Meterstand niet genoteerd bij huuroverdracht

vicente87
Topic Starter

Meterstand niet genoteerd bij huuroverdracht

#1 , 16 mei 2013 12:26

Ik huur sinds 1 november 2012 een appartement in 3-6-9 contract. Meteen Elektriciteit en gas bij Eneco geplaatst onder mijn naam. Een maand geleden kreeg ik het verzoek om de meterstanden op te nemen. Ik heb dit gedaan en deze doorgestuurd. Gisteren kreeg ik plots een aanrekening van 1100 euro extra te betalen (boven de 305 voorschot die ik al maandelijks betaal, wat al sowieso te veel is gezien ik een maand eerder ook al eens de meterstanden had genoteerd, en dit verbruik van een maand kwam toen overeen met een 150 euro ofzo volgens de tarieven die ik vond). Blijkt nu dat deze afrekening voor een volledig jaar is. Volgens de eigenaar zijn de meterstanden helaas nooit opgemeten ten tijde van de huuroverdracht.

Ik heb nog geen contact opgenomen met de vorige huurders, Maar uitgaande van de 150 euro effectief maandelijks verbruik zou dit dus willen zeggen dat de gevorderde 1100 euro voor hun rekening zou moeten zijn én dat zij eigenlijk voor de eerste vijf maanden telkens (305-150=) 155 euro per maand voor hun rekening zouden moeten hebben gezien hun hoge verbruik toen zij er woonden.

Mijn vraag is nu, vooraleer ik verdere stappen of contact kan ondernemen, wie is hier in gebreke? Hoe zou deze zaak juridisch uitmonden indien bv. de vorige huurder weigert te betalen? Is de eigenaar, de vorige huurder, of ikzelf in fout voor het niet opnemen van de meterstanden tijdens de huuroverdracht?

Weet iemand of ik het exact verbruik van de nutsmaatschappij vanaf 1 november te weten kan komen, of geven/hebben zij deze informatie niet?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 mei 2013 12:32

Is de eigenaar, de vorige huurder, of ikzelf in fout voor het niet opnemen van de meterstanden tijdens de huuroverdracht?
Best ALTIJD zelf de meterstanden opnemen, eventueel MET FOTO.
Jij bent NIET verantwoordelijk moor de opname van de meters tussen uitgaande huurder en verhurder. Je bent echte wel (mede)verantwoordelijk voor de meterstande bij ingang van de huuropvereenkomst. NOOIT iets aan een andere overlaten wat je zelf zeer eenvoudig kan doen.

vicente87
Topic Starter

#3 , 16 mei 2013 12:58

Is de eigenaar, de vorige huurder, of ikzelf in fout voor het niet opnemen van de meterstanden tijdens de huuroverdracht?
Best ALTIJD zelf de meterstanden opnemen, eventueel MET FOTO.
Jij bent NIET verantwoordelijk moor de opname van de meters tussen uitgaande huurder en verhurder. Je bent echte wel (mede)verantwoordelijk voor de meterstande bij ingang van de huuropvereenkomst. NOOIT iets aan een andere overlaten wat je zelf zeer eenvoudig kan doen.
Bedankt voor de snelle reactie!

Ik weet idd dat het niet slim was van mij, maar het was mijn eerste huurovereenkomst en ik heb er gewoon totaal niet aan gedacht. Je zegt dat ik medeverantwoordelijk ben voor de meterstanden bij ingang van de huurovereenkomst, maar wat zou dit dan juist juridisch impliceren met betrekking tot mijn situatie? Stel dat dit voor een rechtbank zou komen (weet niet hoe het exact werkt :) ). Wie zou het verschil tussen mijn effectief verbruik, en mijn gefactureerd verbruik dan uiteindelijk moeten betalen volgens jou?

Reclame

mava105

#4 , 16 mei 2013 15:55

Voor de rechtbank zal dit onmiddellijk og wel niet komen. Toen je een kontrakt aanging met de stroomleverancier, hebben ze je toen niet naar een meterstand gevraagd? Hoe kunnen ze nu een nieuw kontrakt afsluiten zonder meterstanden. Stel hun dan ook voor hun verantwoordelijkheid wegens die nalatigheid.

Turaki

#5 , 16 mei 2013 16:07

Weet iemand of ik het exact verbruik van de nutsmaatschappij vanaf 1 november te weten kan komen, of geven/hebben zij deze informatie niet?
Zij hebben deze gegevens niet, tenzij er net een meteropnemer is langs geweest. Zij hebben enkel de gegevens die de gebruikers doorgeven (bij einde of begin contract, zelf meteropname) of die van hun meteropnemers.

mava105

#6 , 16 mei 2013 16:20

Met een slimme meter, zoals ik er al een paar weken één heb (gratis wegens proefproject Eandis) weten ze per kwartier je meterstanden, die je ook zelf kan opvragen via PC. :D

j.demoor

#7 , 18 mei 2013 08:20

“Artikel 2 1. De Overeenkomst komt tot stand op de dag dat Eneco en de Klant ze ondertekenen of nadat de procedure voor de verkoop op afstand of buiten onderneming doorlopen is”(http://www.eneco.be/sites/default/files/algvw_v4_nl.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;)

‘Volgens de eigenaar zijn de meterstanden helaas nooit opgemeten ten tijde van de huuroverdracht.‘

Er kwam dan ook geen nieuwe overeenkomst tot stand overeenkomstig voornoemd art.2.1.

“Art.577-2.§ 1. Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen, wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort, geregeld als volgt :§ 2. De onverdeelde aandelen worden VERMOED gelijk te zijn..”(B.W.).
‘eigendom’ omvat ook schulden en ‘worden vermoed’ is weerlegbaar.

Dit houdt in dat het verbruik sedert de jongste afrekening tot de mededeling van de overgenomen meterstand een onverdeelde schuld is van BEIDE afnemers (plus eventueel tussentijds de eigenaar) en dat zij onder toepassing valt van voornoemd art.577-2.

Dit is evenwel niet tegenwerpelijk aan de nutsmaatschappij krachtens art.1165 B.W.

Indien die nutsmaatschappij geen bevredigende oplossing biedt wend u dan tot :
“Art.2.De eindafnemer die een klacht wenst te formuleren met betrekking tot een elektriciteits- of gasbedrijf kan daartoe een aanvraag indienen bij de ombudsdienst per brief, per fax of met elektronische post. De aanvraag vermeldt de volgende elementen :1° de identiteit en het adres van de aanklager;2° een beschrijving van de aard van het geschil;3° alle stukken die de aanklager noodzakelijk acht.”(18 JANUARI 2008. - Koninklijk besluit betreffende de ombudsdienst voor energie).
Ga daartoe naar : http://www.ombudsman.be/nl/ombudsman/ca ... or-energie" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”