstek en de zaak wordt "in dezelfde staat", dus bij verstek in voortzetting gesteld op een latere zitting. De partij die verstek liet gaan mag op die zitting zelfs niet meer verschijnen. Het blijft verstek!

Hoe dan ook, of de zaak nu al dan niet terecht bij verstek behandeld werd, u kan verzet aantekenen.

scorpioen

maugham
Topic Starter

#5 , 03 dec 2007 18:53

hartelijk bedankt voor de inlichtingen

maugham
Topic Starter

#6 , 03 dec 2007 20:37

Kan ik de procedure niet overnemen? mijn ouders zijn al 80 jaar en zouden afstand doen van het vruchtgebruik van de huurwoning en die aan mij overdragen. Kan ik dan de verzetsprcoedure niet overnemen? ? Het gaat dus om een huurprobleem en mijn ouders, de verhuurders, hadden beroep aangetekend tegen een vonnis vande vrederchter.Dank bij voorbaat.

scorpioen

#7 , 03 dec 2007 21:51

Uw ouders kunnen afstand doen van hun vruchtgebruik. Dat geldt in principe enkel voor de rechten die hieruit voortvloeien voor de toekomst. Maar ze kunnen ook uitdrukkelijk afstand doen van hun rechten uit het verleden in jou voordeel. Dat kan dus. Maar ... blijkbaar stelt de tegenpartij ook vorderingen. Je kan de tegenpartij niet verplichten een andere partij als schuldenaar te hebben. In de mate dat de tegenpartij ook schuldeiser is gaat het dus niet.

scorpioen

maugham
Topic Starter

#8 , 04 dec 2007 11:59

Ik kan dus de procedure (het verzet enz...) niet verderzetten m.a.w. de procedure niet overnemen?.

scorpioen

#9 , 04 dec 2007 12:14

Ik kan dus de procedure (het verzet enz...) niet verderzetten m.a.w. de procedure niet overnemen?.
Je kan iemand niet verplichten een andere schuldenaar te aanvaarden dan de oorspronkelijke.

Dus in de mate dat uw ouders schuldenaar zijn is het antwoord: neen

scorpioen

maugham
Topic Starter

#10 , 04 dec 2007 20:32

Nogmaals bedankt voor de inlichting en voor al uw belangeloze hulpvaardigheid.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”