opzeg huurcontract

Bakkovens
Topic Starter

opzeg huurcontract

#1 , 16 mei 2013 11:35

wat zijn mijn rechten en plichten als ik mijn opzeg doe?
moet ik mensen de woonst laten bezichtigen? en wat is de frequentie ervan?
Mogen de verhuurders eigenlijk een sleutel hebben en zelf eisen de bezichtigingen te doen?
mijn opzeg zou 1 juli beginnen lopen tot 30 september, in september woon ik er dan 2 jaar zodat mijn "boete" nog 1 maand huur zou bedragen.
Valt daar op de 1 of ander manier onderuit te komen van die boete? Door eventueel nu al een andere mogelijke huurder te hebben waar ik zelf voor zorg? Of is dit zowizo te betalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Bakkovens
Topic Starter

#3 , 16 mei 2013 12:35

Het gaat om een contract 3-6-9 en het werd tijdig geregistreerd. contract begon op 1 sept 2011 te lopen

Reclame

artemis

#4 , 16 mei 2013 13:14

Staan er in uw contract specificaties betreffende de bezichtiging tijdens de opzeg?

Uiteraard moet u de woning laten bezichtigen, anders is het onmogelijk om een nieuwe huurder te vinden die aansluitend wil huren.
Gewoonlijk zijn dat 2 tijdsblokken per week: 1 op een vaste avond in de week en 1 op een zaterdagnamiddag.
De verhuurder mag nooit uw woonst betreden zonder uw toestemming.
Blijft er inderdaad 1 maand schadevergoeding te betalen, u vertrekt tijdens het 3de jaar. De verhuurder moet die boete niet laten vallen. Indien u zelf een aanvaardbare huurder vindt die voor 1 oktober wil beginnen huren, dan kan dat mits overeenkomst uw opzegtermijn verkorten. De schadevergoeding heeft hier echter weinig mee te maken, deze slaat eerder op de wederverhuringskosten die de verhuurder sowieso zal moeten maken.

Bakkovens
Topic Starter

#5 , 16 mei 2013 14:12

bedankt voor het antwoord
750 euro voor wat administratiekosten vind ik toch enorm veel
ik werk in het weekend, dus ik kan niet zaterdags aanwezig zijn...
hoe gaat dit dan in zijn werk?
vanaf wanneer moet ik dan bezichtigingen laten doorgaan en hoe lang?

Turaki

#6 , 16 mei 2013 15:15

Staat er iets in uw contract over bezoeken?

Dat u in het weekend werkt, maakt voor de verhuurder geen verschil. U zal ervoor moeten zorgen dat de bezoeken kunnen doorgaan, desnoods vraagt u iemand anders om in uw plaats aanwezig te zijn.
Zodra het pand terug te huur kan gesteld worden, dus vanaf dat de verhuurder uw opzeg ontvangt, moet u dit toestaan. Nadat er een nieuwe huurder gevonden is moet u dit dan niet meer toestaan.

artemis

#7 , 16 mei 2013 15:41

ik werk in het weekend, dus ik kan niet zaterdags aanwezig zijn...
hoe gaat dit dan in zijn werk?
vanaf wanneer moet ik dan bezichtigingen laten doorgaan en hoe lang?
Nogmaals, staat hierover iets in het contract?
Indien niet dan dacht ik dat vrederechters (cfr andere topics) gewoonlijk 2 tijdsblokken van telkens 2 uur toewijzen voor de bezichtiging. Bezichtiging overdag in daglicht moet ook mogelijk zijn, vandaar de zaterdagnamiddag. U mag altijd iets anders met de verhuurder trachten overeen te komen* maar hou er rekening mee wanneer de meeste mensen niet werken.
Hoe soepeler en coöperatiever u zich wat dit betreft opstelt tegenover de verhuurder, hoe groter de kans dat hij misschien overweegt om de schadevergoeding te laten vallen.

Bakkovens
Topic Starter

#8 , 16 mei 2013 19:25

dat is juist het probleem, zij willen alles volgens het boekje doen
in het contract staat er ook niets over in
vandaar mijn vragen wat ik al dan niet mag en moet toelaten...
toch allemaal heel bedankt voor de antwoorden, ik weet wat ik er moet mee doen dan ;-)

artemis

#9 , 16 mei 2013 20:05

dat is juist het probleem, zij willen alles volgens het boekje doen
)
Is daar iets mis mee? :?

Het moet niet allemaal volgens het boekje gebeuren, zo lang alles in onderlinge overeenstemming gebeurt en de verhuurder alle kansen krijgt om de woning aan kandidaat-huurders te laten bezichtigen, wat u wettelijk verplicht bent. Hoe sneller het verhuurd is hoe sneller dat u er van af bent.

Zo mag u ook als het u past:
- individuele tussentijdse afspraken toestaan
- zich laten vervangen door iemand anders als u tijdens een bezoek niet aanwezig kan zijn
- niet aanwezig zijn en toch toestemming tot bezoek geven (hebben zo al huurders gehad)

HSLimburg
Contacteer: Website

#10 , 17 mei 2013 15:48

In principe stelt de rechtspraak meestal 6u per week.
meestal gaat dit dan over 2 blokken van 3u of 3 blokken van 2u.
Dit kan vrij overeengekomen worden tussen huurder en verhuurder.
Tiziano Romeo
Adviesgever Huurderssyndicaat

onze website is gemakkelijk te vinden via google.
Je vindt ons ook op facebook

Terug naar “Huren”