Garagist betalen?

LaurenceVH
Topic Starter

Garagist betalen?

#1 , 17 mei 2013 17:08

Hoi daar!

2 maand geleden hebben wij onze wagen binnen gestoken voor onderhoud. Toen we hem gingen halen was alles in orde. 3 dagen later viel onze wagen plots in panne, helemaal uit het niets. Wat bleek? Onze motor en turbo was helemaal stuk gereden aangezien er geen olie meer opzat.. (Er brandde geen lichtje of niks en we gingen er van uit dat de garagist de olie had nagekeken..)
De garagist kon ons een 2de hands motor bezorgen voor 2500 euro. Aangezien mijn vader vroeger zelf in de branche zat, heb ik besloten om zelf aan een motor te geraken. Geen probleem voor de garagist en het kostte ons dan maar 1250 euro. Zo gezegd, zo gedaan.
Vorige week kregen we van de garagist het nieuws dat onze auto niet gemaakt kan worden.. Daarom hebben we besloten om hem daar weg te halen. Vandaag nam ik contact op met de garagist en hij vindt dat we de volledige factuur moeten betalen. Ik heb hem gezegd dat 'k de geleverde diensten wel wil betalen, maar niet zijn uren die hij er aan gewerkt heeft terwijl hij hem niet gemaakt kreeg. Het enige wat ie dus gedaan heeft is de distributieriem vervangen.. Maar, reken toch maar op een 15 uur werk daarvoor. Ik zit er echt niet met in om die 15 uur te betalen. Maar hij is van plan om er nog redelijk veel uren bij te lappen.. Sta ik recht in mijn schoenen als ik weiger om te betalen aangezien de wagen nog steeds stuk is?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 mei 2013 17:22

15 uur om een distributieriem te vervangen??????
Dat zijn twee volle werkdagen.......
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

LaurenceVH
Topic Starter

#3 , 17 mei 2013 21:54

Motor moest vervangen worden en uithalen en terug insteken is rond de 15u werk ;-)

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 mei 2013 00:45

Was in dat onderhoud dan geen olie en zo inbegrepen?

LaurenceVH
Topic Starter

#5 , 18 mei 2013 12:40

Was in dat onderhoud dan geen olie en zo inbegrepen?

Dat was allemaal inbegrepen dus de garagist was in fout. Het enige probleem is dat we dat natuurlijk niet kunnen bewijzen..

Xastheron

#6 , 14 jun 2013 12:07

Of hij had de dichting niet vervangen, of hij had de bout niet goed aangedraaid van het drainageplugje, of er is een leiding losgekomen waardoor er olie gelekt heeft... Ik zou nog niet te veel uitspraken doen over wat er juist kapot is gegaan en waarom, kwestie van de kerk wat in het midden te houden.

Heeft de man al een factuur geleverd ondertussen? Want de gepresteerde uren voor de zaken die hij wel hersteld heeft, mag hij aanrekenen. Alsook tijd nodig voor het opsporen van het defect. Officiële garages van grotere merken hanteren wel een "u betaalt niets indien we het niet oplossen", maar dit is geen wettelijke verplichting. Hij mag perfect alle werkelijke gepresteerde uren aanrekenen, zolang deze verantwoord zijn (kan bvb geen 6u aanrekenen voor het vervangen van de oliefilter).

Terug naar “Andere”