Wij hebben de huur van ons huis opgezegd en de verhuurmaatschappij wil een uitgaande plaatsbeschrijving op laten stellen. Ik heb inmiddels gelezen op het forum dat dit niet een wettelijk plicht is. Ik heb dit aangekaart bij de verhuurmaatschappij, het blijkt dat ik een clausule in het huurcontract heb getekend waarin in het kort gezegd dat ik verplicht ben tot een uitgaande plaatsbeschrijving. Hierbij is tevens vastgelegd dat ik de helft van de kosten draag, en is ook de naam van de persoon genoemd die dit gaat opstellen. Nu, dezelfde man heeft ook de ingaande plaatsbeschrijving gemaakt. Het kostte me 200 euro (en de eigenaar 200), en stond vol met fouten waar ik bezwaar tegen heb gemaakt; het rapport schoot volledig zijn doel voorbij.
Nu mijn vragen:
1. Opstelling van een uitgaande plaatsbeschrijving is wettelijk niet verplicht, het staat wel in het huurcontract. Wat is nu sterker? Ben ik de verplichting aangegaan, of kan ik opvoeren dat dit niet kan wettelijk.
2. De prestatie van de man; ik weet niet wat het gaat kosten en heb mijn bedenkingen over zijn kunnen en onafhankjelijkheid. Daarnaast legt de verhuurmaatschappij zijn naam vast in het contract wat eigenlijk gedwngen winkelnering is. Mag je de naam in het contract zetten? Heb ik niet als huurder een mogelijkheid om van deze man af te komen en zelf een werkelijk onafhankelijk keurder aan te laten stellen?
Dank je wel, groeten marcel