deur ingebeukt uit noodzaak

konijntje1
Topic Starter

deur ingebeukt uit noodzaak

#1 , 14 mei 2013 15:55

Onderstaande uitleg is voorafgegaan door 7 dagen weghouden van mijn dochter tov ons. PS grootmoeder heeft geen rechten omtrend dochter!!
Politie heeft ons kenbaar gemaakt dat de dochter naar school moet!! en dat wij haar nadien gewoon konden afhalen.
Situatie:

Dochter is niet naar school gebracht door grootmoeder
Dit opgemerkt 13mei en aangifte proberen doen. Sociale cel is geweest om 15.00u.
Aanbellen bij grootmoeder geen effect.
Na checken dat grootmoeder niet thuis was en checken camera beelden opgemerkt dat ze door een kennis weggevoerd waren zondag avond 20u30 12mei
Dit gaan aangeven maar kreeg weer melding dat dinsdag morgend sociale cel nogmaals zou komen
Ben stil vertrokken en eenmaal thuis..
Zware beton blok opgenomen, deur inclusief beslag en deel van de muur ingebeukt. Geroepen of ze thuis waren. Geen gehoor.
Gekeken of ze niet uitgeteld door de treinramp op bed lagen door gat in de deur/muur.
Politie gebeld voor hiervan aangifte te doen en om de garage te verzegelen.
Kwartier later de kennis van grootmoeder op de oprit met document handgeschreven dat ze met de noorderzon verdwenen zijn. (ontvoering)
Onmiddellijk politie op de hoogte gesteld en buiten een misverstand is er zeer snel opgetreden.
Onze dochter is na 5u opsporingswerk terug gevonden voor de grens.
grootmoeder in voorarrest denk ik en straks dochter een nachtje bij men schoonbroer (voor haar niet te veel ineens te laten beleven) , morgen terug thuis.

Ik denk dat ik voor een goei 2000euro schade heb gemaakt om te weten te komen of men dochter in de garage aanwezig was wat niet het geval was.
Tegelijk bedoeld, indien wel aanwezig of ze nog in leven waren gezien geen gehoor(ramp wetteren).

Ik ben allesinds niet van plan die herstelkosten te betalen gezien de situatie die de grootmoeder zelf heeft veroorzaakt.
Ik heb gehandeld uit noodzaak voor mijn dochter.
Kan ze mij in gebreke stellen ofzo? en indien ja voor de complete herstelling of enkel voor een stukje?
Verzekeringen ?

Graag enige info aub.
Dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 14 mei 2013 16:17

juridisch gezien kon/mocht op dat moment alleen de politie (eventueel besluiten) zich de toegang te verschaffen tot de woning. U mag dat eigenlijk niet doen op eigen initiatief en al helemaal niet met schade als gevolg. dus ja, vermoedelijk kan de grootmoeder de schade op u verhalen.
Maar misschien zal de mogelijke veroordeling wegens kidnapping haar wel ietwat temperen.

k.b.

#3 , 14 mei 2013 16:32

Moeilijk ... ontvoering ....

De grootmoeder zal natuurlijk ook verschoning zoeken in de treinramp ... en aanvoeren dat het helemaal geen ontvoering is , doch een evacuatie ...
En dat niet naar school gaan ... misverstand zeker ... de scholen waren gesloten ...

Een rechter zal beslissen over de intenties en verantwoordelijkheden van éénieder ...
Maar de aangerichte schade die zal je vermoedelijk wel dienen te vergoeden ... Een aanklacht van "huisvredebreuk" zal vermoedelijk van tafel geveegd worden ...

Hoe heb je het geheel afgesloten bij uw vertrek ?

k.b.

Reclame

konijntje1
Topic Starter

#4 , 14 mei 2013 16:50

ik kan geen details geven over de lopende zaak.
Laat het me zo stellen dat er omtrend de ontvoering geen discussie meer is. Dit is MEER dan voldoende aangetoond bij de arrestatie.

Aangerichte schade vergoeden en dan terug vorderen in burgerlijke partijstelling voor de ontvoering? mogelijk?

konijntje1
Topic Starter

#5 , 14 mei 2013 16:51

PS, de schade toegebracht is de catalisator geweest van de vooruitgang.
Zonder dit was het betreffende document niet of veel te laat boven water gekomen en was men dochter verdwenen.

k.b.

#6 , 16 mei 2013 10:27

ik kan geen details geven over de lopende zaak.
Laat het me zo stellen dat er omtrend de ontvoering geen discussie meer is. Dit is MEER dan voldoende aangetoond bij de arrestatie.

Aangerichte schade vergoeden en dan terug vorderen in burgerlijke partijstelling voor de ontvoering? mogelijk?
Met je raadsman bespreken ...

Je kan inderdaad een schadevergoeding bekomen , mogelijks heb je ook "morele schade" door dit voorval ...
evntueel andere schades ...

Of het wenselijk is deze kosten onder de bewoordingen van "terugbetaling van de door mij reeds vergoede aangericht schade" te vorderen zou ik betwijfelen ... het feit dat iemand een misdrijf pleegt geeft U nog niet de toestemming om andermans goed te beschadigen.

