Huurwaarborg vraagjes

XXL
Topic Starter

Huurwaarborg vraagjes

#1 , 13 jun 2013 19:29

"Deze waarborg moet bij een financiële instelling op een geïndividualiseerde rekening op naam van de huurder worden geplaatst; de interest wordt gekapitaliseerd en de verhuurder verkrijgt een voorrecht (d.w.z. dat hij voorgaat op andere schuldeisers) op het saldo van de rekening voor elke schuldvordering voortvloeiend uit de gehele of gedeeltelijke niet-nakoming door de huurder van zijn verplichtingen.
Zo heeft de verhuurder bijv. een voorrecht voor de gelden die hij moet ontvangen voor beschadigingen (aangericht door de huurder) of de niet-betaling door de huurder. "

Mijn vraag: wie opent deze rekening, moet de huurder dat doen ? (Ik veronderstel dat ik geen rekening kan openen voor een ander). Als de huurder dat moet doen, hoe weet ik dan of ik als verhuurder voorrecht heb op deze gelden ? Als ik de rekeningen moet openen is dat dan één voor elke huurder ?

Kan ik ergens een modeldocument vinden "vrijgave huurwaarborg" ? Onder nuttige doc's kan ik ze hier niet vinden...

thx !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 jun 2013 20:00

Informeer bij uw bank. Er zijn speciale rekeningen voor HWB. Het is de huurder die ze moet openen, maar de gegevens van de verhuurder zijn er ook in opgenomen. Zonder de 2 handtekeningen kan het geld niet worden vrijgemaakt.

XXL
Topic Starter

#3 , 14 jun 2013 11:32

elke bank heeft blijkbaar een ander verhaal...

Bij sommige moet ik ter plaatse in het kantoor aanwezig zijn en tevens ondertekenen, bij andere dan weer niet en doen ze een kennisgeving...

Reclame

Vandebos

#4 , 14 jun 2013 12:23

Persoonlijk zou ik kiezen voor de bank waar u ter plaatse aanwezig dient te zijn. Dat wijst immers op een gezonde werkwijze naar huurder én verhuurder toe.

Terug naar “Huren”