#1 , 12 jun 2013 11:06
Geachte,
Ik ben sinds december 2011 onafgebroken arbeidsongeschikt wegens een ongeval (gebroken rug).
Tijdens mijn periode van arbeidsongeschiktheid heb ik mijn ontslag gekregen met opzegperiode van 3 maand, waarbij van mij nog arbeidsprestaties werden verlangd (ontslag gekregen op 1 maart 2012).
In maart vorig jaar heb ik een operatie moeten ondergaan en werd mijn arbeidsongeschiktheid voor 3 maand verlengd. Toen ik deze verlening te kennen gaf aan mijn werkgever kreeg ik volgende e-mail:
"Beste Julius, uit onderstaande informatie maak ik op dat wij elkaar niet meer tijdens de nog resterende tijd binnen uw dienstverband als collega's zullen spreken. "
Vervolgens kreeg ik in juni vorig jaar de vraag van mijn werkgever via linkedin mail om mijn status aan te passen. Ik stond namelijk nog geregistreerd als werkgever van het bedrijf:
"Dear Julius, I kindly ask you to update your status as otherwise we have to instruct Linkedin to change it and that is not to your advantage.
***"
Vervolgens werd mijn arbeidsongeschiktheid opnieuw voor 3 maanden verlengd.
Hierbij heb ik aangetekend als per e-mail aan de werkgever de verlenging van mijn arbeidsongeschiktheid tem 30 september 2012 laten weten (doktersattest).
Hierop kreeg ik als antwoord van de werkgever per email:
"Zoals we je geinformeerd hebben is onze arbeidsovereenkomst inmiddels beeindigd en ben je daarmee ook niet meer verplicht ***(naam van het bedrijf) te informeren over je formele toestand van arbeidsgeschiktheid."
Hierna werd mijn laatste doktersattest mij gewoonweg teruggestuurd in originele enveloppe.
Hierop ben ik naar een advocaat gegaan en deze wist mij te vertellen dat met deze laatste email mijn arbeidsovereenkomst verbroken was.
Hierbij heeft deze een aangetekende zending naar de werkgever gstuurd met de vraag mijn sociale papieren en C4 op te sturen.
In augustus vorig jaar heb ik dan mijn sociale documenten en C4 ontvangen.
Nu weigerde mijn ex-werkgever mijn verbrekingsvergoeding, vakantiegeld, pro rata bedrag eindejaarspremie etc te betalen en eist hij zelfs het werk waaraan ik bezig was voor mijn arbeidsongeschiktheid volledig te documenteren etc, maw nog arbeidsprestaties te leveren.
De advocaat van mijn vakbond heeft de werkgever ondertussen gedagvaard.
Hierop heb ik een tegenvordering gekregen van de advocaat van de werkgever om alsnog alles van A tot Z te gaan documenteren. Dit heb ik wel degelijk gedaan bij mijn ex-baas tijdens de periode voor mijn ongeval, maar deze is ondertussen wegens wanbetaling met slaande deuren vertrokken. Wat er met mijn documentatie, werklaptop etc is gebeurd weet ik dus niet.
Volgens de formule Claeys heb ik recht op 6 maanden.
De advocaat van de tegenpartij argumenteert dat ik een hogere bediende was en dat vanaf een bepaald loon de opzegtermijn in gezamelijk overleg moest gebeuren etc en stelt voor een opzegvergoeding van slechts 3 maand te betalen.
Heeft het bedrijf een poot om op te staan? Ik mag toch aannemen dat, als men zijn sociale documenten en C4 krijgt van de werkgever, de arbeidsovereenkomst toch definitief beeindigd is???
De advocaat van de werkgever argumenteert dat ik nog "in opzeg" ben.
Ondertussen ben ik invalide en arbeidsongeschikt tot minstens eind april 2014.
Kunnen van mij nog arbeidsprestaties gevraagd worden? Indien niet eist men een dwangsom van 100 € per dag...
Alvast bedankt bij voorbaat voor de info.
mvg,
Julius