Kan je goedgekeurde offerte annuleren?

wodca2000
Topic Starter

Kan je goedgekeurde offerte annuleren?

#1 , 15 mei 2013 13:01

Goedemiddag

ik heb voor de plaatsing van muggenramen de offerte van een firma via mail goedgekeurd, met de vraag om iemand langs te sturen om de juiste afmetingen te noteren.

Dit is ondertussen al enkele weken geleden en er is nog steeds niemand langsgeweest. Als ik bel schepen ze mij af met de melding dat zij kortelings met mij contact gaan opnemen.

Ik had nu graag een andere firma aangeworven om deze werken uit te voeren, maar kan ik dit zomaar gezien ik schriftelijk de offerte van die ene firma heb goedgekeurd?

Kan ik gewoon een brief of mail sturen naar die ene firma met de melding dat ik afzie van mijn aankoop?

Graag jullie reactie

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 mei 2013 14:09

Neen.
U kan wel in een mail de firma nog 10 dagen geven om een afspraak te maken.
U kan in die mail ook bepalen op welke dagen u vrij bent en de firma kan langskomen.

U kan in dezelfde mail eveneens ineens vragen binnen welke termijn niet langer dan 5 weken of zo ze de muggenramen komen plaatsen.

Indien u voor beide zaken niet binnen de 10 dagen via mail antwoord krijgt zal u het contract als ontbonden beschouwen.

Ook rekening houden met volgende tekst van j;demoor
“Art.1590.Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien : Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden. En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“870.Een voorschot is een som geld...dat één der partijen aan de andere overhandigt bij het sluiten van het contract. Het kan betekenen: a) dat partijen zich het recht voorbehouden,het contract eenzijdig op te zeggen,-mits verlies van het voorschot...b dat het contract gesloten is.-een bewijsfunctie derhalve...c dat de koper contant een deel van de prijs betaalt...-Art.1590 BW behandelt het voorschot enkel als een middel tot opzegging...”(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,Brussel Bruylant 1971,p.498).

Onderzoek dus in uw overeenkomst wat daarin over de betekenis van het voorschot vermeld is. Bij ontbreken van enige vermelding daarover kan u ervan uitgaan dat betekenis a) hierboven van toepassing is.

‘De andere partij heeft de keuze tussen de gedwongen uitvoering en de ontbinding van de overeenkomst met schadevergoeding’(Cass. 13 december 1985,Arr.Cass. 1985-86,561).

Turaki

#3 , 15 mei 2013 14:48

Stel in uw schrijven wel duidelijk dat u ervan uitgaat dat als zij u binnen de gestelde termijn niet contacteren (10 dagen) voor een afspraak (max 10 dagen later), zij wensen het contract te verbreken, en u bijgevolg verwacht dat de schadevergoeding waarop u recht heeft (oftewel deze in AV, oftewel gelijk aan terugbetaald voorschotvolgens art 1590 BW, oftewel 10%) binnen dezelfde termijn op uw rekening verwacht. En dat u deze anders via de rechtbank op hun kosten zal vorderen.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”