opzeg gekregen omwille van niet akkoord met onwettigheden

sloeberken

Re: opzeg gekregen omwille van niet akkoord met onwettighede

#16 , 25 mei 2013 14:36

Dat klopt, u kan opzeggen en vertrekken wanneer je wil bij niet registratie, je moet wel zeker zijn dat het niet geregistreerd is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#17 , 25 mei 2013 14:36

Dan zorgen dat u document hebt van dienst registratie waaruit blijkt dat op datum van opzeg er geen registratie was.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 87&t=43627" onclick="window.open(this.href);return false;

Vandebos

#18 , 25 mei 2013 16:18

Dat klopt, u kan opzeggen en vertrekken wanneer je wil bij niet registratie, je moet wel zeker zijn dat het niet geregistreerd is.
Als u ondertussen de opzeg voor eigen bewoning hebt aanvaard (kan door stilzwijgen) bent u er wel aan gebonden om de regelgeving van art.3§2 in zijn geheel te respecteren. Dat wil zeggen dat u het pand enkel vroeger dan voorzien kan verlaten mits een tegenopzeg van één maand.

Het kunnen opzeggen zonder opzegperiode is immers alleen geldig bij niet registratie en initiële opzeg door huurder middels art 3§5.
§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.
(Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.) <W 2006-12-27/30, art. 73, 004; Inwerkingtreding : 01-07-2007> --> niet geldig bij opzeg door verhuurder
(Wanneer de verhuurder de huurovereenkomst beëindigt overeenkomstig de §§ 2 tot 4, kan de huurder op zijn beurt de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand. In dat geval is hij de vergoeding bedoeld in het vorige lid niet verschuldigd.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15> --> wel geldig bij opzeg door verhuurder.
Een beetje links en een beetje rechts shoppen in het BW wordt niet aanvaard...

Reclame

mindfisherkes
Topic Starter

#19 , 25 mei 2013 23:28

brief is toegekomen op 22/05...dat betekent dan toch niet dat ik het ondertussen stilzwijgend aanvaard heb hoop ik ???

Vandebos

#20 , 26 mei 2013 11:26

Neen dat zou veel te kort op de bal zijn... maar u moet er ook geen vijf maand mee wachten...

mindfisherkes
Topic Starter

#21 , 27 mei 2013 13:00

Over enkele uurtjes afspraak met advocaat... ben benieuwd !!

mindfisherkes
Topic Starter

#22 , 29 mei 2013 23:26

En wat hiervan : de opzegbrief is AANGETEKEND toegekomen, maar niet ONDERTEKEND...maar op het einde van de rit moet ik met die brief wel bewijzen dat ze mij eruit gezet hebben om er zelf in te trekken...
dus, gewoon een getypt vel papier heeft enige waarde ????
Ik zie de logica niet...

mindfisherkes
Topic Starter

#23 , 22 jun 2013 22:28

Ervan uitgaand dat u op dit adres bent gedomicilieerd.
Dus, ze maken een nieuw contract op enkel op mijn naam, dat start op 1/07/2012, 1 jaar, met de vermelding : indien 3maand voor einde niks gezegd word, dan word het contract automatisch verlengd met een jaar...(maw einde maart). Op 31 maart rond 16u krijg ik een mail met de vraag of ik verder willen huren, dat het huis niet verkocht zal worden, maar de huur zou wel 645 bedragen ipv 633 omdat hun afrekening gas & elec hoger uitgevallen is, en ook de mededeling dat als zij ondertussen indiv. tellers plaatsen, dat de huurprijs dan overgaat van 645 all in, naar 570, en kosten appart te betalen.
Volgens hun had ik de keuze, of het aanvaarden, of vertrekken.
Hier zitten verscheidene punten in die onafhankelijk moeten bekeken worden:

Een wijziging van contractanten kan een wettig nieuw contract verantwoorden.

