Problemen bij aanvragen verblijfspapieren

M.Sibari
Topic Starter

Problemen bij aanvragen verblijfspapieren

#1 , 14 mei 2013 10:52

Beste,

Na een "gevecht" van ruim 2 jaar mochten we op 15 maart van dit jaar eindelijk trouwen voor de Belgische wet.
Ik ben Nederlandse en mijn is Marokkaan.

Twee weken na ons huwelijk hebben we een aanvraag ingediend voor de verblijfspapieren van mijn man, zodat hij ook eindelijk kan gaan werken en we door kunnen met ons leven ipv steeds in hetzelfde cirkeltje rond te draaien.

De wijkagent is ruim twee weken geleden geweest en mijn man ging vandaag naar de gemeente ( 1000 Brussel) om te vragen wat de volgende stap is.
Nu vertelde ze hem dat hij nu moet wachten op een uitnodiging van een gesprek, wat nog zo 4 tot 8 maanden kan duren.

Klopt dit wel?

Een vriendin van mij ( ze woont in Schaerbeek) is op 1 maart dit jaar getrouwd en haar man heeft al zijn papieren voor 6 maanden zodat hij kan werken e.d.

Kan ik aub raad krijgen wat te doen?
We redden het echt niet meer zolang op één loon inkomen. De schulden stapelen zich op.
En zwart werk vind ik te riskant momenteel.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 mei 2013 11:46

Hoelang woont u al in België?
Waarom bent u naar België gekomen?
Hoelang kent u uw echtgenoot?
Hoelang woonde die in Nederland?
Wat is zijn huidig statuut?
Toerist visum?

M.Sibari
Topic Starter

#3 , 15 mei 2013 20:49

Hoelang woont u al in België? 9 jaar
Waarom bent u naar België gekomen? Voor werk
Hoelang kent u uw echtgenoot? 2,5 jaar
Hoelang woonde die in Nederland? nooit
Wat is zijn huidig statuut? illegaal
Toerist visum? nee

Reclame

Franciscus

#4 , 15 mei 2013 21:01

Ik denk niet dat men als illegaal verblijvende in België een verblijfsvergunning zal krijgen.

Hij heeft geen asiel aangevraagd blijkbaar.
Hij zal evenmin kunnen genieten van enige vorm van regularisatie.

Om een verblijfsvergunning te krijgen moet men op een wettelijke wijze in het land cq in Europa zijn binnengekomen.

Ik versta dus niet hoe u hier in België bent kunnen huwen.
U kan hier perfect huwen met een buitenlander maar dan moeten er op zijn minst een aantal documenten bij het huwelijk aanwezig zijn bij de gemeente en dan zal hij voor het huwelijk legaal in het land moeten zijn geweest.

M.Sibari
Topic Starter

#5 , 18 mei 2013 13:14

Moet ik hier echt serieus op reageren?

We zijn al getrouwd na een zeer moeizaam traject. Heb al genoeg van dit gepraat om mijn oren gehad hoor.
Er zijn vele mensen die op deze manier trouwen en dan ook eindelijk hun verblijfspapieren krijgen.

Misschien eerst wat meer kennis vergaren voor je antwoord geeft.

En je kan geen asiel aanvragen als je niet uit een conflict land komt.

Franciscus

#6 , 18 mei 2013 13:37

O, maar ik denk dat het met mijn kennis goed gesteld is.
Bij mijn weten moet men op een legale wijze in België zijn en MOGEN blijven.
Als toerist is dat met of zonder noodzakelijk visum twee periodes van 90 dagen.

Het is niet omdat u met iemand gehuwd bent dat die persoon om die reden ook zomaar in België mag blijven.
Stel en in die optiek mijn reactie ... een persoon huwt met een Belgische kan perfect met een toeristenvisum maar dan in België blijven kan mogelijk een probleem zijn.
Mij ervaring en kennis geven aan dat er een gerede kans is dat het misloopt en uitloopt op een bevel om het grondgebied van het rijk te verlaten.
Kan niet volgens u wel heb het verschillende malen 'meegemaakt'.

Wie kan asiel aanvragen : Wel iemand die voldoet aan volgend criteria
‘een vluchteling is elke persoon die zich buiten het land waarvan hij de nationaliteit heeft of, indien hij geen nationaliteit heeft, buiten zijn land van herkomst bevindt, en die de bescherming van dat land niet kan of wil inroepen omdat hij vreest voor vervolging omwille van zijn ras, zijn religie, zijn nationaliteit, het behoren tot een bepaalde sociale groep , of zijn politieke overtuiging.’
Ik zie daar helemaal niet staan dat de aanvrager uit een conflictgebied moet komen.

PS Niet persoonlijk bedoeld hoor.
heeft uw echtgenoot al zicht op werk?

http://www.werk.belgie.be/defaulttab.aspx?id=4888" onclick="window.open(this.href);return false;

Mariette

#7 , 18 mei 2013 15:12

Waarom vestigt U zich niet in Nederland? U bent toch Nederlandse?

mava105

#8 , 18 mei 2013 15:14

Kersverse echtgenoot zal daar, door de strengere wetgeving, niet binnen mogen zeker.

Mariette

#9 , 18 mei 2013 16:07

Ik denk niet dat men als illegaal verblijvende in België een verblijfsvergunning zal krijgen.

Hij heeft geen asiel aangevraagd blijkbaar.
Hij zal evenmin kunnen genieten van enige vorm van regularisatie.

Om een verblijfsvergunning te krijgen moet men op een wettelijke wijze in het land cq in Europa zijn binnengekomen.

