Huurders betalen niet + bezetting?

vverbeke
Topic Starter

Huurders betalen niet + bezetting?

#1 , 05 jun 2013 09:12

Wij hebben een huis gekocht, bij aankoop waren er al wat problemen die ik in een vorig onderwerp heb aangekaart (zie http://www.juridischforum.be/forum/view ... 38&t=46283" onclick="window.open(this.href);return false;)

Situatie is de volgende (chronologisch overzicht):

* Wij hebben een woning aangekocht met de bedoeling er zelf in te gaan wonen, in de woning zitten momenteel huurders, deze hebben bij de bezichtiging mondeling gezegd dat zij zicht hebben op een andere huurwoning en de woning vrij komt eenmaal zij eruit vertrekken;
* De huurders hebben een contract van bepaalde duur 24/09/2012 - 24/09/2013, huurders zijn een koppel die daar wonen (contract staat op hun beider namen) samen met hun meerderjarige zoon;
* Bij tekenen compromis in januari 2013 hebben zij een aangetekend schrijven van de verkoper gekregen dat het contract niet wordt verlengd omdat wij erin gaan wonen;
* De huurders zijn eind februari uit de woning vertrokken maar laten hun meerderjarige zoon in de woning zitten, de huurders hebben hun domicilie op hun nieuwe adres, de zoon in de huurwoning, het huurcontract werd niet opgezegd door de huurders;
* Wij hebben dan wat moeilijk gedaan (zie mijn vorige onderwerp) omdat het voor ons niet duidelijk was of er een nieuw (mondeling?) huurcontract was met die zoon en wij dit absoluut wilden vermijden;
* Voor de betekening van de akte hebben de huurders een schriftelijke verklaring afgegeven, ondertekend door beide huurders én hun zoon, dat de woning ten laatste eind augustus verlaten zal zijn, waarop voor ons de betekening kon doorgaan;
* De betekening vond plaats 7 mei, verkoper heeft verklaard voor periode mei nog geen huur te hebben ontvangen en dat er nooit een waarborg werd betaald;
* Na de betekening hebben wij een aangetekend schrijven gestuurd naar de huurders (naar het huuradres en hun domicilie adres, aangetekend én gewone post) met onze contactgegevens, de betalingsformaliteiten en de vraag ons voor de periode mei ofwel een betalingsbewijs (rekeninguittreksel) te bezorgen dat de huur werd betaald aan de vorige eigenaar, ofwel om de huur aan ons te storten, dit tegen 31 mei. Daarnaast hebben wij nog vermeld dat de woning zoals gesteld in hun verklaring ten laatste eind augustus verlaten moet zijn, dat het contract niet wordt verlengd omdat wij er zelf gaan wonen en dat hoewel zij daar reeds vertrokken zijn en enkel hun zoon daar nog woont, het huurcontract op hun naam nog steeds van toepassing is omdat de huurovereenkomst niet is stopgezet in onderlinge overeenkomst en er ook geen huuroverdracht heeft plaatsgevonden. Het aangetekend schrijven op het domicilie adres werd volgens website bPost afgeleverd.
* We zijn nu juni, tot op heden werd de huur voor de periode mei niet betaald (of een betalingsbewijs bezorgd dat deze aan de vorige eigenaar werd betaald) én diende de huur voor de periode juni ten laatste vandaag te zijn betaald, van de huurders noch hun zoon iets gehoord of gezien maar de woning is nog steeds bewoond;
* Wij gaan de huurders een ingebrekestelling sturen (opnieuw naar huuradres en domicilie adres, aangetekend en gewone post) i.v.m. de huurachterstand voor de periodes mei en juni en ze 14 dagen de tijd geven om de achterstand te betalen, zoniet gaan we naar de rechtbank, daarnaast vragen we met dit schrijven hun brandverzekering op en geven ze de mogelijkheid hun waarborg in orde te brengen.

