Verhuurmaatschappij wiegert sleutels te overhandigen

XeAl
Topic Starter

Verhuurmaatschappij wiegert sleutels te overhandigen

#1 , 20 mei 2013 11:00

Beste mensen

Ik heb een kleine vraag i.v.m. de sleutels tot het nutslokaal van ons appartementsblok.

Even wat achtergrond informatie:

Wij zijn over het algemeen tevreden over onze huurmaatschappij, echter: ze zijn enorm, enorm laks.
Voor dat wij ons huurcontract tekenden, zo een 8 maanden geleden ondertussen, moesten wij ook alles op een presenteerblaadje voorleggen voordat er überhaupt iets gedaan werd.
Ze konden zelfs een kopie van het huurcontract niet opsturen per post, dan moesten we zelf de postzegel betalen (we hadden net hun "bonus" van 250 euro betaald).
Maar goed, dan neem je dan allemaal maar voor lief.

Na ongeveer 4 weken na het betrekken van de woonst is er dan de gebruikelijke controle geweest om het appartement na te kijken op gebreken en om te kijken of wij in de eerste 4 weken van ons verblijf nog gebreken hadden opgemerkt.
Dat was een zeer net gesprek, we hadden een mooi boekwerk gekregen met daarin de foto's van heel het appartement met precies omschreven wat er goed en slecht aan was. Kortom, dat was weer wel mooi afgewerkt.
In datzelfde gesprek vroeg ik ook achter de sleutel van het nutslokaal waar ons water- en gaskraan en nutsmeters staan. Die zou ik binnen de week ontvangen, daar had ik uiteraard recht op.

To the piont:

Maar, helaas, we wonen nu 8 maanden in het appartement en we hebben nog steeds geen sleutel. Ik heb telefonisch en per email al meermaals aangedrongen op het ontvangen van de sleutel.
Of er komt helemaal geen reactie of ik krijg een vaag, ontwijkend antwoord.

Nu kreeg ik, zoals de meeste mensen, enkele weken geleden een brief in de bus om de waterstand door te geven...maar dat kan natuurlijk niet...
Dus nogmaals, dit keer wat dwingender, gevraagd om de sleutel. Had ik enkele dagen laten (!) een voicemail waarin verteld werd dat ik de buurvrouw maar moest vragen.

Dat vind ik onacceptabel...ik moet mijn buren niet gaan lastigvallen hiervoor. Als hier een waterleiding springt en de buren zijn niet thuis?

Om een lang verhaal kort te maken: ben ik nu zo veeleisend of is mijn huurmaatschappij nu echt in gebreke?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
naernaut

#2 , 20 mei 2013 11:08

Je dient een aangetekend schrijven te richten naar de verhuurmaatschappij, stel ze in gebreke aan geef ze een aanvaardbare termijn (vb 7 werkdagen) om de sleutel alsnog te leveren.

Turaki

#3 , 20 mei 2013 11:10

En vermeldt tevens dat u hierover anders contact zal opnemen met het BIV.

Reclame

XeAl
Topic Starter

#4 , 20 mei 2013 11:15

Alvast dank voor de zeer snelle reacties!

Ik wou het niet zo ver laten komen, maar ik vrees inderdaad dat een ingebrekestelling bijna onvermijdelijk is.
Wat zijn de implicaties voor mij dan precies? Als ik dit aangetekend schrijven verstuur en ik krijg binnen termijn geen antwoord....wat dan?

Goede tip over het BIV :)

naernaut

#5 , 20 mei 2013 11:21

een quote van vandebos uit een analoge situatie
"U bezorgt beiden een AS waarin u hen in gebreke stelt wegens:

- de puntentelling die de woningdienst toepast om een pand onbewoonbaar te verklaren en waar het niet toegang hebben tot de verdeelkast gelijkstaat aan een quotering van 15 punten. (Technische richtlijnen voor woningkwaliteitsonderzoek, Vlaamse overheid, p43)

- het niet toegankelijk zijn van de hoofdkraan voor alle bewoners volgens de woningdienst gelijkstaat aan 3 strafpunten (zie bovenstaande publicatie doch pagina 61)
Hetgeen in combinatie, zonder enig ander gebrek (hetgeen praktisch onmogelijk is in eender welke niet nieuwbouw), reeds voldoende is om het pand onbewoonbaar te laten verklaren mocht er een verzoek tot onderzoek gericht worden aan de bevoegde dienst.

- u stelt hen in gebreke aangezien aangezien het door hun besluit is dat u niet in staat bent de artikels 1732-1733 BW na te leven.

Citaat:
Art. 1732. Hij is aansprakelijk voor de beschadigingen of de verliezen die gedurende zijn huurtijd ontstaan, tenzij hij bewijst dat die buiten zijn schuld hebben plaatsgehad.

Art. 1733. _ <W> Hij is aansprakelijk voor brand, tenzij hij bewijst dat de brand buiten zijn schuld is ontstaan.

- dat u hen bij deze aansprakelijk houdt voor alle schade die aan het pand ontstaat door waterschade, overbelasting stroomnetwerk of brandschade ten gevolge van kortsluiting daar deze door het gebrek aan toegang onder overmacht vallen middels art 1755 BW.