Je raadsman kan ook opteren om beide schades te vragen ... met het oog op het feit dat de rechter dan de "beschadigingen" verwerpt ... en de morele schade weerhoudt.

Houdt echter ook rekening met de kosten van je raadsman ... Recht op "pro deo" ?
Weeg deze eventueel af tegen de kost van de aangerichte schade ... aangezien het strafrecht toch zijn uitvoering zal hebben is het geen absolute noodzaak

k.b.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 mei 2013 10:30

Evacuatie zonder de ouders in kennis te stellen?
Waarom was dochter bij grootmoeder?
Wie was die kennis en uit welk huis werd het kind gehaald?
Hoe komt men aan de beelden? Stonden die op PC bij grootmoeder?
Is deze met beslag gelegd door de politie?

Gezien betrokkene niet wist waar zijn dochter was en er mogelijk gevaar was....

Allemaal zaken die u ZEEEEEEER dringend moet bespreken met uw raadsman

konijntje1
Topic Starter

#8 , 27 mei 2013 16:08

Dochter is al een 7 dagen achter gehouden door de grootmoeder. Wij zouden na einde schooldag onze dochter gewoon ophalen en een einde stellen aan de achterhouding.
1) smorgens dochter niet naar school.
2) Aangifte gaan doen bij politie (sociale cel zou langs komen na de middag)
3) Sociale cel is geweest en kreeg geen gehoor in de garage die middag. Deze zouden de dag nadien terug komen.
4) Eigen camera beelden gecheckt. Vriend van schoonmoeder heeft hen met de wagen buitengesmokkeld de dag voordien.
5) Met copy van de camerabeelden opnieuw naar de diensten maar GEEN gehoor. ontvoering, onrustwekkende verdwijning.... geen gevolg. Sociale cel zou morgen wel langs komen heb ik te horen gekregen. Beelden werden zelfs niet bekeken
6) Thuis gekomen en zelf gestart met onderzoek. Deur open gebroken om op bed te kunnen kijken. Niet aanwezig. PS toegang tot de woning was nog niet mogelijk!
7) Direct 101 gebeld met de vraag om de woning te verzegelen en melding dat dochter niet aanwezig was daar.
8) Vriend van schoonmoeder was verwittigd door buren veronderstel ik want 20min later stond deze met het afscheidsdocument op onze oprit.
9) Vriend duidelijk gemaakt dat hij medeplichtig zou zijn aan ontvoering. (beelden)
10) Politie gebeld. Deze hadden wel meer te doen (Onder commisaris NB.).
11) Child Focus gebeld. Deze gaven de raad om dringend en direct opnieuw de politie in te lichten.
12) Politie belde me zelf voor ik kon terug bellen met de vraag dringend naar het kantoor te komen.
13) huiszoeking op heterdaad. Politie nog 45min bezig geweest om te proberen binnen geraken.

De vriend was uit schrik van medeplichtigheid aan ontvoering zelf naar het politie com gegaan met alle rode lichtjes tot gevolg.

Had de politie bij men 2e aankomen onrustwekkende verdwijning of mogelijkheid van ontvoering onderzocht was die deur door een slotenmaker opengedaan en niet door mij. De vriend zou direct daarna op het matje geroepen zijn
met hetzelfde gevolg vanaf punt 9.

Naar mijn idee mogen ze de factuur gerust naar de gemeente of politie diensten sturen. Nalatigheid

Franciscus

#9 , 27 mei 2013 16:37

Hebt u de insignes goed bekeken
2 streepjes agenten
2 sterren inspecteur
2 kronen zilver hoofdinspecteur ( bevoegdheid van officier van gerechtelijke politie (wil zeggen bij heterdaad kan deze zonder enig bevel in woning gaan, arresteren beslag leggen), hulpofficier van de procureur des Konings,
2 kronen in goud commissaris (bevoegdheid van officier van gerechtelijke politie, hulpofficier van de procureur des Konings maar ook van officier van bestuurlijke politie heeft dan de bestuurlijke bevoegdheid van de burgemeester en kan o.a. ook personen bestuurlijk aanhouden en laten opsluiten (2-12 uur) zonder enig bevel.
3 kronen goud hoofdcommissaris

Zoals ik het verhaal al ken .... politie is daar serieus in de fout gegaan en had onmiddellijk moeten optreden.
Laat uw advocaat desnoods een brief aan pdK en comité P sturen met een bondig verslag van het ganse gebeuren. Als u echter eens kan praten met de korpschef, of diensthoofd intern toezicht kan dat ook al veel oplossen en heeft (waarschijnlijk) een beter resultaat.
Uw advocaat omdat deze al de info heeft en al de nuttige PV's kent.

