Erfrecht wettelijk samenwonenden

Sofie1985
Topic Starter

Erfrecht wettelijk samenwonenden

#1 , 10 mei 2013 10:21

Mijn partner en ik zijn samenwonend, hij is zwaar invalide en ontvangt daarvoor een uitkering van de arbeidsongevallenverzekering. Wij hebben samen een huis gekocht en onze wagen staat op zijn naam ivm vrijstelling taks en btw. Nu is mijn vraag als hij voor mij komt te overlijden, waar heb ik recht op. Naar wie gaat de uitkering ( bij getrouwde koppels heeft de echtgenote hier recht op) hij heeft ook nog een zoon van 12 jaar uit een vorige relatie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 10 mei 2013 10:55

Ik geloof niet dat die uitkering zo maar naar uzelf zal gaan. U heeft waarschijnlijk een eigen inkomen , waar zijn invaliditeit geen invloed op heeft. Pensioen ten uwen gunste is er ook niet. Vraag dit na bij uw ziekenfonds.
Verder erft zijn zoon van hem , alleen het vruchtgebruik van de woning is voor . Hierdoor kan u blijven wonen in dat huis.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

eylis

#3 , 10 mei 2013 11:13

Woning is van partners samen, dus vruchtgebruik op de helft van de woning, andere helft is bezit van poster.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 mei 2013 15:07

Mijn partner en ik zijn samenwonend
Wettelijk samenwonend of enkel feitelijk samenwonend?
De antwoorden die hier gegeven werden gaan er van uit dat u wettelijk samenwonend bent.

wanton

#5 , 10 mei 2013 20:12

Zo staat het toch in de titel!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#6 , 12 mei 2013 08:48

“Art.745octies.§ 1. De langstlevende wettelijk samenwonende verkrijgt, met welke erfgenamen hij ook tot de nalatenschap komt, het vruchtgebruik van het onroerend goed dat tijdens het samenwonen het gezin tot gemeenschappelijke verblijfplaats diende en van het daarin aanwezige HUISRAAD...”(Burgerlijk Wetboek).

Ik ga ervan uit dat u wettelijk samenlevend zal zijn bij het overlijden van uw partner.

Bij ontbreken van wettelijke omschrijving betekent huisraad : ’al wat tot de inrichting van een huis nodig is(meubelen enz.),inboedel...’(KRUYSKAMP,C.,Van Dale...,I,‘s Gravenhage, Martinus Nijhof 1976,p.1006).Mijns inziens is een wagen niet nodig tot de inrichting van een huis.
Ik zie in de Arbeidsongevallenwet 10 april 1971 geen bepaling waarbij de erfgenamen van een zwaar invalide eigen rechten uit die invaliditeit zouden verwerven.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”