Hallo,
Ik heb onlangs met mijn vrouw ons droomhuis gevonden en wij hebben hiervoor zelfs de volledige vraagprijs geboden via de notaris van de verkopers (tevens dezelfde als onze notaris). de verkopers (die op scheiden stonden en ondertussen ook gescheiden zijn) hebben dit bod aanvaard en afgelopen vrijdag is de compromis ondertekend bij de notaris.
Nu is de eigenares en haar moeder (op hun aanvraag) bij ons langs geweest om ons op enkele vochtproblemen te wijzen in het huis dat wij van haar kochten.
Op zich zou je denken dat dit nobel is, alhoewel ik hen ook op het feit van verborgen gebreken heb gewezen en dat de kosten wel eens voor hen zouden kunnen zijn maar hier ga ik normaal geen aanspraak op doen. Maar daarna kwam de aap uit de mouw. Nu blijkt dat nu de scheiding rond is en de vrouw het hoederecht heeft over de kinderen zij in aanmerking komt voor een soort sociale lening en kan zij mits financiële ondersteuning van haar moeder het huis wel zelf kan betalen.
Dus zij vragen nu aan ons om erover na te denken om af te zien van onze aankoop.
Ik ben dit eigenlijk niet van plan om dit huis te laten schieten. Daarbovenop komt dan het feit dat zij hier echt de emotionele kaart zijn komen trekken in combinatie met dan die nu zogezegde zware vochtproblemen (maar waarom wil ze er dan zelf zo graag blijven wonen?) .
Nu was mijn vraag, alhoewel ik vermoed dat het antwoord nee zal zijn.
Is het voor de verkopers mogelijk om eenzijdig onder deze compromis onderuit te geraken?
Ik weet dat er een soort van boete is van 10% van de verkoopprijs maar zolang ik dat niet aanvaard vermoed ik dat zij niet anders kunnen
dan aan ons verkopen of zou deze zaak toch nog voor bv. een rechter kunnen komen en in hun gelijk worden uitgesproken?