hoe boekhouder tot geheimplicht dwingen

eylis

Re: hoe boekhouder tot geheimplicht dwingen

#16 , 03 jun 2013 09:38

ok, mosti we hebben iets meer kijk op de situatie. Ik zou je het volgende aanraden; De volgende keer dat je man, je schoonmoeder, schoonzus én de boekhouder samen zijn, doe je het volgende statement ten overstaan van allen: Dat jullie familiebedrijf geen uitzonderlijke situatie is; Dat er namelijk veel familiebedrijven zijn die zowel hun azakelijke als privéboekhouding laten doen door 1 boekhouder. Maar dat aan wettelijke regels gebonden is.
Dat je wenst dat die wettelijke regels van privacy én zakelijke deontologie gerespecteerd worden; Dat je dus géén loonfiches van jou, of welke persoonlijke papieren van jou dan ook in handen van derden wil zien of vinden. Dat énkel de boekhouder gemachtigd is deze in te zien en te behandelen, daar hij ook volgens zijn beroepsdeontologie daar aan gebonden is. en dat enkel jij die papaieren aan hem zal overhandigen als je dat door hem gevraagd wordt.
Dat over dit punt geen discussie of palaver nodig is, omdat dit gewoon de wet is en die wet is er om zakelijke en persoonlijke belangen te respecteren.
Zoiets?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
patjebrussel

#17 , 03 jun 2013 14:21

ok, mosti we hebben iets meer kijk op de situatie. Ik zou je het volgende aanraden; De volgende keer dat je man, je schoonmoeder, schoonzus én de boekhouder samen zijn, doe je het volgende statement ten overstaan van allen:
En waarom moet zij daar bijzitten ?
Vele familiebedrijven zijn over kop gegaan door bemoeinis van de aangetrouwden.

Er is daar meer aan de hand dan enkel dat loonstrookje.

eylis

#18 , 03 jun 2013 14:31

patje, poster moet nergens gaan bijzitten. En ja vermoedelijk is daar meer aan de hand. dus om dit een halt toe te roepen is een kort en eenduidig signaal voldoende. Poster zal enkel (voordat er een werkvergadering begint bijvoorbeeld) aan alle betrokkenen melden dat wat haar privacyrechten en eigen administratie betreft, de wet gevolgd moet worden vanaf nu. zonder persoonlijke beschuldigingen of lelijke verwijten of wat dank ook weet iedereen dan wat hij wel mag doen en wat niet; Echtgenoot herinnert zich dan weer dat hij geen loonfisches aan de schoonmoeder moet geven. Schoonmoeder weet dat zij er geen aan de zoon mag vragen, schoonzus weet dan dat ze er geen zaken mee heeft en Waarom de boekhouder er bij? Omdat hij als administratieve sleutelfiguur perfect weet aan wie hij welke dingen mag en kan opvragen. en hij weet vanuit zijn beroepsethiek aan wie hij over welke vertrouwelijke info mag en kan communiceren.
dit kan en mag geen ruzie veroorzaken. Integendeel.

Reclame

mosti
Topic Starter

#19 , 04 jun 2013 17:55

Jaja, van de zaak mag ze van alles weten, mijn schoonzus, mijn niet gelaten maar van mijn loongegevens en belastinggegevens moet ze blijven!

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#20 , 05 jun 2013 11:41

Jaja, van de zaak mag ze van alles weten, mijn schoonzus, mijn niet gelaten maar van mijn loongegevens en belastinggegevens moet ze blijven!
Verlies niet uit het oog dat uw schoonzus / schoonmoeder niet zomaar aan uw loon en belastingsgegevens kunnen als uw man hen deze niet bezorgt. Je moet het probleem aanpakken waar het ontstaat. Als je enkel aan symptoombestrijding doet...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mosti
Topic Starter

#21 , 10 jun 2013 17:45

ja, idd: mijn man laat alles toe

Terug naar “Andere”