Ik versta dus niet hoe u hier in België bent kunnen huwen.
U kan hier perfect huwen met een buitenlander maar dan moeten er op zijn minst een aantal documenten bij het huwelijk aanwezig zijn bij de gemeente en dan zal hij voor het huwelijk legaal in het land moeten zijn geweest.
In het programma "In Godsnaam" ging het verleden jaar over een bekeerd meisje uit Burcht, die dan via het internet in contact was gekomen met een marokkaan (of algerijn). Zijn broer was gehuwd met een Nederlands meisje en die zijn papieren waren in orde. De broer woonde illegaal in Nederland en België. Het belgische meisje werd aan hem uitgehuwelijkt via de imam in Nederland (niet wettelijk, mag zelfs niet) zelfs zonder dat ze erbij was. Een aantal maanden later (toen ze zwanger was) huwden ze voor de belgische wet. De beelden werden uitgezonden.
Blijkbaar was ook die illegale mijnheer best in staat om hier voor de wet te huwen.

Verdere informatie ontbreekt natuurlijk.

Franciscus

#10 , 18 mei 2013 18:42

Wat wordt genoemd in vakkringen de Belgische fillière.
Maar in dit geval blijkt de poster al lang in ons land te wonen.

Om eerlijk te zijn gezien het zeer beperkte verhaal is het uiteraard heel moeilijk om daarover een bepaalde uitspraak te doen.
Men heeft het hoofdstuk van een (schijn)huwelijk dat is een gegeven en wetgeving.
Men heeft het hoofdstuk van van de verblijfsvergunning en de gezinshereniging wat een andere regelgeving is.

Vb alleen al de vraag naar het gesprek.... met wie en in welke procedure.
Zowel bij de dienst vreemdelingen kan een gesprek worden gedaan of bij de dienst vreemdelingen van de gemeente of de cel schijnhuwelijken of ....

De verhalen van ' eindeloze liefde' gevolgd een goed jaar later van 'eindeloos verdriet' zijn mij niet onbekend.
Indertijd werden er bedragen genoemd en betaald van rond de €10.000.
Trouwens volgens de Belgische wet moet men zelfs niet meer huwen maar is een wettig samenwonen voldoende.
Deze samenlevingsvorm wordt tegenwoordig explosief toegepast ipv van een officieel huwelijk.

M.Sibari
Topic Starter

#11 , 23 mei 2013 17:11

Waarom vestigt U zich niet in Nederland? U bent toch Nederlandse?
Ik vestig mij niet in Nederland omdat ik al 9 jaar in Belgie woon. Ik heb hier mijn werk en mijn vrienden, kortom mijn leven.

Waarom zou ik dan terug "moeten" naar Nederland.

Sorry maar gezien al die reactie's heb ik het verkeerde forum gekozen om een normale vraag te stellen.
Ik voel mij aangevallen en gediscrimineerd hier!

Ik kom hier enkel om raad te vragen en meteen worden er al conclusie's getrokken zoals dat ik al uitgeprocedeerd zou zijn in NL???
Ik heb daar nooit een aanvraag gedaan, omdat ik niet in dat land woonachtig ben.

Maar laat maar ik ga me niet verder verlagen naar het niveau van de reactie's hier.

Ik ben al heel ver gekomen zonder jullie dus het zal zonder normale raad van dit forum ook wel goed komen.

Franciscus

#12 , 23 mei 2013 19:11

Dat vind ik dan zeer spijtig dat u die indruk hebt.
Zoals ik reeds heb geschreven had ik toch wat te weinig info.
En ik heb tientallen verblijfsvergunning problemen zien voorbijkomen op onze diensten.
Ook de instructies van dienst vreemdelingen (FOD) zijn met de jaren (nog) veel strikter geworden.

Daarom ook mijn vragen ... Als uw echtgenoot legaal IN België is gekomen voor het huwelijk maakt dat een wereld van verschil met iemand die illegaal in België is en dan voor een huwelijk / verblijfsvergunning gaan.

Laat me hopen dat jullie daarin slagen.

M.Sibari
Topic Starter

#13 , 23 mei 2013 21:39

Ik heb uw bijkomende info gegeven door op uw vragen te antwoorden.
Als u gewoon meer vragen stelt om info te verkrijgen ipv zo te praten waar ik niks aan heb, wil ik die best beantwoorden

Franciscus

#14 , 23 mei 2013 23:38

Is uw echtgenoot legaal in België gekomen?
Mag hij op dit ogenblik nog steeds legaal in België verblijven in afwachting van een definitieve regeling?
Wie heeft de procedure in beheer Nationale dienst vreemdelingen .... dienst vreemdelingen gemeente of dienst vreemdelingen politie...
Is er al een advies van parket?

Welk artikel vreemdelingenwet is op uw echtgenoot van toepassing ... zou op uw papieren moeten staan.
Welk type Belgisch verblijfsdocument heeft uw echtgenoot?

stepha

#15 , 19 jun 2013 10:25

hoi

İkzelf ben wettelijk gaan samenwonen met mijn vriend die verbleef op dat moment illegaal. Op basis daarvan heeft hij 6 maand gekregen na 3 maand alle documenten voorgelegd.

Uiteindelijk negatief daarop in beroep gegaan en terwijl terug een nieuwe aanvraag ingediend dus terug na 3 maand alles voorleggen en na 6 maand positief antwoord dus een f kaart.

Als het met wettelijk samenwonen kan dan met huwen ook toch

Terug naar “Andere”