Citaat:
Art. 1755. Geen van de herstellingen die geacht worden herstellingen ten laste van de huurder te zijn, komt voor rekening van de huurder, wanneer alleen ouderdom of overmacht daartoe aanleiding hebben gegeven.

- Dat u bij gebrek aan toegang tot de verdeelkast en de hoofdwaterkraan binnen de 10 dagen na kennisname van dit schrijven verplicht zal zijn de woningdienst in te schakelen, uw verzekeraar preventief op de hoogte te brengen en indien dusdanig geadviseerd door de huurdersbond op kosten van de eigenaar een geding aan te spannen om de toegang te bekomen waarop u veiligheidshalve recht heeft.
"
uiteraard toepassen op jou situatie. tenzij ook verdeelkast op de zelfde plaats staat...

XeAl
Topic Starter

#6 , 20 mei 2013 11:28

Dank voor dit uitzoekwerk Naernaut, dat is zeer nuttige informatie.
Ik ga een nette brief opstellen na wat verder onderzoek op basis van jouw quote.

Ik zal deze thread ook updaten naarmate dit verhaal vordert :)

naernaut

#7 , 20 mei 2013 12:32

wie niet sterk is moet slim zijn, wie niet slim is moet een goed geheugen hebben ;)
Zo heb je direct de desbetreffende artikel etc. en ik kon het zelf niet beter zeggen :D

naernaut

#8 , 20 mei 2013 12:34

"In datzelfde gesprek vroeg ik ook achter de sleutel van het nutslokaal waar ons water- en gaskraan en nutsmeters staan. Die zou ik binnen de week ontvangen, daar had ik uiteraard recht op. "

Heb je dit ook ergens zwart op wit staan in een contract? contractbreuk is altijd een goede hefboom, "wettelijk moet het" duurt altijd langer voor er reactie komt.

XeAl
Topic Starter

#9 , 20 mei 2013 12:47

Haha, daar heb je helemaal gelijk in :)

Ik heb inderdaad van hun een verslag van de plaatsbeschrijving ontvangen met daarin een heldere notitie: "Sleutel nutslokaal bezorgen aan huurder" :)
Dus ook daar gaan een kopie mee met het aangetekend schrijven.

Ik geef hen nog eenmaal de kans zonder ingebrekestelling...ik wacht hun reactie af deze week (heb hen net nogmaals een mail gestuurd).
We zullen zien!

naernaut

#10 , 20 mei 2013 13:12

Heb je ze reeds op de hoogte gebracht in deze mail dat u bij gebrek aan respons of adequate actie genoodzaakt bent hen aangetekend in gebreke te stellen?

XeAl
Topic Starter

#11 , 20 mei 2013 14:07

Nee, dat heb ik nog niet gedaan.
Ik heb ze gemeld dat ik een aanmaning van de watermaatschappij in de bus heb en ik graag aan mijn watermeter wil :)

Is het aan te raden om per email een soort "laatste waarschuwing" te sturen?

naernaut

#12 , 20 mei 2013 17:50

Is het aan te raden om per email een soort "laatste waarschuwing" te sturen?
Het dreigen met is soms even goed als het echt doen en het bespaart je de kosten van aangetekende zending me dunkt ;)
als ze weten dat je van aanpakken weet en ze niet langer met je kunnen sollen is de wil er soms snel... is geen vereiste natuurlijk.
Dat is gewoon zoals ik het zou doen maar het uiteindelijke effect zou altijd hetzelfde moeten zijn ;)

XeAl
Topic Starter

#13 , 20 mei 2013 17:59

Haha, ja inderdaad :)
Ok, nogmaals dank voor de hulp en info!
Ik wacht af wat ze me morgen kunnen zeggen en afhankelijk daarvan zal ik beginnen met dreigen :)

Ik hou je alleszins op de hoogte van het verloop!

XeAl
Topic Starter

#14 , 22 mei 2013 17:10

En zo geschiedde het!

Ik heb deze ochtend nogmaals een mailtje gestuurd, maar deze keer kenbaar gemaakt dat de volgende stap een ingebrekestelling zou zijn.
En natuurlijk ook uitgelegd wat de ingebrekestelling zou inhouden (artikel 1732 en 1733). Mailtje ook CC naar de directie.

Wat denk je?

Nog geen 5 minuten later een reply dat ze de sleutel bij de buurvrouw gingen halen (waarschijnlijk om te kopiëren).
Ze moesten ook nog even een sneer geven dat ze mij al eerder verteld hadden dat ik dit bij de buurvrouw altijd kon afhalen.
Ik heb hen dan nogmaals op het feit gewezen dat ze het punt helemaal missen en dat ik zelf ten alle tijden in het bezit dien te zijn van zo een sleutel, wegens gekende redenen.

4 Uur later een bericht dat ik de sleutel mocht komen afhalen op het kantoor.

Net blij de meterstanden van het water doorgegeven en in het bezit van de sleutel :)

Nogmaals dank voor de hulp...en inderdaad...ze zijn toch bijzonder gevoelig voor sommige argumenten :)
Plots kan het snel gaan...na 8 maanden!

naernaut

#15 , 22 mei 2013 20:31

et voilà, kosten aangetekend schrijven uitgespaard ;)
alweer een gelukkige ziel bij, wat is dit toch een fantastisch forum, niet? :D

Terug naar “Huren”