Beste,
Samen met mjn zus ben ik 50% eigenaar van een tweede woonst in de Ardennen. Mijn moeder heeft het vruchtgebruik.
Aangezien mijn zus het geld nodig heeft voor een ander project, zijn we overeengekomen uit onverdeeldheid te treden. Belangrijk hierbij is wel dat we allen wensen dat onze moeder het vruchtgebruik kan houden.
Van vrienden hebben we echter te horen gekregen dat hierbij het vruchtgebruik in rekening kan/moet gebracht worden. Concreet betekent dit dat ongeveer 30% van de waarde, gebaseerd op curves met geslacht,leeftijd etc... Als we dit volgen, gebeurt hetvolgende:
- de totale waarde wordt geschat op 300000 Euro
- het vruchtgebruik komt (volgens de curve) op 120000 Euro
- dit betekent dat - om alles te regelen - ik in principe (300 - 120)/2 = 90000 Euro aan mijn zus moet?
Als dit het geval is, wordt de 120000 Euro dan eventueel later (bij overlijden van onze moeder) in rekening gebracht, of niet. In dat laatste geval zou langs mijn zusters kant de evaluatie kunnen zijn dat zijn slechts 90000 Euro krijgt voor iets waarvan zij nu voor 150000 Euro eigenaar is. Waar gaat het 60000 Euro verschil dan naartoe???
Alternatief is dat mijn zus de helft van de totale waarde krijgt (150000 Euro)...
Wat is juist/fout/mogelijk?
Groeten,
Guido