Handtekening van dochters nodig?

maasland
Topic Starter

Handtekening van dochters nodig?

#1 , 04 jun 2013 10:02

Hallo ik heb een vraag over de verkoop van mijn woning;
Ik ben een weduwnaar en heb een nieuwe relatie. Beide hebben we een eigen woning die wij graag willen verkopen om daarna gezamenlijk een appartement te kopen.
Ik heb mijn woning aangeboden bij een makelaar om deze voor mij te verkopen. Hiervoor moest ik een contract ondertekenen. Ik heb ook nog twee dochters die beiden in Nederland wonen. Zij hebben recht op moedersdeel maar ik heb het gebruiksrecht van de woning. De makelaar wist mij te vertellen dat beide dochters het contract ook moeten ondertekenen. En daar zit het probleem. Zij weigeren om dat contract te ondertekenen waardoor ik geremd wordt in de verkoop van mij woning. Een gesprek met hun hierover wordt meteen in de kiem gesmoord door te zeggen dat ik moet ophouden met het stellen van dit soort vragen. Een gesprek met een gezinstherapeut wordt ook door hun geweigerd.
Welke, eventuele juridische, mogelijkheden heb ik om toch mijn woning te kunnen verkopen en verder te gaan met mijn leven. Het is triest om het zover te laten komen maar ik zie op dit moment geen andere oplossing.
Alvast bedankt voor uw hulp/antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 jun 2013 10:16

Wat achtergrond info over de te volgen procedure:
U zal bij weigering van de twee andere eigenaars zo wie zo naar de rechtbank moeten.
U kan niet alleen verkopen.
Let wel dat u al getekend hebt bij een makelaar...
Niets verplicht uw kinderen daar te tekenen.

De rechtbank zal vermoedelijk moeten overgaan tot een gedwongen verkoop..... terwijl u al een overeenkomst hebt getekend met de makelaar mogelijk zal u die ook moeten betalen.

http://www.legalworld.be/legalworld/Ger ... gType=2067" onclick="window.open(this.href);return false;
en ook

http://www.juridischforum.be/forum/view ... eid+woning" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://www.juridischforum.be/forum/view ... eid+woning" onclick="window.open(this.href);return false;

Turaki

#3 , 04 jun 2013 10:21

U vraagt omzetting van uw vruchtgebruik. Bij weigering kan u dit voor de rechtbank verkrijgen. Basis is artikel 745quater BW.
Op dat moment ontstaat een onverdeeldheid, en kan u eisen dat de woning via openbare verkoop wordt verkocht, wederom bij de vrederechter. Basis is artikel 815 BW.

U kan aanhalen dat een openbare verkoop vaak minder opbrengt, en dat u, bij blijvende weigering, geen andere optie ziet dan bovenstaande stappen te nemen.

Reclame

eylis

#4 , 04 jun 2013 10:24

ik neem aan dat je dochters meerderjarig zijn en zelf in hun onderhoud voorzien (dus niet meer studeren en niet meer door u onderhouden worden)?
Even samenvatten: je dochters zijn voor de helft naakte eigenaar van de gezinswoning. Over die helft heb jij het vruchtgebruik.
Juridisch zijn je dochters - denk ik - niet sowieso verplicht tot verkoop van hun helft als je dat vraagt. Ze hebben het waarschijnlijk bij het rechte eind dat ze dit dus weigeren als je het hen vraagt. Je kan er een rechtszaak voor opstarten om een gedwongen verkoop te eisen. Maar dat zal ook geld kosten. Vergeet ook niet dat een gedwongen verkoop vaak ook onder de waarde gaat van het huis.

Vermits je vruchtgebruiker bent van de helft van de (gezins)woning,kan je dus het pand verhuren en daarmee een nieuwe aankoop bekostigen. Dan blijft de erfenis van uw dochters ook intact en heb jij er toch inkomsten van.
Ik begrijp ik niet goed waarom je aanstuurt op gezinstherapie?? Als ze zelfstandig en meerderjarig zijn is daar geen reden (meer) voor.
en al helemaal niet met betrekking tot deze erfeniskwestie.
Wat zou je daar mee proberen te bereiken?

Terug naar “Andere”