Domicilie verplaatsen om stempelgeld te verhogen

embietje
Topic Starter

Domicilie verplaatsen om stempelgeld te verhogen

#1 , 27 mei 2013 22:15

Hallo,

Dit is mijn eerste berichtje hier. Hopelijk koos ik de correcte sectie. Via de zoekfunctie kon ik alvast geen goed antwoord op mijn vraag vinden.

De situatie is als volgt. Onlangs kreeg ik de vraag van een goede vriend die net zonder werk is komen te vallen. Hij woont samen met zijn vriendin, maar niet "wettelijk" samenwonend. Hij zegt dat, omdat ze een "band" hebben (kinderen), zijn stempelgeld een 300 euro lager is dan dat zijn domicilie bij iemand anders zou staan. Zij is jammer genoeg al even werkloos.

Vraag is, wat gebeurt er als hij zijn domicilie tijdelijk bij mij zou plaatsen? Ik weet alvast dat de wijkagent een vaststelling moet komen doen. Gezien het hier om Gent gaat, zal dat het grootste probleem niet zijn. Hij garandeert me ook geen schulden te hebben (ik dacht aan het gevaar van deurwaarders).

1) Hoe kan ik 100% zeker zijn van het schuldenvrij zijn?
2) Word ik hier op een of andere manier meer door belast, of heeft dit andere onaangename (financiële) gevolgen?

Ik besef dat dit buiten de regeltjes is, maar zelf bega ik de fout niet. Denk ik?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 mei 2013 22:50

Domiciliefraude misschien?

embietje
Topic Starter

#3 , 27 mei 2013 23:45

Inderdaad, maar ben ik langs mijn kant dan ook in fout?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 mei 2013 23:59

U vormt dan gezin met die persoon en ik vermoed dat dat ook gevolgen zal hebben.

rechtvaardig

#5 , 28 mei 2013 02:33

zijn stempelgeld een 300 euro lager is dan dat zijn domicilie bij iemand anders zou staan. Zij is jammer genoeg al even werkloos.
dit is gewoon onzin tenzij hij bij iemand zonder inkomen gaat wonen
heeft totaal geen zin om te veranderen van domicilie tenzij jijzelf iemand bent zonder ook maar enig inkomen.
de status en verhoging van zijn werkloosheidsvergeoding kan enkel als alleenstaande of gezinshoofd ( = samenwonen met iemand zonder inkomen)

Terug naar “Werkloosheid”