Plaatsing keuken (betalingsvoorwaarden)

juel
Topic Starter

Plaatsing keuken (betalingsvoorwaarden)

#1 , 31 mei 2013 22:27

Beste,

We hebben in maart een keuken besteld en na wat schetsen werd een (voorlopige) overeenkomst gesloten in afwachting van een opmeter waarna ik dacht dat ze me opnieuw een definitieve overeenkomst gingen laten tekenen maar dat is nooit gebeurt.

Eergisteren kreeg mijn vrouw telefoon dat er nog geen voorschot gestort was ten bedrage van iets minder dan 1/3 van de totaal prijs. Volgende week komen ze de keuken normaal gezien plaatsen.

De dag erna ben ik naar de winkel gegaan om te kijken wat het probleem was. Hier bevestigden ze nogmaals dat er nog geen voorschot betaald was. Toen ik vroeg of ze al een (voorschot)factuur gestuurd hadden zeiden ze "neen". Tja hoe kan ik dan een voorschot betalen? Ik vroeg om een voorschotfactuur en een restfactuur af te printen maar hier deden ze moeilijk over daar de betaling in 3 keer dient te gebeuren:
1. Voorschot
2. Tussenfactuur, - € 200,00 bij levering keuken en goederen
3. Restfactuur € 200,00 na plaatsing

Daar wij in het verleden al met aannemers problemen gehad hebben ben ik niet meer geneigd om voor afwerking/plaatsing het volledige bedrag te betalen daar wij de laatste keer meer dan een half jaar gewacht hebben eer alles in orde was en dit over verschillende dagen waarvoor ik telkens een dag vrij moest nemen en kwamen dan een latje plaatsen waar een 20 minuten werk aan was!

Ik heb voorgesteld om 2/3 van het totaalfactuur als voorschot te betalen en wanneer de keuken geleverd werd een bankcheque te voorzien met het restbedrag (niet afgetekend natuurlijk). Is alles in orde, teken ik en iedereen tevreden, niet?

Ook hier willen ze niet tegemoet komen ondanks 2/3 voorschot? Het kan (en zou niet mogen) dat klanten op voorhand alles moeten betalen en als er iets niet correct verlopen is sta je als klant in de kou? Is er nergens een wet die klanten beschermd tegen zulke praktijken?

Ik heb in ieder geval mijn bank de opdracht gegeven om 2/3 over te schrijven als voorschot. Wat er hierna dient te gebeuren vraag ik héél graag aan jullie want ik zie het echt niet meer zitten om alles te moeten betalen en lijdzaam toezien als er iets niet correct geïnstalleerd is.

Ik stel me vooral de vraag dat de plaatsing ook niet tot de overeenkomst behoort want dat staat in ieder geval in de overeenkomst "Plaatsing inbegrepen" dus zijn in mijn ogen de "leveringen" niet volledig voldaan en moet ik dus pas het restfactuur betaling na plaatsing?

Graag jullie deskundig advies waarin vele mensen zich zullen terugvinden want blijkbaar willen de leveranciers zich indekken tegen de voorbije opeenstapeling van niet betaalde facturen door klanten in het verleden (wat ik begrijp) maar met een bankcheque zijn beide partijen toch 100% zeker?

Ik verneem graag jullie reactie waarvoor dank!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 01 jun 2013 00:11

Wat staat er hierover in de AV? Heeft u zich akkoord verklaard met de AV bij bestelling (loutere verwijzing op de bestelbon is niet voldoende, noch enkel de tekst op de achterkant, u moet bewijsbaar en de tekst hebben gekregen en hiermee akkoord zijn gegaan)?

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jun 2013 08:48

Los van uw vraag: 600 € voor een keuken???
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

juel
Topic Starter

#4 , 08 aug 2013 20:40

Hihihi! De keuken kost om en bij de € 15.000. In de verkoopsvoorwaarden staat inderdaad dat het bedrag:
1. Voorschot van € 4.125,87
2. Restfactuur bij levering goederen (buiten € 200 te betalen aan plaatser na einde werken)
3. € 200 aan plaatser

Allemaal goed en wel maar mijn vraag is: Waar wordt hier de klant beschermt indien alles op voorhand betaald wordt? Zoals gevreesd hebben we weer problemen met de goederen. Een kast is beschadigd en dient vervangen te worden. Er zijn verschillende zogezegd "bestelde latten" welke gevraagd waren maar uituindelijk niet op de aankoopbon vermeld waren. En de plaatsing van 2 toestellen was verkeerd volgens het plan.
Ondertussen hebben we een ingebrekestelling verstuurd en zijn we gaan praten. De kasten worden aangepast (niet vervangen ondanks ze hoger zijn dan de rest van de kasten), latten worden bijbesteld voor de prijs van bijna € 1000?!

Ik snap best dat er vroeger heel wat klanten waren die hun facturen niet betaalden waardoor leveranciers zelfs failliet gegaan zijn maar nu worden de rollen compleet omgedraaid zonder enige bescherming naar de consument toe. Kan en mag dit wel? Betalen moet je toch...maar dan wel pas als alles in orde is vind ik...

Terug naar “Andere”