Ik hoop dat ze met die ingebrekestelling wakker schieten en betalen, maar aangezien ze niks laten weten en nergens op reageren vrees ik ervoor dat het rechtbank gaat worden met een verzoekschrift art. 1344bis. Om dat verzoekschrift goed te kunnen opmaken (al een mooi voorbeeld van Vandenbos gevonden in de nuttige documenten sectie) heb ik hieromtrent een paar vragen:

* Als verwerende partij: zetten wij hier enkel de huurders op, of ook hun zoon die momenteel (onrechtmatig?) in de woning woont? Indien de zoon ook als verwerende partij moet worden opgegeven, moeten wij hem dan ook op één of andere manier in gebreke stellen? waarvoor?
* Hoe verwoorden we de situatie rond de zoon die daar alleen woont? Spreken we over een bezetter zonder recht of titel of spreken we over onderverhuur van de ouders aan hun zoon? (zonder onze toestemming) Wordt de bezetting/onderverhuur door de zoon en een eventuele daaruit volgende uitzetting als een aparte zaak gezien (hoe pakken we dit dan aan?) of nemen we dit mee in het verzoekschrift?
* Bij het verzoekschrift moeten we een bewijs van woonst steken, betreft dit een bewijs van woonst van het adres van de huurwoning en/of van het domicilie adres van de huurders? In het geval van domicilie adres betreft dit een woning die niet onze eigendom is, moet/mag men dit aan de gemeente dan wel afgeven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 jun 2013 11:14

ter info (uit een ander forum): "voor de betekening van de akte hebben de huurders een schriftelijke verklaring afgegeven, ondertekend door beide huurders én hun zoon, dat de woning ten laatste eind augustus verlaten zal zijn, waarop voor ons de betekening kon doorgaan;"

=> is niet ondertekend door de (ex-)verhuurder, dus geen impliciete toestemming om te huren.

vverbeke
Topic Starter

#3 , 05 jun 2013 11:46

Die verklaring is inderdaad niet door de vorige verhuurder noch door ons ondertekend.

Reclame

vverbeke
Topic Starter

#4 , 05 jun 2013 16:30

Mijn vriendin heeft daarnet gebeld met de huurster (moeder van persoon die momenteel in de woning zit). Zij beweert dat het loon van haar zoon pas de 7de wordt gestort en hij dan pas kan betalen. Nu maakt het mij geen klop uit of hij de 5de of de 7de betaalt, maar hij heeft al een achterstand en moet dus nu van zijn loon 2 maanden huur betalen én de rest van de maand met het overschot dat hij nog heeft uitdoen? Lijkt mij bedenkelijk als hij nu al de huur niet kan betalen vooraleer zijn loon is gestort, dan heeft hij nu al geen financiële marge meer.

Verder is de betaling van de huur nog steeds de verantwoordelijkheid van de ouders, niet van de zoon, contract staat op naam van de ouders en niet van de zoon. Dat zij onderling geregeld hebben dat de zoon betaalt voor hen maakt hier niks uit. Desnoods moeten zij maar betalen en terugvorderen van hun zoon.

Ik stuur dus sowieso een aangetekend schrijven (ingebrekestelling) om ze aan te manen hun huurachterstand binnen de 14 dagen te betalen, zoniet wordt het rechtbank. Tegen dat dit effectief voorkomt zijn we minstens al juli en hebben ze mogelijk een achterstand van 3 maanden. Betalen ze in tussentijd wel laat ik het wel van de rol halen.

sloeberken

#5 , 05 jun 2013 22:43

Denk dat het eerder september zal worden gerechterlijk verlof.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

vverbeke
Topic Starter

#6 , 12 jun 2013 18:15

Iemand die mij kan vertellen of ik de zoon ook als verwerende partij op het verzoekschrift moet zetten?

vverbeke
Topic Starter

#7 , 27 jun 2013 15:06

Ter info: De zoon werd niet vermeld op het verzoekschrift en zal als hij de woning blijft bezetten gedagvaard moeten worden.

Overigens, gisterennamiddag ons verzoekschrift ingediend, vandaag was de postbode daar al met de gerechtsbrief voor een zitting binnen twee weken. Mij ga je niet horen zeggen dat het gerecht traag werkt.

Terug naar “Huren”