Sterk verhoogde aanrekening medicijn tgv kleine voorraad

robbiechristiaens
Topic Starter

Sterk verhoogde aanrekening medicijn tgv kleine voorraad

#1 , 27 mei 2013 20:27

Hey iedereen

Graag jullie mening, advies bij het volgende:

In september gaan we een maand vrijwilligerswerk doen in Costa Rica.
Gezien we daar hoofdzakelijk met apen gaan werken hebben we oa een vaccinatie nodig tegen rabiës.
Drie vaccinaties zijn nodig ter preventie van dit virus.

Drie weken geleden gingen we voor het eerst naar het Tropisch instituut, om daar te horen (hoewel anders vermeld op de website) dat de vaccins niet voorradig waren. Sterker nog, men sprak van een Europees tekort.

Navraag bij verschillende apothekers, zelfs in het buitenland bevestigde dit.

Tot ik vandaag terugbelde, er waren 11 vaccins ter beschikking.
Snel een dag verlof genomen, en met mijn vrouw naar het Tropisch instituut.

De arts gaf mee dat het geen goedkope vaccinaties waren: 43 euro per stuk.
Gezien we dit wisten (van de verschillende apothekers en info van het internet), en we ze sowieso nodig hadden gingen we akkoord.
De eerste inspuiting werd gegeven, en de overige vier gaf ze mee. De huisarts zou deze zetten op dag +7 en +21.

Toen konden we gaan afrekenen. Ik zei nog tegen mijn vrouw, het zal een mooie rekening worden: 6x43 euro + visitekosten komt al snel in de buurt van 300 euro.

De rekening werd gemaakt...548 euro (!)
Ik was er even stil van moet ik zeggen.

Toen ik vroeg of ze zich hadden vergist, zei hij doodleuk, neen, een vaccin kost momenteel 83 euro.
Ik vroeg wat hij bedoelde met "momenteel"...? Ja, tgv de lage beschikbaarheid zijn ze momenteel duurder.

Ik kan het gesprek dat daar op volgde in het lang en breed uitschrijven, maar dan zijn we weer een tiental minuten verder.
Het kwam erop neer dat we konden kiezen...betalen voor alles, of betalen voor de 2 vaccins die we hadden gekregen...
Niet echt een keuze eigenlijk, gezien we deze inenting echt nodig hebben, en ze bijna nergens beschikbaar zijn :(

Ik heb het bedrag betaald, maar wil het hier niet bij laten.

Heeft iemand van jullie een idee hoe ik dit best aanpak?
Kunnen we ons beroepen op een "maximum" prijs voor bepaalde medicatie?
Wat met het feit dat de behandelende arts het (gangbare) tarief vermelde van 43 euro/vaccin voor ze de inenting gaf?

Ik hoop dat jullie wijze raad kunnen geven, want buiten het feit dat we die 240 euro best aan iets anders kunnen spenderen, voel ik me daarbovenop echt niet goed bij deze praktijken... Meer vragen voor een levensbeschermend medicijn omdat het schaars is...dat zijn wat mij betreft maffia praktijken, waarvan ik nooit had durven denken dat die in België zouden worden toegepast.

Mvg

Robbie

--> Link naar het medicijn in kwestie :http://www.bcfi.be/GGR/MPG/MPG_LAAH.cfm

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 mei 2013 00:06

Eens bij uw apotheker navragen wat de prijs NU is van zo'n vaccin.

robbiechristiaens
Topic Starter

#3 , 28 mei 2013 07:32

Beste

Mijn zus werkt bij een apotheek.
Zij kon bevestigen dat de huidige prijs nog steeds (net geen) 40 euro is, maar ze nog steeds niet kon bestellen.
De tekorten zijn nog steeds niet aangevuld.

Mvg

Robbie

Reclame

Jef 007

#4 , 29 mei 2013 18:32

klacht indienen wegens knevelarij?

Vandebos

#5 , 30 mei 2013 09:21

Bevoegde minister een mailtje zenden, met in kopie de mail adressen van een aantal reporters van diverse kranten... Kwestie reactietijd spectaculair te verbeteren...

RafDH

#6 , 30 mei 2013 18:16

De prijs van een geneesmiddel (en het betreffende vaccin is een geneesmiddel) is niet liberaal. Het is een vaststaande prijs onafhankelijk van tijdelijke tekorten.
Hebt u het vaccin aangekocht bij het TI? Waar u dan wel zeker moet van zijn is dat de extra kosten u niet aangerekend zijn via erelonen van artsen of andere kosten die los staan van de aankoop van het geneesmiddel.

mvg

Raf

Apotheker

robbiechristiaens
Topic Starter

#7 , 31 mei 2013 13:12

Beste allen

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb een email verzonden naar het hoofd van het tropisch instituut.
Zij hebben vrij snel gereageerd met de melding dat ze het voorval zullen onderzoeken en mij op de hoogte zullen brengen van hun bevindingen. Wordt dus vervolgd...

Mvg

Robbie

robbiechristiaens
Topic Starter

#8 , 14 jun 2013 15:23

Dag iedereen

Ik kan jullie vertellen dat dit verhaal een goed einde heeft gekend!
Vorige week kreeg ik bericht dat het teveel betaalde bedrag teruggestort zou worden.
Ze excuseren zich verder ook voor de gang van zaken.

Prima afgehandeld wat mij betreft.

Robbie

Terug naar “Consumenten Koop”