Verkoper wil compromis annuleren

Denappie
Topic Starter

Verkoper wil compromis annuleren

#1 , 08 mei 2013 00:50

Hallo,

Ik heb onlangs met mijn vrouw ons droomhuis gevonden en wij hebben hiervoor zelfs de volledige vraagprijs geboden via de notaris van de verkopers (tevens dezelfde als onze notaris). de verkopers (die op scheiden stonden en ondertussen ook gescheiden zijn) hebben dit bod aanvaard en afgelopen vrijdag is de compromis ondertekend bij de notaris.
Nu is de eigenares en haar moeder (op hun aanvraag) bij ons langs geweest om ons op enkele vochtproblemen te wijzen in het huis dat wij van haar kochten.
Op zich zou je denken dat dit nobel is, alhoewel ik hen ook op het feit van verborgen gebreken heb gewezen en dat de kosten wel eens voor hen zouden kunnen zijn maar hier ga ik normaal geen aanspraak op doen. Maar daarna kwam de aap uit de mouw. Nu blijkt dat nu de scheiding rond is en de vrouw het hoederecht heeft over de kinderen zij in aanmerking komt voor een soort sociale lening en kan zij mits financiële ondersteuning van haar moeder het huis wel zelf kan betalen.
Dus zij vragen nu aan ons om erover na te denken om af te zien van onze aankoop.

Ik ben dit eigenlijk niet van plan om dit huis te laten schieten. Daarbovenop komt dan het feit dat zij hier echt de emotionele kaart zijn komen trekken in combinatie met dan die nu zogezegde zware vochtproblemen (maar waarom wil ze er dan zelf zo graag blijven wonen?) .

Nu was mijn vraag, alhoewel ik vermoed dat het antwoord nee zal zijn.
Is het voor de verkopers mogelijk om eenzijdig onder deze compromis onderuit te geraken?

Ik weet dat er een soort van boete is van 10% van de verkoopprijs maar zolang ik dat niet aanvaard vermoed ik dat zij niet anders kunnen
dan aan ons verkopen of zou deze zaak toch nog voor bv. een rechter kunnen komen en in hun gelijk worden uitgesproken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 08 mei 2013 07:10

wat staat er in het compromis over een eventuele schadevergoeding?

Sowieso kan u, tenzij de wetgeving onlangs veranderd zou zijn, kiezen tussen:
- een gedwongen verkoop
- een schadevergoeding die eventueel vooraf bedongen werd in het compromis.

Indien je voor het laatste kiest, informeer je notaris op tijd om geen registratierechten te moeten betalen!

Turaki

#3 , 08 mei 2013 07:12

- een schadevergoeding die eventueel vooraf bedongen werd in het compromis.
Als er een voorschot werd betaald, is deze gelijk aan de schadevergoeding (art 1590 BW).

Reclame

Denappie
Topic Starter

#4 , 08 mei 2013 08:52

Maar de verkoper zou dus kunnen kiezen om deze schadevergoeding te betalen waardoor wij dan moeten overgaan tot gedwongen verkoop?
Is dit dan via een rechtbank of is dit ook gewoon via de notaris te regelen als ik die schadevergoeding niet aanvaard?

Turaki

#5 , 08 mei 2013 09:01

Rechtbank.

eylis

#6 , 08 mei 2013 10:03

en ik denk dat er aan het verhaal van de gescheiden eigenares waarschijnlijk ook wat schort. Ofwel maakt ze je wat blazen wijs, ofwel interpreteert ze het vonnis een beetje eigenaardig. Het zou me werkelijk verbazen als ze het HOEDERECHT over haar kinderen heeft gekregen. Dat bestaat niet meer, of het moet zijn dat de vader uit zijn ouderlijke rechten is ontzet (en daarvoor moet je al heel crimineel doen).
Het enige wat gevonnist kan zijn, is dat de kinderen bij haar gedomicilieerd zijn.
Als jij dat huis wil, heb je het gekocht. De verkoper heeft alleszins géén opschortende voorwaarde van tel om de verkoop te kunnen annuleren...

Camille

#7 , 08 mei 2013 10:29

Allemaal goed, maar er zijn ook kinderen in gemoeid die een scheiding meemaken, en hun huis op de koop toe kunnen verliezen. Ik weet dat je zo'n zaken puur rationeel moet bekijken, maar toch. Hopelijk vinden jullie een minnelijke oplossing.

eylis

#8 , 08 mei 2013 10:43

camille, lees de post eens goed: poster wil het huis kopen (en heeft dat eigenlijk al gedaan) en vraagt of eigenaar een punt heeft om de verlijding van de akte te annuleren. . Dan is er niet veel minnelijks meer aan. In de eerste plaats is de eigenaar in fout dat ze haar huis tamelijk impulsief in de verkoop heeft gegooid zonder de mogelijkheiden en de resultaten af te wachten en de opties voor een sociale lening goed te onderzoeken.
Bovendien zal de (annulerende) verkoper een vergoeding moeten betalen die niet mals is en dat zal haar budget ook niet toelaten.

JPV

#9 , 08 mei 2013 10:58

en vooral: vrijdag is het compromis pas getekend en NU al zou er sprake zijn van een reden om het huis toch niet te verkopen, een reden die de verkoper al had kunnen bedenken enkele dagen geleden om op z'n minst de verkoop uit te stellen.

Denappie
Topic Starter

#10 , 08 mei 2013 13:37

Inderdaad een beetje meeleven in een situatie als dit is op zijn plaats maar ze zijn inderdaad (vandaag woning nog eens gaan bekijken en vocht lijkt simpel op te lossen allemaal) echt alles komen doen om ons van de koop te doen afzien.
Ik heb ook gelezen dat hier voor mij ook nog eens een fiscaal gevolg zou kunnen zijn.
Als ik vandaag toch de compromis zou annuleren in samenspraak met de verkopers kan het zijn dat ik als nog de registratiekosten verschuldigd ben (+- 26000 euro).
Maar ik heb eigenlijk besloten dat ik, zeker na de inspectie vandaag van de problemen, ik het huis toch nog ga kopen.

Dus ik hoop dat de verkoopster zich hierbij neerlegt en dat er geen rechtbank bij hoeft aan te pas te komen want als dat nodig is zal ik het wel doen om dit huis te kunnen kopen.

Alvast bedankt voor de reacties!
(maar reageer gerust verder :wink: )

boemerang

#11 , 08 mei 2013 18:47

Onderling de verkoop annuleren zou waarschijnlijk resulteren in een dubbel registratierecht (wederverkoop = 2 x een verkoop).
Verbreekt een rechter de overéénkomst, dan zijn de registratierechten niet meer verschuldigd denk ik.

Dus als de verkoper niet meer wil verkopen wordt het zowiezo best rechtbank.
1) Ofwel de verleiding van de notariële akte vorderen (u wordt eigenaar).
2) Ofwel de ontbinding van de verkoopoveréénkomst vorderen, kosten ten laste van de verkoper + de gebruikelijke schadevergoeding.

eylis

#12 , 08 mei 2013 22:03

de akte verleiden, d@ kunnen we nog eens proberen :-)

Terug naar “Kopen”