Is PC grootmoeder met beslag gelegd nu...
Is een vaststelling gedaan van die camera op raam dochter.
Is er een uitspraak contactverbod maar schoonmoeder die naast jullie woont.
Heeft gemeente (burgemeester) nu al een beslissing genomen inzake het wonen.
Vlaamse wooninspectie?
Kan u omgangsrecht grootmoeder counteren door gezien de feiten een psychiatrisch onderzoek aan te vragen.
Hebt u zich al als slachtoffer laten registreren.
Tussenkomst jeugdrechtbank eventueel in kortgeding om elk contact met schoonmoeder te weigeren.
Aan de school evenzo duidelijke instructies geven. Kind mag nooit worden meegegeven aan schoonmoeder of aan een persoon die niet door jullie gemachtigd is.
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13584" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13824" onclick="window.open(this.href);return false;

konijntje1
Topic Starter

#10 , 27 mei 2013 17:54

Hoefde de insignes niet te bekijken. Dit was telefonisch en nadat ik me heel kwaad maakte en zijn naam vroeg heb ik dit vernomen. (dus waarschijnlijk wel opgenomen door de diensten zelf)

Bij de grootmoeder is voor zover ik weet niets in beslag genomen gezien dochter gevonden was. Het is mogelijk dat er wel beslag gelegd is, dat weet ik niet.

Van parket uit is er geen enkele beslissing genomen omtrend dochter. Contactverbod niet aanwezig enkel verbod om niet naar het buitenland te gaan met de dochter. Maar met open grenzen maakt dat dus geen sikkepit uit als ze wil verdwijnen.

Gemeente kan momenteel nog niets doen omdat grootmoeder een aanvraag tot locatiewijziging lopen heeft. van garage met carport naar living met badkamer of zoiets. Dit word 99% zeker afgewezen volgende maand. Maar tot zolang deze aanvraag lopende is kan men geen andere beslissing nemen.

Ik heb omgangsrecht geweigerd met grootmoeder voor 2 zaterdagen. Daarna komen we voor op de jeugdrechtbank.
Ik ben in overtreding met de uitspraak in kortgeding maar zal dit wel proberen counteren met weigering uit noodzaak/overmacht.....
Vrees voor de algemene gezondheid en dat herhaling zonder deftige maatregelen kan gebeuren.

School is op de hoogte van de situatie.

Franciscus

#11 , 27 mei 2013 18:52

Ik vind de omzendbrief op zich niet
maar dit is ook al goed.
http://www.lokalepolitie.be/5412/klacht ... elden.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 8514,d.d2k" onclick="window.open(this.href);return false;
en zeker deze
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 2k&cad=rja" onclick="window.open(this.href);return false;

konijntje1
Topic Starter

#12 , 27 mei 2013 20:12

Ik heb begin februari de dienst comité P reeds via mail op de hoogte gebracht met een kleine tijdslijn omtrend optredens van de politie diensten daarvoor. dingen die ook niet klopten
Deze hebben na een goeie 2 weken een brief verstuurd dat een onderzoek na bespreking in hun commisie zou gestart worden.
Nadien niets meer gehoord.
Ik veronderstel dat indien hun onderzoek voltooid is dat ik daar wel van op de hoogte word gebracht?
Nieuwe feiten zoals de ontvoering, camera waar niet in opgetreden is of toch niet zoals het moet, nemen ze deze ook ter harte als hun onderzoek nog bezig is? of is een nieuwe klacht noodzakelijk daarvoor?

konijntje1
Topic Starter

#13 , 27 mei 2013 21:15

PS, het grote doc. is idd zeer interessant omtrend werking en uitvoering .

Franciscus

#14 , 27 mei 2013 23:00

Is daar PV van opgesteld?
Is dat geweigerd?
Hoe zit het nu met contact tussen schoonmoeder en uw dochter?

konijntje1
Topic Starter

#15 , 28 mei 2013 15:09

Van de ontvoering is wel degelijk een PV opgesteld op de dag zelf.
De bewijsvergaring waar ik zelf het initiatief voor genomen heb. Doorzoeken vuilzak op mijn eigendom waar ik tochwel belangrijke documenten uit gereconstrueerd heb zijn bij men advocaat nu. Met de vraag deze door te sturen
naar de griffie om bij het lopende onderzoek te voegen van ontvoering en incl. uit te halen/copieren wat bruikbaar was voor de zaak voor de jeugdrechtbank.

Van het niet meegeven van mijn dochter laatste zaterdag en dus in tegenstelling tot wat het rechterlijke document in kortgeding aangeeft heb ik nog niets gehoord. Mogelijk heeft de grootmoeder wel PV laten opstellen van niet meegave. geen idee.
Ik heb dit wel aan mijn raadsman laten weten in die zelfde week nog. Deze heeft dit doorgegeven aan de raadsman van de grootmoeder nog voor de dag dat ik weigerde men dochter mee te geven.

Tot de zaak voorkomt binnen 3 weken op de jeugdrechtbank weigeren wij elk contact met de grootmoeder uit overmacht/noodzaak.
Elke ouder die in dezelfde situatie zou zitten zou op dezelfde manier reageren en het bezoekrecht naast zich leggen. (verschoningsgrond).

Terug naar “Andere”