In het contract is een beding van verlenging van bepaalde duur opgenomen. Doorgaans wordt een dergelijk beding niet beschouwd als wat de wetgever verstaat onder een schriftelijke eenmalige verlenging van het contract van bepaalde duur. Deze verwacht in het algemeen dat dit een aparte schriftelijke bevestiging buiten het contract om omhelst. Met doorgaans bedoel ik dat er slechts één gekend vonnis is waar een vrederechter oordeelt dat een dergelijke clausule in het huurcontract rechtsgeldig is, al de andere gaan uit van het tegenovergestelde.
Bovendien kunnen aan een verlenging nooit nieuwe voorwaarden zoals een aangepaste huurprijs worden gekoppeld, het gaat immers om het verlengen van een bestaand contract waarin een huurprijs is vastgelegd (eventueel op indexering na). Heeft u onmiddellijk op deze mail gereageerd of een paar dagen later?

In mijn mening is met de huidige informatie uw huurcontract van bepaalde duur niet tijdig beëindigd en zal het op 01/07/2013 overgaan in een negenjarig contract dat begon te lopen op 01/07/2012. Vanuit die optiek is de tweede opzeg van de verhuurders rechtsgeldig. De opzeg eindigt namelijk in een periode dat uw huurcontract reeds een negenjarig contract is geworden en waarin de verhuurders art. 3§2 mogen gebruiken.

Ik zou hier dan ook niet rond proberen te procederen doch eerder het pand na het eindigen van de huur regelmatig eens passeren, nakijken op internet, lokale krantjes, enz. Als blijkt dat het binnen de 24 maanden opnieuw verhuurd wordt dien je deze verhuring te laten vaststellen door een gerechtsdeurwaarder (€ 200-300) en kan je op basis van diens verslag middels een verzoekschrift art 1344bis/ev Ger.W. de boete van 18 maanden huur boete opeisen die de wetgeving voorziet..

mindfisherkes
Topic Starter

#24 , 22 jun 2013 22:35

in verband met de stelling dat het huurcontract van bepaalde duur overgaat in een negenjarig contract dat begon te lopen op 01/07/2012 -> dat is ook wat ik ervan kan maken als ik de huurwet nalees, MAAR de advocaat beweert dat dit niet klopt. Toen ik hem per mail wees op dat specifieke artikkel in de huurwet kreeg ik als antwoord : "op google kan je niet alles vinden, en het is ook nog niet altijd juist. Ik heb opzoeking gedaan in de rechtsliteratuur. Maar als u het allemaal beter weet kan u uw belangen zelf behartigen...." en de rekening : 185e ... voor advies ... advies dat volgens mij HELEMAAL NIET JUIST IS. Volgens hem wordt het contract op 1/07/2013 gewoon met een jaar /verklengd, dus tot 1/07/2014???
Kan iemand hier AUB zijn mening over geven ???

pukje

#25 , 23 jun 2013 16:42

Ook een advies/stelling van een advocaat valt onder product aansprakelijkheid voor zijn geleverde (kennis)
Als blijkt dat het geleverde niet voldoet is hij aansprakelijk tot herstelling evt ook voor de gevolgen.
Hangt af van zijn stelllingen in zijn uitlatingen (mijn meening is xxxx is nietszeggens,het is zo en zo daar
is hij wel verantwoordelijk voor).

maw voor een waardeloos product moet je niet betalen
krijg je hierdoor schade moet dat vergoed worden
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

HSLimburg
Contacteer: Website

#26 , 01 jul 2013 13:20

Ik kan mij enkel volledig aansluiten bij het laatste bericht van Vandebos, dit is waarschijnlijk de beste manier om te handelen.

Indien de huurovereenkomst niet geregistreerd is en u een huurovereenkomst van 9 jaar hebt,
klopt het inderdaad dat u kan opzeggen zonder opzegtermijn te moeten naleven.
Tiziano Romeo
Adviesgever Huurderssyndicaat

onze website is gemakkelijk te vinden via google.
Je vindt ons ook op facebook

Terug naar “Huren”