Schulden na faillissement (kosteloze borg)

ikin0000
Topic Starter

Schulden na faillissement (kosteloze borg)

#1 , 16 jun 2013 11:40

Beste,

Ik zit al 2 jaar in een situatie waar ik geen raad mee weet. Mijn vriendin en ik hadden een zaak tot 2 jaar geleden. Zij om te verduidelijken (eenmanszaak). Ik heb als kosteloze borg mee getekend voor de lening van de zaak. Twee jaar geleden hebben wij het faillissement aangevraagd om niet dieper in de schulden te duiken. Na de uitspraak was mijn vriendin verschoonbaar verklaard. Wij zijn deze kosten nog steeds aan het betalen, vermits ik volgens de advocaat van mijn vriendin niet verschoonbaar kon worden verklaard. Ik ben tijdens het faillissement ook nooit opgeroepen geweest voor deze zaak.
Teneinde zal schuldbemiddeling de enige oplossing worden, tenzij er eventueel toch nog een andere oplossing is.

Kan hier iemand raad mee?

MVG Niki

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 jun 2013 15:21

Faillissementswet Art. 63. [...]
Elke schuldeiser die geniet van een persoonlijke zekerheidstelling vermeldt dit in zijn aangifte van schuldvordering of uiterlijk binnen zes maanden vanaf de datum van het vonnis van faillietverklaring, tenzij het faillissement eerder werd afgesloten, en vermeldt naam, voornaam en adres van de natuurlijke persoon die zich kosteloos persoonlijk zeker heeft gesteld voor de gefailleerde, bij gebrek waaraan deze bevrijd is.
Zou het kunnen dat u niet beschouwd wordt als iemand die zich kosteloos borg heeft gesteld?

j.demoor

#3 , 19 jun 2013 08:18

De gegevens van het faillissement,inclusief deze van de gefailleerder,vindt u onder http://justitie.belgium.be/nl/" onclick="window.open(this.href);return false; . Ga daarin naar Belgisch Staatsblad en ‘nieuwe opzoeking’.Vul de vermoedelijke data van publicatie in en achter ‘woorden van de tekst’ vult u uw naam in.

‘Zij om te verduidelijken (eenmanszaak). Ik heb als kosteloze borg mee getekend voor de lening...Ik ben tijdens het faillissement ook nooit opgeroepen geweest ’

Ik leid hieruit af dat ALLEEN uw vriendin gefailleerde is. Zie dit zo nodig na in het Staatsblad.

“Art.82.Indien de gefailleerde verschoonbaar wordt verklaard, kan hij niet meer vervolgd worden door zijn schuldeisers.”(8 AUGUSTUS 1997. - Faillissementswet.).
‘Na de uitspraak was mijn vriendin verschoonbaar verklaard‘
Zij kan dus niet meer vervolgd worden door haar schuldeisers.

“Art.87.De medeschuldenaar of de borg die gedeeltelijke betaling gedaan heeft, komt in het faillissement op voor alles wat hij tot ontlasting van de gefailleerde betaald heeft.”(8 AUGUSTUS 1997. - Faillissementswet.).
Onderzoek of u gedeeltelijke betalingen deed en of u in het faillissement daartoe opkwam.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”