verdachte garagefactuur

roharro
Topic Starter
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

verdachte garagefactuur

#1 , 14 mei 2013 20:06

Vandaag ging ik met mijn auto (17500 km op teller) naar de merkgarage (waar ik de auto heb gekocht) voor periodiek onderhoud.
Groot was mijn verbazing toen ik merkte dat op de factuur nieuwe bougies worden aangerekend (volgens onderhoudsboekje dienen die eerst om de 100 000 km te worden vervangen) en bovenal: meer dan 100 EUR voor het vernieuwen van het koelproduct van de airco!

Nochtans koelde de airco prima (heel normaal na slechts 17500 km denk ik toch). Nergens in het onderhoudsboekje staat vermeld dat het koelproduct van de airco periodiek moet worden vervangen. Ook was er geen enkel start of ander motorprobleem dat op abnormale slijtage van de bougies wees.

Ik voel me dan ook wat bedrogen. Kan ik hier iets tegen ondernemen?
Laatst gewijzigd door roharro op 14 mei 2013 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22868
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 14 mei 2013 20:08

Ik voel me dan ook wat bedrogen. Kan ik hier iets tegen ondernemen?
Kontakt opnemen met uw garage. Mogelijks werden 2 werkbonnen verwisseld.

Purple
Berichten: 249

#3 , 15 mei 2013 08:35

Ik voel me dan ook wat bedrogen. Kan ik hier iets tegen ondernemen?
Kontakt opnemen met uw garage. Mogelijks werden 2 werkbonnen verwisseld.
Of het gaat om een "type-foutje".

In de meeste garages wordt er gewoon aangeklikt wat er gebeurd/vervangen is.
Soms wordt er wel al eens 'per ongeluk' iets teveel aangeklikt.

Heb het gehad met het plaatsen van 4 nieuwe remblokken.
Er werden ook 4 nieuwe sensors(diegene die de info naar het dashboard doorsturen) aangerekend omdat deze ook aan vervanging toe waren.

Eerst was dit normaal, toen ik zei dat er maar 2 sensors inzitten (1 voor en 1 achter), was het een typfoutje en snel terug afgetrokken. En de schuld van de stagair :D

Reclame

roharro
Topic Starter
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 15 mei 2013 11:12

Garage zegt dat het geen fout is en dat ik moet betalen!
Nog nooit meegemaakt....
Daar gaat mijn auto nooit nog voor onderhoud. Ik vermoed dat het vrijwel de enige reälistische en ook de beste reactie is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#5 , 15 mei 2013 11:20

Heb je bij inlevering geen bon ondertekend waar opstond dat het een gewoon onderhoud was?
Anders bij invoerder vragen wat normaal onderhoud inhoud op 17500 km en garagist hiermee confronteren.
Ze moeten ook je oude onderdelen op vraag teruggeven. zo kan je zien of het waar zou zijn.
Wat niet wil zeggen dat ze snel enkele andere stukken laten zien.

In elk geval een AS sturen en factuur protesteren. Eventueel bij vrederechter in verzoening zaak voorleggen. kost niets.

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#6 , 15 mei 2013 11:28

Heb zoiets ook voorgehad,
Auto ging op onderhoud (op afspraak) en zetten hem op de parking. Toen ik belde in de nammiddag was hij klaar, mocht erachter gaan en vertrekken zonder 1 papier te moeten tekenen.
Dat vond ik raar, ook stond hij nog op dezelfde plaats al waar ik hem had achtergelaten, op GPS gekeken en nee hoor, niet verplaatst.

Even gewacht en 3 dagen later gevraagd hoe het zat, eerst ontkende ze het, dan was er een sensor in de carter dat moest vervangen worden maar ze waren dat vergeten te zeggen, ... allemaal leugens mocht zonder afspraak teruggaan, aan een mooi prijsje even wachten en verder rijden. Factuur betaald en nooit meer weer geweest.

Wat zouden sommige dames of heren denken nu, wagen heeft onderhoud gehad, factuur die volgd mooi betalen en ze kunnen veilig verder rijden?
Je ziet maar, kan gebeuren, maar let wel goed op wat je doet.
Was een ook een nieuwe wagen in een merkgarage.

mava105
Berichten: 22868
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 15 mei 2013 12:20

Ik ga steeds op afspraak naar mijn merkgarage, en blijf bij de wagen tijdens de onderhoudsbeurt. Soms ga ik even in de toonzaal naar de nieuwe wagens kijken ter afwisseling. Mijn wagen, nu 8 jaar oud, heeft nog nooit langer dan 2 uur in de garage gestaan.

denlowie
Berichten: 15980
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 mei 2013 12:30

Ik ga steeds op afspraak naar mijn merkgarage, en blijf bij de wagen tijdens de onderhoudsbeurt. Soms ga ik even in de toonzaal naar de nieuwe wagens kijken ter afwisseling. Mijn wagen, nu 8 jaar oud, heeft nog nooit langer dan 2 uur in de garage gestaan.

Dan is er ook nog nooit een distributieriem vervangen?

Men zit snel aan twee uren hoor bij een groot onderhoud 100.000km.!
Filters vervangen olie bijvullen en versnellingsbak olie controleren, remmen voor en achter, kleppen regelen, riempjes en distributie riem vervangen enz..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22868
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 15 mei 2013 12:34

Neen. Zal aan mijn rijkunsten liggen zeker. :lol:

roharro
Topic Starter
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 15 mei 2013 13:04

Neen ik heb niets getekend.
De onderhoudsschema's staan in mijn onderhoudsboekje.
Daar staat dat de bougies na 100 000 km moeten worden vervangen.
Wat betreft onderhoud airco staat er enkel dat na 30 000 km een pollenfilter moet worden vervangen.
Wat betreft het koelmiddel staat er niets in het onderhoudsschema.

Ik ben de rekening vandaag persoonlijk in de garage gaan betalen en heb hen met een vriendelijke glimlach meegedeeld dat ze me als klant mogen schrappen.
Ook dat ze me geen reclame meer moeten sturen want dat die ongefrankeerd terug naar afzender zal gaan.

Ik wil geen tijd en energie en goede luim verspillen aan een geding, daarvoor acht ik mijn "geleden nadeel" niet groot genoeg.
Garagist weet nu dat hij in zijn eigen voet heeft geschoten en een klant verloren is voor de levenduur van een nieuwe wagen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

denlowie
Berichten: 15980
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 mei 2013 14:50

Normaal moet het koelmiddel nooit vervangen worden zolang er genoeg koelvloeistof er in is, men vervang toch ook niet om de haverklap zijn koelvloeistof van de frigo thuis !!
Dit is volledig het zelfde, ik zeer vele jaren met gekoelde bestelwagens gereden en bijna nooit heb ik daar koelvloeistof moeten bij vullen, dit gebeurde enkel als er iets moest gedemondeert worden waar door de koelvloeistof moest afgezogen worden voor een nieuw stuk moest gemondeert worden !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22868
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 15 mei 2013 15:52

Zou toch een kontakt opnemen met de hoofdverdeler in ons land. Merkgarages zijn nogal bang hun vergunning te verliezen bij teveel gesjoemel. Als die eens kontakt opnemen met de garagist, ben ik bijn a zeker dat je je teveel betaalde centjes zal terugzien, zelfs als je daar geen klant meer zal zijn.

Terug naar “Consumenten Koop”