Plotse scheuren en barsten in woning van 4jaar oud.

Nicky N.
Topic Starter

Re: Plotse scheuren en barsten in woning van 4jaar oud.

#16 , 01 mei 2013 21:34

Hallo,
Een ingebrekestelling is gebeurd... al kon ik wel op de vuilbakken gaan kijken naar de namen van de eigenaars want ook dat wou niemand zomaar geven.
Ons huis staat op ong 15 meter van de put. Er staan geen andere huizen een straal van 80meter buiten het huis van de puttengraver zelf. ( hoeve van 150j oud )
De politie kan dat zeker maar wil het niet doen, het is een burgerlijke zaak zeggen ze. Het grappig is dat als ik de stekker van de pomp zou uittrekken ze wel komen.
Mag een deurwaarder op mijn vraag het goed van de buren betreden? ( want het is geen werf, het is een uitbreiding van een bestaande woning ), afgespannen, poort....

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#17 , 01 mei 2013 22:02

Er moet een bouwvergunning zijn en als het een put is moet het afgesloten zijn.
De verantwoordelijke aannemer/werfverantwoordelijke zijn gegevens moeten zichtbaar zijn.
http://www.belgium.be/nl/huisvesting/bo ... _bouwwerf/" onclick="window.open(this.href);return false;

zertyx

#18 , 01 mei 2013 23:28

Hallo,
De politie kan dat zeker maar wil het niet doen, het is een burgerlijke zaak zeggen ze. Het grappig is dat als ik de stekker van de pomp zou uittrekken ze wel komen.
Het gaat inderdaad om een burgerlijke zaak, en mogelijk zelfs om een schadegeval zonder fout van de aannemer (en er is dus wellicht ook geen sprake van bouwovertreding). Dit betekent uiteraard niet dat uw schade niet vergoed moet worden. Art. 544 BW is hier van toepassing (hinder uit nabuurschap).

Indien u beschikt over een familiale verzekering met rechtsbijstand, zou ik deze zeker contacteren. Als deze dekking verleent voor burenhinder, kan de verzekering de expertisekosten en de eventuele burgerlijke rechtszaak financieren.

Bij hinder uit nabuurschap, moet u in principe de buur (bouwheer) aanspreken. Dikwijls wordt het risico contractueel overgedragen naar de aannemer, die er op zijn beurt een verzekering voor afsluit.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Reclame

Nicky N.
Topic Starter

#19 , 11 mei 2013 17:15

Zertyx: de rechtsbijstand van mijn brandverzekering had ik al aangesproken. ( zij wensen gewoon te wachten tot de tegenpartij van zich laat horen, na de ingebrekestelling )

De bewezen feiten zijn(woning 4j oud): pomp draait 3maand voor put van 4-5m diep op 15meter van de woning. Geen vergunning voor de pomp, geen melding ondanks meldingsplicht. ( ook geen melding vh starten der werken zodat in principe de bouwvergunning reeds vervallen is etc ). Problemen riool en ondergelopen kelders en tuin in de week dat wij de problemen kregen. Beëdigd landmeter-expert deed een plaatsbeschrijving als pomp nog draaide en ondertussen is er duidelijk schade bij en vergroot. 100 lopende meter barsten en scheuren, een paar deuren die niet meer of slecht sluiten. Ondertussen komen zowat al !! onze ramen los te zitten, op plaatsen een spleet van 5mm tussen de kader en de muur.

Waarom ik dit alles zeg is het volgende: zowat iedereen zegt dat de kans heel groot is dat de schade nooit zal vergoed worden. Ik failliet met andere woorden.

Zijn er nog zaken die ik kan ondernemen?

Alvast bedankt.

Vandebos

#20 , 11 mei 2013 17:34

Neem maandag een advocaat in de arm?

Nicky N.
Topic Starter

#21 , 11 mei 2013 18:08

Neem maandag een advocaat in de arm?
Ja, juist. Maar de plaatsbeschrijving was ook al op eigen kosten. De verzekering beslist pas na contact met de verzekering van de tegenpartij of ik recht heb op een advocaat. (misschien is dit logisch?)

mava105

#22 , 11 mei 2013 19:39

Tot aan de eventuele uitspraak van de rechtbank zal je een pak kosten moeten voorschieten (Plaatsbeschrivingen, advokaat, gerechtsdeskundigen, voorlopige en dringende herstellingen,, enz...).
Dringend zelf een advokaat in de hand nemen. Het verwonderd me dat je na 3 weken op dit forum, en met dergelijke ernstige problemen nog steeds geen advokaat onder de hand hebt genomen. Op wie of wat wacht je?
En ik lees hier dat je de naam van tegenpartij bent gaan opzoeken op hun vuilnisbak? Is dat wel een goede wijze om om naam en adres te vinden van iemand die je een ingebrekestelling toe te sturen vopor zo'n ernstige zaken?
Als je nog langer wacht, zal de rechter wel eens kunnen denken dat het allemaal nog niet zo ernstig is en er nog tijd in overvloed is. (voor alles instort :( )

