Syndicus DRINGEND

svt.
Topic Starter

Syndicus DRINGEND

#1 , 30 mei 2013 14:15

Ik heb sinds december 2012 mijn eigen winkel (pand gekocht), daarboven liggen nog een paar appartementen (geen eigendom).

Sinds 2 maanden is er een nieuwe syndicus aangesteld voor het gebouw.

Ik kreeg vorige week een brief in de bus om de som van 600€ te betalen.
Dit omdat er blijkbaar een grote achterstand is van betalingen van water.
De vorige syndicus had blijkbaar heel slecht zijn job gedaan,
waardoor de nieuwe nu in geldnood dit.
Daarom vragen ze aan alle mede-eigenaars de som van 600€.

Maar moet ik dit dan echt betalen?
Mijn waterverbruik = van december 2012, heel klein, want ik woon hier niet.
En ik heb toch niks te maken met het slechte werk van de vorige syndicus.

Ik vroeg of ze niet voor mij, mijn persoonlijke rekening kon maken,
maar dat kon niet.
Ik moet nu 600€ betalen en volgend jaar word dat dan herrekend en eventueel
teruggestort.

Kan u mij aub helpen, MOET ik dit betalen?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 30 mei 2013 14:22

Gelet op hoogdringendheid en de herberekening nadien zal dit als geldig beschouwd worden. Idealiter had de nieuwe syndicus zijn ophaling gebaseerd op de tienduizendsten en niet een vast bedrag per eigenaar.

svt.
Topic Starter

#3 , 30 mei 2013 15:11

Bedankt voor uw antwoord.

Wat bedoeld u precies met het laatste : gebaseerd op tienduizensten?

En ik weet niet of het er iets toe doet maar in april (toen het nog de vorige syndicus was),
had ik al een voorschot van 190€ betaald ..

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 mei 2013 15:24

Verbruik water gebaseerd op % in eigendom van het pand.
Wordt uitgedrukt in 10.000 enden.

j.demoor

#5 , 01 jun 2013 08:52

Bij echtscheiding door onderlinge toestemming geldt: “Art.1298...Blijkt daaruit dat, naar het oordeel van de rechtbank, de partijen aan de voorwaarden hebben voldaan en de formaliteiten hebben in acht genomen die door de wet bepaald zijn, dan spreekt zij de echtscheiding uit en homologeert zij de overeenkomsten met betrekking tot de minderjarige kinderen...”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).
‘Par contre,la convention préalable au divorce par consentement mutuel rédigée sous seing privé ne constitue jamais-même lorsqu’elle est réproduite à la suite du jugement admettant le divorce(2001)-un titre exécutoire...”(de LEVAL,G.,Traité de saisies,462).
(2001) Brussel 16 april 1981,R.T.D.P. 1981,277;Civ.Liège 8 december 1982,JurLiège 1983,258, obs.G.de LEVAL.

Zonder homologatie zijn uw overeenkomsten niet afdwingbaar , noch tegenwerpelijk aan derden,zoals de pensioendienst.

“Art.1320.De vorderingen tot toekenning...van de uitkering tot levensonderhoud kunnen worden ingesteld bij verzoekschrift op tegenspraak, overeenkomstig de artikelen 1034bis tot 1034sexies;”(Ger.W.).
“Art.594.De vrederechter doet op verzoekschrift uitspraak:...7° van alle geschillen betreffende uitkeringen tot onderhoud...”(Ger.W.).

Ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1034ter Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier,mits omzetting in briefvorm. U kan dit verzoekschrift in principe indienen en de procedure afhandelen zonder advocaat. Vorder in uw verzoekschrift de homologatie van uw onderlinge overeenkomst inzake onderhoudsgeld.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”