Moeilijkheden met verlaten woning

redlotuske
Topic Starter

Moeilijkheden met verlaten woning

#1 , 16 mei 2013 08:28

Hallo

Ik ben nieuw hier en eigenlijk had ik niet gedacht dit snel te moeten doen. Twee jaar geleden hebben wij een huisje gehuurd. Toen we het zijn gaan bezichtigen waren ze nog volop de vloeren aan het leggen, dus een gedetailleerd plaatsbeschrijf in ons bijzijn is er nooit opgemaakt en het zat dan ook niet bij onze huurovereenkomst. De huurovereenkomst is nooit geregistreerd.
Onlangs heb ik deze huurovereenkomst opgezegd en dat op zich was zo geen probleem omdat we snel een nieuwe huurder hadden. Maar nu komt de kat op de koord. Gisteren ben ik de sleutels gaan afgeven en wou de huisbazin even zien of alles in orde was.
Nu blijkt dat ze foto's genomen heeft eer we erin gegaan zijn. Foto's waar ik niets vanaf wist. Ze wil ons laten opdraaien voor twee scharnieren aan de keukenkast die wat minder goed gaan en de verf voor de muur in de badkamer en keuken.
In de badkamer is er inderdaad wat verf van de muur, maar zij heeft die indertijd geschilderd met verf dat blijkbaar niet tegen water kan. Ik heb deze willen afwassen met een vochtig doekje en de verf kwam er mee af.
Nu stel ik me de vraag kan ze me hiervoor laten opdraaien? Ik bedoel de keukenkast is gewoon pure slijtage. En de badkamermuur is door een verkeerde materiaalkeuze van haar uit gebeurd. Ok ik heb dit niet gemeld toen omdat ik me er niet aan stoorde. Iemand raad voor me? Want voor het moment heb ik veel zin om gewoon te zeggen tegen haar als ze geld van de waarborg hiervoor wil afhouden dat het voor mijn part via de rechter mag gaan. Ik bedoel wettelijk is ze met niets in orde.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rene

#2 , 16 mei 2013 08:39

Geen registratie wil zeggen dat je zo weg kan, zonder al te veel formaliteiten, zonder boete of wat dan ook. Wel eerst eens navragen op registratiekantoor. Maar je moest dat ook getekend hebben om wettelijk te zijn.
Dus via AS gewoon melden dat je op datum XX weg bent en sleutels wil afgeven, tellers overdragen.
Plaatsbeschrijving was er niet, dus oude eenzijdige foto's tellen niet.
Als ze je attest van teruggave borg niet wil ondertekenen gewoon naar vrederechter gaan en procedure in verzoening aanvragen. Dat is gratis en eenvoudig.
Bijna 100% zeker dat de verhuurder geen punt heeft.

pukje

#3 , 16 mei 2013 08:41

Een plaatsbeschrijving moet aan voorwaarden voldoen zoals
het moet uitgebreid zijn en getekend door verhuurder en huurder.

Je hebt dus geen plaatsbeschrijving dan is de toestand bij verlaten woning gelijk aan de
toestand van de woning bij intrek.

Een uitzondering is als bewijsbaar door huurder schade gemaakt is dan moet de schade vergoed worden
maar een fototje (zonder datum enz) is niet voldoende
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Reclame

redlotuske
Topic Starter

#4 , 16 mei 2013 10:51

Plaatsbeschrijf is er niet geweest, ik heb niets getekend ivm de staat van de woning bij intrek. Ben eens benieuwd hoe ze gaat reageren. Morgen gaat ze me laten weten hoeveel ze van de waarborg wil afhouden.

sloeberken

#5 , 16 mei 2013 11:02

Over welk huurcontract gaat dit korte duur max 3 jaar of een 3 6 9.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 mei 2013 11:08

Ter info huurwetgeving
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 87&t=44510" onclick="window.open(this.href);return false;

Vandebos

#7 , 16 mei 2013 11:24

Verhuurster heeft geen poot om op te staan in deze situatie.

redlotuske
Topic Starter

#8 , 16 mei 2013 18:09

Het gaat om een 3 6 9

redlotuske
Topic Starter

#9 , 18 mei 2013 08:39

Ze heeft gisterenavond gebeld. Volgens haar de verwarming in mijn oudste dochter haar kamer ( die is 5 jaar ) losgekomen. Hoe kan dat aangezien daar alleen maar speelgoed heeft voorgestaan en bij mijn weten gaan daar geen verwarmingen van loskomen. Verder wil ze me nog eens laten opdraaien voor een klink van een raam dat kapot zou zijn. (hebben dat raam nooit opgedaan aangezien daar geen vliegenraam voor was). En omdat er een plankje loszat in de badkamer. Dat nog eens bij op de zaken (gaatjes in de muur, versleten scharnier van de keukenkast en verf die van de muur komt). Denk dat ik beter eens een advocaat een briefje ga laten schrijven. Tenslotte is er geen geldig plaatsbeschrijf opgemaakt en is het contract niet geregistreerd. En nu ineens wil ze het "volgens het boekje" gaan doen. Volgens mij heeft ze geen poot om op te staan.

mava105

#10 , 18 mei 2013 12:20

Klopt, ze heeft geen poot om op te staan.
Ik zou haar toch nog eens bellen of mailen, om haar dat te zeggen, en dat, als jij een advokaat dient te nemen, en de zaak voor de rechter komt zijn ook nog zal moeten opdraaien voor de juridische kosten, want dat ze dat zo wie zo verliest..

Franciscus

#11 , 18 mei 2013 12:31

http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

redlotuske
Topic Starter

#12 , 18 mei 2013 12:46

Heb de huurwet ook al eens nagelezen. Maar denk dat ik gewoon een advocaat een briefje ga laten schrijven. Waarschijnlijk hangt haar ook nog eens een boete boven het hoofd doordat het niet geregistreerd is. En dat zal toch ook een behoorlijk bedrag zijn daar wij er ongeveer anderhalf jaar hebben gewoond.

mava105

#13 , 18 mei 2013 15:08

Voor niet-registratie is er geen boete.
De boete is eigenlijk dat je als huurder kan opzeggen zonder vooropzeg.

redlotuske
Topic Starter

#14 , 18 mei 2013 15:38

Alleszins denk dat ik nu alles via advocaat laat gaan.

Terug naar “Huren”