Nicky N.
Topic Starter

#23 , 11 mei 2013 20:50

Volgens de verzekering is een advocaat alleen van nut als de tegenpartij de schade in twijfel trekt na de ingebrekestelling. (?) Neem ik die ervoor dan zijn ook die kosten allemaal voor mij. Op de gemeente weigerde ze de namen te geven, ja... heb de correctheid wel kunnen nagaan nadien.
Tot aan de eventuele uitspraak van de rechtbank zal je een pak kosten moeten voorschieten (Plaatsbeschrivingen, advokaat, gerechtsdeskundigen, voorlopige en dringende herstellingen,, enz...).
Dringend zelf een advokaat in de hand nemen. Het verwonderd me dat je na 3 weken op dit forum, en met dergelijke ernstige problemen nog steeds geen advokaat onder de hand hebt genomen. Op wie of wat wacht je?
En ik lees hier dat je de naam van tegenpartij bent gaan opzoeken op hun vuilnisbak? Is dat wel een goede wijze om om naam en adres te vinden van iemand die je een ingebrekestelling toe te sturen vopor zo'n ernstige zaken?
Als je nog langer wacht, zal de rechter wel eens kunnen denken dat het allemaal nog niet zo ernstig is en er nog tijd in overvloed is. (voor alles instort :( )

Nicky N.
Topic Starter

#24 , 19 mei 2013 11:23

Hallo,

Ondertussen blijkt dat er geen vergunning is voor die kelder (pompen-schade), wel voor andere verbouwingen maar die vergunning is vervallen.
Heeft iemand enig idee hoe dit moet of kan aflopen?

Hoe zit het in feite met de wetgeving aangaande het eisen van een minprijs tem annulatie verkoop? (woning 4j oud, 2j geleden gekocht)
Want los van dit probleem wat men dan nog mogelijk kan wijten aan slechte funderingen hebben we ook al een deel andere problemen; dit gaat van de oprit (50m) die voor een stuk op andermans grond blijkt te liggen ( en dus ook de nutsvoorzieningen ) tem afvoerproblemen wegens teweinig helling naar de putten, terrassen die inzakken enz enz
dank

roharro

#25 , 19 mei 2013 12:56

"Even kort de situatie: op enkele dagen tijd krijgt onze woning van 4jaar oud (zonder voorafgaande problemen) scheuren en barsten in de gevel én in de binnenmuren.
.....
Want los van dit probleem wat men dan nog mogelijk kan wijten aan slechte funderingen hebben we ook al een deel andere problemen; dit gaat van de oprit (50m) die voor een stuk op andermans grond blijkt te liggen ( en dus ook de nutsvoorzieningen ) tem afvoerproblemen wegens teweinig helling naar de putten, terrassen die inzakken enz enz"
"
?????

Er is duidelijk tegenstrijdigheid in de vraagstelling!
Het is best mogelijk dat er stabiliteitsproblemen zijn met uw eigen woning. Aangezien de woning slechts 4 jaar oud is dient u beroep te doen op de 10-jarige waarborg.
Stel architect en aannemer in gebreke.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Nicky N.
Topic Starter

#26 , 19 mei 2013 14:05

hallo roharro,
ik bedoelde: gesteld dat onderzoek zou uitwijzen dat pompen misschien wel de uitlokker is maar funderingen de oorzaak (want ik hoor vanalles zeggen)
er waren geen problemen met de fundering of barsten, die kwamen inderdaad plots na een tijd pompen
ik stel de vraag maar omdat ik ergens las van bepaalde termijnen op aanvraag minwaarde - ontbinden
de 'aannemer lijkt ook nogal een soep te zijn; postinterventiedossier vermeldt bv een dakwerker tot je die aanspreekt en dan zegt die ' ik heb dat dak helemaal niet gelegd '

maar kan een verzekering van de buren of de aannemer van de buren nog tussenkomen als het onvergunde werken waren?

Franciscus

#27 , 21 mei 2013 14:34

Gezien geen vergunning is het GEEN burgerlijke zaak en is de politie WEL bevoegd.
Zeker de dienst milieu/bouwvergunningen van de gemeente ( dikwijls bouwpolitie genoemd).
In de meeste wetgevingen en ook die over ruimtelijke ordening en bouwvergunningen staat meestal wel een artikel dat zegt : Behoudens de algemene bevoegdheid van officieren en agenten van gerechtelijke politie zijn eveneens bevoegd....
De officieren hebben de bevoegdheid bij heterdaad ZONDER bevelschrift misdrijven enz enz

Terug naar “Andere”