Wanneer hij door de politie opgeroepen is zal dit bedrag wel degelijk geboekt worden, en stopt aub eens mee om de zelfstandigen als maar te verdenken van zwartwerk, als men geen degelijke bewijzen heeft.
Als de man in kwestie zeer duidelijk stelt dat, indien er een factuur moet opgemaakt worden, er nog de BTW bijkomt, zie ik geen andere verklaring dan zwartwerk. Heeft u er één?
Ik heb er inderdaat één !!
De officiële depannage slotenmaker kost 74.37 + 21% = 90€
Dus die 90 € is BTW in. Waarom zou hij dan nog zeggen dat er dan BTW bijkomt bij het opmaken van factuur?
Nog steeds, het gaat over de uitspraak "dan komt er nog BTW bij". Kan u deze uitspraak op een andere manier verklaren?
En dan zwijg ik nog over de eis dat er cash betaald moest worden. Aangezien de politie erbij was om de identiteit vast te stellen, en hij duidelijk ook het adres heeft, is het niet veel moeite om een correcte afrekening achteraf op te sturen. Waarom is dit, denkt u?
Stellen dat alle zelfstandigen ook in het zwart werken, zal niet ver naast de waarheid zitten. Er zijn er bij die dit standaard aanbieden en zo een mooie extra verdienen, er zijn er bij waar het in de sector bijna niet anders leefbaar is (de horeca bijvoorbeeld vertelt dit verhaaltje graag), en er zijn er waarbij de vraag van de klant komt (ze kunnen neen zeggen, maar kleine zelfstandigen in de bouw zullen dan niet te veel klanten hebben).
In alle gevallen moeten ze hun materialen ook in het zwart aankopen, waardoor veel fabrikanten en leveranciers dan zelf een zwart circuit moeten opzetten.
Banken en boekhouders helpen daarnaast ook nog, door er voor te zorgen dat dit geld gescheiden blijft van het witte geld, of om dit wit te krijgen.
En vaak is de achterliggende verklaring: "anders zijn we die klanten kwijt aan iemand die het wel doet". Geen correcte redenering, maar wel de werkelijkheid.