Tv kabel in huurhuis

nomafo
Topic Starter
Berichten: 44

Tv kabel in huurhuis

#1 , 30 apr 2013 21:38

Wij huren een huis sinds vorig weekend. De verhuis netjes gedaan, alles in orde.

Nu vandaag kwam telenet om tv en internet aan te sluiten.

De aansluiting van kabel komt binnen in de slaapkamer (ja, raar, maarja :-) ) en die loopt naar beneden in de muur en gaat zo naar tv.
Bij aansluiting gaf installateur al aan dat het een verouderde kabel was (geen isolatie rond), maar besloot na overleg met mij, toch te installeren.

De tv aangesloten en alles ging goed. Tot ik de tv wat meer op zn plaats zette en er toch storing in het beeld kwam (vooral op de openbare omroepen één, canvas)

Nu is mijn vraag of ik zelf die kabel mag vervangen, of is dat alsnog voor de huisbaas? Daar de kabel dus wel in de muren zit...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 30 apr 2013 23:18

Met het verplaatsen van de tv si vermoedelijk eens tekker (gedeeltelijk) losgekomen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22884
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 01 mei 2013 11:23

Speek er uw verhuurder op aan. Mogelijks werd die kabel daar gelegd door de kabelmaatschappij.
Ik herinner me UPC destijds in Leuven (nu overgenomen door Telenet)
In den beginnen, bij de opkomst van de kabelTV, plaatsten zij de volledige binneninstallatie. zelf mocht je er niets aan doen. Later moest je zelf de binneninstallatie aanleggen, maar wel met HUN kabels en aftakdozen. Je kon die gaan afhalen op hun hoofdkantoor en betalen. Hoe het nu zit met Telenet weet ik niet, want ik gebruik nog steeds mijn originele installatie, waarop Telenet dan een modem heeft aangesloten.
Uw verhuurder is misschien akkoord om het met gedeelde kosten te doen. Hij betaald de kabel, en jij doet het werk ervoor. Pas echter op. De coaxkabel die je in de winkels kan vinden is niet de goede. Je moet de dikkere (grijze) nemen om minder storingen te hebben. Die wordt echter alleen op rol verkocht, en zonder aansluitpennen. Die moet je er zelf opzetten.

Reclame

nomafo
Topic Starter
Berichten: 44

#4 , 01 mei 2013 15:27

Ik heb de kabels nagekeken, alles zit goed vast.

Het inderdaad een nieuwe kabel (grijze) die ik nodig heb.

Mag ik dit dan gewoon zelf ondernemen? Ik vermoed dat die kabel ook niet de kost zal zijn.

nomafo
Topic Starter
Berichten: 44

#5 , 08 mei 2013 15:42

Iemand hier ervaring mee?
Ik vind het geen probleem zelf de kabel door te trekken. Al zit de slechte kabel wel goed vast blijkbaar in de muur.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 08 mei 2013 17:51

Normaal was dit de taak van de telenet technicus. kan moeilijk begrijpen dat het is gebeurd bij het verschuiven van u TV dan is het toch aan de fische ergens een draag losgekomen.
Een grijze coax kabel is normaal voor sateliet, met een witte moet je perfect zonder soring 20 meter kunnen overbruggen, een grijze kabel kan ook de utp kabel zijn die eveneens in u digibox moet
Heb je aan u tv geen wandcontactdoos op deze link kun je zien hoe het moet
http://klantenservice.telenet.be/sites/ ... ad2100.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

nomafo
Topic Starter
Berichten: 44

#7 , 08 mei 2013 18:18

Ik heb nu een losse witte kabel van 15 meter door het huis gelegd, hiermee hebben we overal 100% signaal. Dus ligt het aan de oude kabel.

Maar ik wil weten hoever ik mijn huisbaas kan krijgen om dit op te lossen?
Sowieso komt telenet hier niet in tussen, want het binnen'netwerk' is voor de bewoner. Alles van kabels buiten het huis is voor telenet

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 08 mei 2013 19:22

Hou het eenvoudig,

Nodig uw huisbaas eens vriendelijk uit en toon hem/haar het verschil tussen beide soorten kabel. stel hem voor dat u bereid bent de kabel op een degelijke wijze te vervangen als hij aankoopkost van de kabel zelf als eenmalige korting op de huur toestaat. informeer je voorafgaandelijk naar de kostprijs die de totale lengte nodig hem zal kosten. Akkoord, dan bevestig je dit per mail. Niet akkoord, bevestig je eveneens per mail.

Terug naar “Huren”